Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

ELOKUVALLINEN MEDIAKASVATUS

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "ELOKUVALLINEN MEDIAKASVATUS"— Esityksen transkriptio:

1 ELOKUVALLINEN MEDIAKASVATUS
KOHTI LIIKKUVAN KUVAN LUOVAA JA KRIITTISTÄ PEDAGOGIAA Arktista Vimmaa –mediakasvatusseminaari Lapin yliopisto, Rovaniemi Juha Oravala Sodankylän kunta, Elävää Kuvaa -projekti

2 Elävää Kuvaa-projekti (1.3.2008-31.12.2010)
- Sodankylän kunnan sivistystoimen hallinnoima ESR-projekti - Yhteistyökumppanit: Rovaniemi, Ranua, Kittilä, Salla, Savukoski ja Pelkosenniemi sekä Lapin yliopisto - Toimiala ja kohderyhmä: elokuvallisen mediakasvatuksen täydennyskoulutus esi-, perus- ja toisen asteen opettajille - Projekti koskettaa välillisesti myös oppilaita sekä nuoria (16–29 -vuotiaat), kouluavustajia, koulunkäyntiavustajia ja muuta opetushenkilöstöä - Painopisteitä ja päämääriä: opettajien rohkaiseminen liikkuvan kuvan käyttämiseen osana opetusta, liikkuvan kuvan moninaisuus, audiovisuaalisen median luku- ja kirjoitustaitojen kehittäminen, laitehallintataidot ja oma tekeminen, elokuvien elämyksellinen kokeminen ja niiden kriittinen tulkintataito

3 Elokuvallinen mediakasvatus
Elokuvan rakenneanalyysi on hyvä keino opetella kriittistä medialukutaitoa, mediatekstien analyyttista lähilukua ja omaa audiovisuaalista kirjoitustaitoa Elokuvallinen (cinematic, photogénie) ilmaisukieli - kattaa kaikki elokuvalle ominaiset ilmaisulliset ja kerronnalliset keinot, joilla elävien kuvien liikkeitä ajassa ja tilassa voidaan säädellä Liikkuvan kuvan moninaisuus - elokuvallisen ilmaisun rikkaus - elokuvan historian eri perinteet ja lajityypit Yhteys nykyelokuvaan ja -mediaan periaatteessa olemassa Elokuvallinen kerronta - ei sanoilla vaan kuvilla ja äänillä - elokuvallisen kokemisen moniaistisuus

4 Elokuvan merkitys nykypäivänä
Elokuva on perustana nykypäivän liikkuvan kuvan medioioille Elokuvasta pohjautuvat konventiot ja koodit vaikuttavat esim. televisio-ohjelmien vakiintuneina esittämisen ja ymmärtämisen malleina Elokuvien analyyttinen lähiluku - medialukutaito - audiovisuaalinen kirjoittaminen Ratkaisevaa ei tekniset mediataidot, vaan kokonaisvaltaiseen - kriittisempään ja vastuullisempaan mediasuhteeseen kasvattaminen

5 1) ELOKUVIEN KATSOMINEN (KOKEMINEN)
- mahdollisimman erilaisten elokuvien katsominen ja niistä keskustelu 2) ELOKUVA-ANALYYSI - liikkuvan kuvan koodien ja konventioiden opettelu eri medioiden analyyttisen lähiluvun kautta 3) OMA TEKEMINEN - eli audiovisuaalisen kirjoitustaidon kehittäminen

6 1) Elokuvien katsominen (kokeminen)
Elokuvaklassikoiden erityinen asema - nykymediaa käyttävillä nuorilla (ja aikuisilla) tieto elokuvan historiasta on pitkälti kadonnut Ajallinen tietoisuus - kyky suhteuttaa nykyasioita historialliseen perspektiiviin - keskeinen periaate yksilöllisen identiteetin muodostumisessa Elokuvan olemus ajan kuvana, yhteydet eri aikakausien välillä - elokuvan universaali kieli, kyky kulttuuristen rajojen ylittämiseen Nykymedian kyky merkitysten ja muistijälkien synnyttämiseen? Perinteinen elokuva toimii mediakasvattajana - jäsentää historiallista kokemustamme

7 Elokuva ei ole kyennyt säilyttämään samaa yhteyttä omaan perintöönsä taidemuotona, toisin kuin teatteri, kuvataide, valokuvataide, kirjallisuus, ooppera Elokuvaa määrittää enemmän nykyhetken kulttuurinen tilanne ja kaupallisten markkinoiden lainalaisuudet Sivistystoiminta myös vahvasti sidoksissa markkinoihin - elokuvakerhojen tilanne, vaihtoehtoiset elokuvateatterit - klassikkoelokuvia ei näe 35 mm:n muodossa valkokankaalla Seuraus: nykyelokuva eriytyy juuristaan, elokuvakulttuuriin ja elokuvaan liittyvä yleistietous häviää Elokuvateollisuus kohdentaa tarjonnan eniten elokuvia kuluttavalle yleisölle, nuorisolle

8 Yksi elokuvallisen mediakasvatuksen tärkeistä tehtävistä - pyrkiä lisäämään klassikkoelokuvien esitysmahdollisuuksia - ylläpitää nuorten yhteyttä elokuvan historiaan Elokuvalle pyrittävä luomaan vankempi perusta kasvatuksessa ja kulttuurissa yleisesti Elokuvan puolesta pitää puhua - kertoa kuinka on kyse tärkeästä asiasta (Alain Bergala)

9 2) Elokuva-analyysi tarinan ja juonen dramaturgian eli kerronnan analyysi kuva- ja ääni-ilmaisun formaali analyysi elokuvien ja todellisuuden viittaussuhteen eli representaation analyysi Elokuva-analyysi (representaatio) – KRIITTINEN medialukutaito - yleisempien audiovisuaalisen ilmaisun ja kerronnan koodien lisäksi myös retoristen vaikutuskeinojen opettelu Elokuva-analyysi (dramaturgia/formaali) - kuinka mediaesitys on tehty Elokuvan kriittinen rakenneanalyysi - elokuvan kielen perusteiden opettelu + kuinka elokuvalla ja muilla medioilla voidaan retorisesti argumentoida tietynlaisia totuuksia

10 3) Oma tekeminen Elokuva-analyysi - LUOVUUDEN kehittäminen - audiovisuaalisen kirjoitustaidon kykyjen kehittäminen Elokuvan peruskäsitteiden sekä tekoprosessin opettelu taustalla Elokuvien katsominen - elokuvakasvatus - tietoisuus elokuvasta, oman maun kehittyminen Jokainen harrastaja voi kokea itsensä elokuvantekijäksi

11 Elokuvallinen mediakasvatus kouluissa
Koulujen rooli mediakasvatuksessa keskeinen - käytännön tilanne epätasainen eri puolilla maata Opettajien täydennyskoulutukselle olemassa suuri kysyntä Mahdollisuudet liikkuvan kuvan hyödyntämiseen kouluopetuksessa mitä moninaisimmat - videon hyödyntäminen eri oppiaineissa Videon kautta opetellaan olemaan kameran edessä - ilmaisutaidon kehittäminen Video voimaannuttamisen välineenä - omista asioista kertominen, taiteellinen itseilmaisu Kysymysten esittäminen, eri elämänalueiden tutkiminen Kansalaistoimintaan aktivoiminen Oppisisältöjen syvempi ymmärtäminen - tiedon kokonaisvaltaisempi jäsentäminen

12 Tekijälähtöisyys elokuvallisen mediakasvatuksen näkökulmana
Tärkeintä opettaa tekemään valintoja ja luomaan omia näkökulmia Kysymys myös vallasta - kenellä on valta tehdä valintoja Tekijälähtöisyys - oppia rajaamaan ja määrittämään mitä halutaan kertoa ja mitä kuvassa esitetään Media- ja elokuvalukutaidon kehittäminen - omien valintojen tekeminen - oman videokirjoituksen kyvyn kehittyminen Tarjota mahdollisuus valintojen tekemiseen ja oman äänen esiintuomiseen

13 Montaasipedagogia Montaasiajattelu - yhteyksien keksiminen asioiden ja käsitteiden välillä Elokuvallisen ajattelun lisäksi myös yleisempi luova ratkaisumetodi Montaasiajattelua voidaan toteuttaa ja harjoittaa erilaisilla kuvataiteellisilla harjoituksilla

14 ‘Arjen montaasi’ - uusien reittien löytäminen suhteessa tavanomaiseen, rutiineihin ja vakiintuneisiin malleihin Elokuvallisen mediakasvatuksen kautta opetellaan tietoja ja taitoja, jotka auttavat meitä jäsentämään ja rajaamaan havaintojamme mediaympäristössä liikuttaessa. Kriittinen ja luova näkökulma elämään auttaa meitä kehittymään yksilönä, joka osaa tehdä valintoja ja kykenee perustellulla tavalla myös ilmaisemaan ajatuksiaan.


Lataa ppt "ELOKUVALLINEN MEDIAKASVATUS"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google