Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

AMMATILLINEN ERITYISOPETUS JA MUUT TUKIMUODOT

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "AMMATILLINEN ERITYISOPETUS JA MUUT TUKIMUODOT"— Esityksen transkriptio:

1 AMMATILLINEN ERITYISOPETUS JA MUUT TUKIMUODOT

2 AMMATILLISEN ERITYIS-OPETUKSEN LÄHTÖKOHTIA
Koulutuksellinen tasa-arvo: jokaisella on erilaisista oppimisedellytyksistä riippumatta yhdenvertaiset mahdollisuudet osallistua koulutukseen sekä koulutuksen jälkeen sijoittua työhön ja yhteiskuntaan yhdenvertaisena kansalaisena

3 AMMATILLISEN ERITYIS-OPETUKSEN TAVOITTEENA
on, että opiskelija saavuttaa sellaisen ammatillisen pätevyyden, jonka avulla hänellä on mahdollisuus työllistyä ja menestyä työssä saa valmiuksia jatko-opintoihin saa yhteiskunnan jäsenenä tarvittavia perustietoja ja –taitoja sekä elämänhallinnan valmiuksia

4 OPISKELU ERITYISOPETUKSENA
vammaisuuden, sairauden, kehityksessä viivästymisen, tunne-elämän häiriön tai muun syyn vuoksi erityisiä opetus- tai oppilashuolto-palveluja tarvitsevien opiskelijoiden opetus annetaan erityisopetuksena. opiskelijalle tulee laatia henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS). (Laki 630/1998 § 20)

5 ASETUS 811/1998 8§ erityisopetuksena ei pidetä tukiopetusta, joka annetaan opinnoissa tilapäisesti jälkeen jääneille tai oppilaalle, jolla on lieviä oppimis- tai sopeutumishäiriöitä.

6 OPETUSSUUNNITELMAN (OPS) PERUSTEET
opinto-ohjaus ammatillinen erityisopetus arviointi

7 OPINTO-OHJAUKSEN JÄRJESTÄMINEN
opinto-ohjausta tulee sisältyä tutkintoon vähintään 1,5 opintoviikkoa opiskelijalla on oikeus saada henkilökohtaista ja muuta tarpeellista opintojen ohjausta opintojen ohella riittävästi. oppilaitoksen tulee huolehtia erityisesti niiden opiskelijoiden ohjauksesta, joilla on oppimisvaikeuksia (esimerkiksi lukivaikeus), poissaoloja koulusta tai elämänhallintaan liittyviä vaikeuksia

8 AMMATILLISEN ERITYIS-OPETUKSEN TOTEUTTAMINEN
suunnitelma erityisopetuksen järjestämisestä on osa oppilaitoksen opetussuunnitelmaa oppilaitos varaa erityisopetukseen riittävät voimavarat tavoitteiden saavuttamista tuetaan yksilöllisesti suunnitellun ja ohjatun oppimisprosessin sekä erilaisten tukitoimien avulla erityistä tukea tarvitsevien ammatillinen koulutus toteutetaan ensisijaisesti tavallisissa ammatillisissa oppilaitoksissa

9 ERITYISOPETUKSEN PERIAATTEET
Opetussuunnitelmassa on määriteltävä erityisopetuksen periaatteet: tavoitteet toteutus opetusmenetelmät tuki- ja erityispalvelut asiantuntijapalvelut yhteistyötahot ja vastuut

10 ARVIOINTI JA ERILAINEN OPPIJA
opiskelijoiden tulisi olla mahdollista osoittaa osaamisensa muutenkin kuin kirjallisesti erityisesti vamman, sairauden ja niihin rinnastettavien oppimisvaikeuksien ollessa kyseessä on käytettävä kullekin opiskelijalle parhaiten sopivaa arviointimenetelmää samat periaatteet kuin muutoinkin arvioinnisa kun opetussuunnitelman tavoitteita on mukautettu (erityisopetus tai erityiset opetusjärjestelyt) siitä on tehtävä merkintä todistukseen

11 Mukautetut tavoitteet ja arviointi
opiskelijan on saatava tutkintotodistus, vaikka tutkinnon tavoitteita mukautetaan (merkintä todistuksessa) arviointi on suoritettava mukautettuihin tavoitteisiin suhteutettuna (arviointikriteerit ja arvosana-asteikko 1-5) jos opinnot jäävät olennaisilta osin puutteellisiksi, on tutkinto-todistuksen sijasta annettava todistus suoritetuista opinnoista, liitteenä selvitys siitä, minkä opiskelija parhaiten osaa

12 Lukivaikeuden vaikutus arviointiin
arvioitsijan tulee pystyä arvioimaan lukivaikeuden luonne ja sen vaikutuksia tehtävien suorittamiseen erityisjärjestelyt (esim. lisäaika, suullinen täydentäminen) eivät saa vaikuttaa arviointiin kirjallisissa vastauksissa tekstin rakenne tai oikeinkirjoitus ei vaikuta arviointiin tarvittaessa mukana on lukiopettaja

13 KARTOITUKSET JA TUNNISTAMINEN

14 TUNNISTAMINEN KARTOITUSKÄYTÄNNÖT
haastattelu, kysely, seuranta yhteistyö lähettävän tahon kanssa saattaen vaihto palaverit lausunnot, HOJKS:t kartoitukset lukitestit matematiikan testit vieraan kielen tasotestit oppimistyylitestit muu kartoitus yhteistyö- ja analysointikokoukset keskustelut

15 KARTOITUSMENETELMÄT JA TESTIT
TIEDONSIIRTO YLÄ- ASTEELTA HAASTATTELU, KYSELY, SEURANTA ryhmän tutor, opo, muut LUKITESTIT KIELLELLISET KARTOITUKSET OPPIMISEN VAHVUUDET JA VAIKEUDET OPPIMISTYYLI- KARTOITUS AMMATIL- LINEN KARTOITUS LUKITESTIT Uudet lukitestit kehitteillä Niilo Mäki Instituutissa TARKEMMAT TUTKIMUKSET Esimerkiksi neuropsykologiset tutkimukset tai… MUUT itseohjautuvuus oppimaan oppiminen ym. MATEMA- TIIKAN TESTIT VIERAAN KIELEN TASOKARTOITUKSET Tarkemmat tutkimukset neuropsykologi ym. OPISKELIJA SUBJEKTINA!

16 LUKITESTIT JA KIELELLISET KARTOITUKSET
esim.Niilo Mäki Instituutin seulontatestin (2003) osiot: sanelukirjoitus (sanat ja epäsanat) sanaketjutehtävä (ylpeäkallishuudellasaaristo) kirjoitusvirheiden etsimistehtävä (muurrahainen) luetun ymmärtämisen tehtävä lukemisen itsearviointi myös tuottava kirjoittaminen, tekstin ymmärtäminen, ääneen lukeminen seulontatestit ja yksilödiagnostiset testit (standardoituja) kielelliset kartoitukset

17 TUKI- JA OHJAUSTOIMET

18 ERILAISEN OPPIJAN OHJAUS- JA TUKITOIMIA AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
HOPS (HOJKS) Ohjaus ja tutorointi Opetusjärjestelyjen ja opetusmene-telmien eriyttäminen Yhteistyö vanhempien kanssa Opiskelija-huolto Erityis-opetus ja lukiopetus ryhmän tutor/ luokan-valvoja opinto-ohjaaja kaikki opettajat työpaikka ohjaaja opiskelija-tutor muut pienryhmäopetus (kiriryhmät, taso-ryhmät, ohjausryhmät, työpajat) samanaikaisopetus pidennetty opiskeluaika työvaltainen opetus erityiset oppimis- menetelmät vaihtoehtoiset suoritustavat tukiopetus yksilölliset ohjelmat työssäoppimisen erityistuki ym. kirjeet tapaamiset vanhempain-illat puhelimitse vanhempain- neuvosto opiskelija-huoltoryhmä terveyden-hoitaja psykologi kuraattori yksilö- ja pienryhmä-ohjaus oppimis-studio saman-aikaisopetus yhteistyö ja konsultaatio koulutus erityis-ryhmät koulun-käyntiavustaja/ opiskelija-tukihenkilö yhteistyö oppilaitoksen ulkopuolisten tahojen kanssa Oppilaitoksen opetussuunnitelma - Oppilaitoksen erityisopetussuunnitelma – Opinto-ohjauksen suunnitelma - Oppilaitoksen kulttuuri LAINSÄÄDÄNTÖ

19 TUKI- JA OHJAUSTOIMET ohjaus ja tutorointi
opetusjärjestelyjen ja opetusmenetelmien eriyttäminen tukiopetus, pienryhmäopetus samanaikaisopetus ym. opiskelijahuolto opiskelijahuoltoryhmä erityisopetus tai lukiopetus yhteistyö vanhempien kanssa

20 TUKI- JA OHJAUSTOIMET OPPILAITOKSESSA
koko oppilaitoksen henkilöstö koulutuksen laatu johdon sitoutuminen Oppilaitoksen arvomaailma (tukitoimenpiteet, resurssit, jne.) vanhempien motivaatio ja tuki tärkeä ammattitaitoinen ja sitoutunut henkilökunta ohjaus- ja opetustilat toimintaympäristöt

21 HOJKS – Henkilökohtainen Opetuksen Järjestämistä Koskeva Suunnitelma

22 OPISKELU ERITYISOPETUKSENA
vammaisuuden, sairauden, kehityksessä viivästymisen, tunne-elämän häiriön tai muun syyn vuoksi erityisiä opetus- tai oppilashuolto-palveluja tarvitsevien opiskelijoiden opetus annetaan erityisopetuksena. opiskelijalle tulee laatia henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS). (Laki 630/1998 § 20)

23 ERITYISOPISKELIJA – ERILAINEN OPPIJA
oppilaitosten tehtävänä on arvioida, milloin oppimisvaikeudet edellyttävät erityisopiskelijaksi määrittämistä ja milloin ne ovat muilla tukitoimilla hoidettavissa. opetuksessa tarvittavaa tukea ei voida järjestää muuten, esimerkiksi tukiopetuksena vaikeuksien vakavuusaste ja/tai tilapäisyys riittävät tuki- ja ohjaustoimet on kuitenkin järjestettävä kaikille niitä tarvitseville. (Opetusministeriön muistio 2002)

24 RAAMEJA ERILAISEN OPPIJAN HUOMIOIMISELLE – erityisopiskelija
HOJKS, erityiset tuki- ja ohjauspalvelut, opetuksen mukauttaminen siten, että opiskelija mahdollisimman suuressa määrin saavuttaa saman pätevyyden kuin muussa ammatillisessa koulutuksessa (L630, A811)

25 HOJKS:in PERIAATTEET yksilöllinen ohjaus- ja tukisuunnitelma
tukitoimet, erityiset opetusjärjestelyt, oppilashuoltopalvelut ym. vastuuhenkilöt nimetään moniammatillinen työryhmä + opiskelija + vanhemmat realististen ja selkeiden välitavoitteiden määrittely yhdessä eril. toimenpiteiden toteuttaminen ja tilanteiden ennakointi säännöllinen tarkistaminen ja arviointi

26 YKSILÖLLISET TAVOITTEET JA SEURANTA
HOJKS:iin tulee sisältyä HOPS, jossa määritellään opiskelijan yksilölliset tavoitteet tavoitteet voidaan mukauttaa joko kaikkien tai vain yhden tai useamman opintokokonaisuuden osalta opetuksessa tulee tukea opiskelijan vahvoja osaamisalueita, jotta tämä sijoittuisi paremmin työhön erityisesti kiinnitetään huomiota työssä harjaantumiseen työssäoppimisen jakson aikana edistymistä tulee seurata koulutuksen aikana ja henkilökohtaisia tavoitteita ja tukitoimia muutetaan tarpeen mukaan

27 OHJAUSPROSESSISTA Oppimisvaikeuksien toteaminen ja arviointi: huomiot (moniammatillinen tiimi + vanhemmat) Lyhyen ajan suunnitelma ja muistiinpanot Tilanteen yhteinen arviointi ja sopimus jatkotoimenpiteistä ja –suunnitelmista HOJKS Sopimus jatkotoimenpiteistä nuoren ja hänen vanhempiensa kanssa Henkilökohtaiset tavoitteet (tarvittaessa mukauttaminen) Tuki- ja ohjaustoimet sekä erityiset opetusjärjestelyt Päätös erityistoimenpiteistä Työryhmä + opiskelija+vanhemmat

28 LAADINTA on opiskelijan ja opettajan monipuoliseen vuorovaikutukseen perustuva ongelmanratkaisuprosessi ryhmän ohjaaja ja opiskelija (+ esim. erityisopettaja, opo) laadintaan osallistuu opiskelija ja tarvittaessa huoltaja ja opiskelijan aikaisemman koulun edustaja tukitoimet, erityiset opetusjärjestelyt, oppilashuoltopalvelut ym. vastuuhenkilöt nimetään

29 HOPS HENKILÖKOHTAINEN OPETUSSUUNNITELMA – YKSILÖLLINEN OPPIMISSUUNNITELMA

30 HOPS KAIKILLE OPISKELIJOILLE!
pohjautuu opiskelijan yksilöllisiin tarpeisiin opiskelija osallistuu: oman opiskelunsa suunnitteluun omakohtaisiin valintoihin yksilölliseen opinnoissa etenemiseen oman oppimisensa arviointiin ARKIPÄIVÄN HOPS - TYÖVÄLINE

31 HOPS -Opetussuunnitelman perusteet (2001)
opiskelijoille on laadittava heidän valintojensa mukainen henkilökohtainen opiskelusuunnitelma henkilökohtaisia opiskelusuunnitelmia tehtäessä on otettava erityisesti huomioon ne opiskelijat, joilla on perusopetuksen aikana tai ammatillisen koulutuksen alkaessa opiskeluun tai elämiseen liittyviä vaikeuksia

32 HOPS - TYÖVÄLINE tehdään jokaiselle opiskelijalle
oppimisen suunnitelma elää opiskelujen edetessä sisältää TOPS:n, HENSU:n sekä opetuksen ja ohjauksen suunnitelman paljon tuen tarpeessa olevalle opiskelijalle laaditaan lisäksi HOJKS

33 YKSILÖLLISET TAVOITTEET
HOPS on opetussuunnitelman tavoitteista ja opiskelijan omista tavoitteesta lähtevä suunnitelma, jossa otetaan huomioon opiskelijan tausta ja tavoitteet oppimisen vahvuudet ja vaikeudet oppimistyyli ja –tapa opiskelija sitoutuu ja motivoituu sen toteuttamiseen kaikki tavoitteet yksi tai useampi opintokokonaisuus

34 TOTEUTTAMINEN OPETUKSESSA JA OHJAUKSESSA
miten vahvuudet ja vaikeudet huomioidaan opetuksessa työssäoppimisessa arvioinnissa näytöissä opetuksessa ja ohjauksessa huomioitavaa menetelmät: esim. toiminnalliset menetelmät, yhteistoiminnallisuus periaatteet järjestelyt: esim. yksilö- ja pienryhmäohjaus, ajoitus ym.


Lataa ppt "AMMATILLINEN ERITYISOPETUS JA MUUT TUKIMUODOT"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google