Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Osallistumista tukeva mediakasvatus peruskoulussa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Osallistumista tukeva mediakasvatus peruskoulussa"— Esityksen transkriptio:

1 Osallistumista tukeva mediakasvatus peruskoulussa
Teemaseminaari ITK 2012 – tapahtumassa Vuorenmäen oppimiskeskus Kirkkonummi

2 Osallistava mediakasvatus
OSALLISTUMINEN Lapsi nähdään tekijänä, vaikuttajana, osallistujana Osallistuminen on aktiivista toimintaa OSALLISUUS Miten mediakasvatus voisi tukea sellaisen lapsen osallisuutta, joka ei halua olla aktiivinen osallistuja, vaikuttaja tai tiedon tuottaja? Vuorenmäen koulu

3 Esiopetus ja vuosiluokat 1-2
Vuorenmäen koulu

4 Medialeikki Kamera lapsen kädessä Lapsen katse
Lapsi tutustuu kameraan, aikuinen antaa kuvausohjeen Lapsen katse Kuvaaminen paljastaa, miltä maailma näyttää lapsen silmin Kuvatun välitön katsominen yhdessä Tuotos katsotaan välittömästi yhdessä aikuisen kanssa – yhteinen ihmettely, innostuminen, yllättyminen Medialeikki laajenee studiotyöskentelyksi Kääntämällä näyttölaite lapseen päin, lapsi näkee reaaliaikaisesti oman toimintansa kameran edessä Vuorenmäen koulu

5 Sävellyttäminen Luo mahdollisuus musiikilliseen luomiseen
Sävellyttäminen voi tapahtua esimerkiksi pienryhmässä opettajan kanssa koko luokan kanssa yhdessä laulellen ja soitellen kotona aamiaispöydässä Sävellyttämisprosessissa olennainen on tuotos Viimeistellään tuotos kaikkien nimet näkyville tuotokseen! Tuotoksen julkistus yhteisessä tilaisuudessa Vuorenmäen koulu

6 Vuosiluokat 3-6 Vuorenmäen koulu

7 Seinäsarjakuva Valitse aihe, josta haluat lausua mielipiteesi
Keksi tarina Hahmottele tarina neljään ruutuun Pyydä kaverin arvio, että tarinasi on ymmärrettävä myös muille Tussaa sarjakuva mustalla tussilla Kumita lyijykynä kun tussi on kuivunut Vuorenmäen koulu

8 Digitaalinen tarinankerronta
Aiheen valinta ja tarinan kehittely Kuvien ottaminen tai valitseminen jo olemassa olevista kuvista tiiviimmillään tarina voidaan kertoa vaikkapa vain kolmella still -kuvalla Kuvakäsikirjoituksen tekeminen Editointi Yhteinen ensi-ilta valmiille tarinoille Vuorenmäen koulu

9 Vuosiluokat 7-9 Vuorenmäen koulu

10 Miten sinusta tuli sinä
Valitaan postikortti, joka kuvaa itseä Kerrotaan pienryhmissä, miksi valitsi juuri sen kortin Parin tehtävänä on haastattelemalla saada selville miten toisesta tuli sellainen kuin on ja tiivistää joku oleellinen asia postikorttiin Postikortti kirjoitetaan ”toisen nimissä” > haastattelija kirjoittaa haastateltavan nimissä Kortit esitellään Vuorenmäen koulu

11 Kiitos! Esa Kukkasniemi rehtori Vuorenmäen koulu p etunimi.sukunimi(at)kirkkonummi.fi Twitter: Blogi: Vuorenmäen koulu


Lataa ppt "Osallistumista tukeva mediakasvatus peruskoulussa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google