Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Www.helsinki.fi/yliopisto Kestävään kehitykseen kasvattaminen kemian opetuksessa DI, FM, Marianne Juntunen Kemian opetuksen keskus, Helsingin Yliopisto.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Www.helsinki.fi/yliopisto Kestävään kehitykseen kasvattaminen kemian opetuksessa DI, FM, Marianne Juntunen Kemian opetuksen keskus, Helsingin Yliopisto."— Esityksen transkriptio:

1 www.helsinki.fi/yliopisto Kestävään kehitykseen kasvattaminen kemian opetuksessa DI, FM, Marianne Juntunen Kemian opetuksen keskus, Helsingin Yliopisto / Pelkosenniemen peruskoulu Ympäristö Yhteiskunta Talous

2 www.helsinki.fi/yliopisto arvoja, asenteita, toimintakykyjä, tietoja? ympäristöissä, ympäristöistä ja toimimaan ympäristöjen puolesta? yksilön ja yhteiskunnan tasolla? paikallisesti, kansallisesti ja globaalisti? Minkälaista muutosta haluamme? Opetammeko…

3 Polulation GDP Dams on rivers Water use Urban population Paper consumption Car transport Number of telephones Tourism McDonalds

4 www.helsinki.fi/yliopisto Kuinka kauan voi jatkua? Sverdrup and Ragnarsdottir, unpublished

5 www.helsinki.fi/yliopisto Hubbertin,,huippu” käyrät 12 tärkeimmälle metallille sekä fosforille Sverdrup Ragnarsdottir Koca 2011 Gold 2000Silver 2030Copper 2040 Zinc 2030Lead 2020 Indium 2050 Iron 2030Molybdenum 2050 Chromium 2050 Nickel 2050Platinum 2030 Phosphate 2000

6 Raaka-öljyn kulutus

7 Maapallo kutistuu 1900 7.91 1950 5.15 1987 2.60 2005 2.02 2030 1.69 2050 1.44 VUOSI Pinta-ala / hlö

8 www.helsinki.fi/yliopisto Dennis Meadows, September 2009 Ekologinen jalanjälki = päivittäinen maa-ala, joka tarvitaan veden, energian, ruoan ja raaka-aineiden tuotantoon, sekä jätteiden säilytykseen. Nyt 1,5 maapalloa!

9 American way of life – 5 planets ! EU 3 planets!

10 www.helsinki.fi/yliopisto Valtamerien happamoituminen Otsonikato Rockström et al. 2009 Typen kierto Fosforin kierto Makean veden kulutus Maan käytön muutokset Eliöiden kuoleminen sukupuuttoon Pienhiukkaspäästöt Kemikalisoituminen Ilmastonmuutos 3/9:ssä olemme ylittäneet jo planeetan rajat, 2/9 vielä tieteen tutkimatta!

11 www.helsinki.fi/yliopisto MUUTOKSIA mm. Asuminen (ekosähkö, viileämpää) Ruoka (luomua ja kasvispainottesta) Liikkuminen (vähempää? fossiilittomia, kimppoja, julkisia) Kuluttaminen (vähemmän, vastuullisempaa, aineetonta) Jätteet (kierrätys) Tulevaisuuden arki ?

12 www.helsinki.fi/yliopisto arvoja, asenteita, toimintakykyjä, tietoja? ympäristöissä, ympäristöistä ja toimimaan ympäristöjen puolesta? yksilön ja yhteiskunnan tasolla? paikallisesti, kansallisesti ja globaalisti? Minkälaista muutosta haluamme? Opetammeko…

13 www.helsinki.fi/yliopisto oppilaat aktiivisia: kysyvät, keskustelevat aitoja ongelmia: osallistetaan toimimaan, omia päätöksiä palautetta aistit kuuntelu-, keskustelu-, kriittisyys- ja perustelutaitojen opettelu Koulu vaikuttaa asenteisiin, kun…

14 www.helsinki.fi/yliopisto Kiitos!

15 www.helsinki.fi/yliopisto Raaka-aineiden valinta ja hankinta Valmistus, prosessointi ja muotoilu Jakelu ja kuljetus Käyttö, uudelleenkäyttö, ylläpito Huolto ja kierrätys Jätteiden hallinta Panokset: energia raaka- aineet tuotteet Päästöt: ilmaan veteen maahan kiinteät nesteet kaasut muut käytettävät tuotteet


Lataa ppt "Www.helsinki.fi/yliopisto Kestävään kehitykseen kasvattaminen kemian opetuksessa DI, FM, Marianne Juntunen Kemian opetuksen keskus, Helsingin Yliopisto."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google