Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuPetri Toivonen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Uusi Väylä Ammattiin
2
31.12.2010 asti Toteuttaja Tornion Työvoimalasäätiö Osatoteuttajia: Meri-Lapin Työhönvalmennussäätiö Kuhankosken erityisammattikoulu / Bovallius ammattiopisto Ammattiopisto Lappia Opetusalan koulutuskeskus OPEKO Meri-Lapin Työvoimatoimisto ja Työvoiman palvelukeskus Simon ja Tervolan työpajat
3
Yleiset lähtökohdat: Elämänhallinnan puutteet yleisiä Kouluttautumattomuus syrjäytymisen riskitekijänä Koulutuksen keskeyttämiset ym. opiskelun ongelmat
4
Työpajatoiminnan kehittämiskysymyksiä ja tavoitteita Mahdollisuus opintoihin vaihtoehtoisessa oppimisympäristössä → työssäoppiminen Työpajatyön yleisen imagon nostaminen (perustuen todellisiin laatukriteereihin) Pajatyön työtehtävät pitäisi tunnistaa ammatillisia taitoja edistäviksi → tunnustaminen Vailla virallista tunnustusta pajatyö jää usein ammatillisesti ja koulutuksellisesti irralliseksi jaksoksi
5
Pajatyön ohjausresurssit hyötykäyttöön → synergiaedut oppilaitosten kanssa Opiskelijoille räätälöityjä ratkaisuja tehty jo nyt oppilaitos-paja -yhteistyössä → hyviä kokemuksia → selkeä yhteistyömalli puuttuu Toppis Opequal -projekti
6
Projektin tavoitteita Oppilaitosten ja työpajojen yhteistyön syventäminen Työpajatoiminta osaksi koulutus- ja urapolkujen rakentumista → oppilaitos vastaa opetuksellisista kriteereistä työpajan toimiessa oppimisympäristönä Valmennuksen hahmottuminen osaksi ammatillista koulutusta Opetussuunnitelmapohjaiset sovellukset ja toimintatavat osaksi työpajan perustoimintaa Säätiöiden/pajojen palvelujen tunnustaminen osana moniammatillista ohjaustyötä
7
→ Tavoitteena luoda toimintamalli, jossa sekä oppilaitosten että työpajojen toiminnot tarjoavat yhdessä selkeän palvelun sitä tarvitseville
8
Suunnitellut keinot ja toteutustavat Toimijaverkoston tiivistäminen kohti yhteistyömuotoja Avainhenkilöiden sitoutuminen organisaatioiden väliseen yhteistyöhön Jo toteutetun yhteistyön hyödyntäminen mm. Toppis Yhteistyömallien rakentaminen: eri tahojen kesken sovittavan toimintatavan vakiinnuttaminen käytäntöön
9
Opequal -projektissa kehitettyjen sovellusten ja mallien paikallinen soveltaminen → työpajojen tunnustaminen ja tunnistaminen opetussuunnitelmien laatuvaatimuksia vastaaviksi oppimisympäristöiksi → yhteinen kieli, yhteiset opetukselliset ja ohjaukselliset tavoitteet toiminnan perustaksi
10
Hahmotelmaa käytännön sovellutuksesta Oppilaitos → paja Oppilaitoksen opiskelija säätiöön/pajalle Perusopintoja suorittamaan (Näyttöperusteinen tai opetussuunnitelmapohjainen) Työssäoppimisjaksot ”Levähdysjaksot” Paja → oppiIaitos Säätiön/työpajan asiakkaalla mahdollisuus opintosuorituksiin Kesken jääneiden opintojen suoritus pajaympäristössä (opiskelija keskeyttänyt) Opintosuoritteita pajaympäristössä (ei aiempia opintoja) Oppisopimus
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.