Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Erikoistumisopintolautakunta Erikoistumisopintojen arvioinnin kehittämisseminaari 27.11.03 1 Korkeakoulujen erikoistumisopintojen arviointitoiminta Suomessa.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Erikoistumisopintolautakunta Erikoistumisopintojen arvioinnin kehittämisseminaari 27.11.03 1 Korkeakoulujen erikoistumisopintojen arviointitoiminta Suomessa."— Esityksen transkriptio:

1 Erikoistumisopintolautakunta Erikoistumisopintojen arvioinnin kehittämisseminaari 27.11.03 1 Korkeakoulujen erikoistumisopintojen arviointitoiminta Suomessa 1998-2003 Korkeakoulujen erikoistumisopintojen arvioinnin kehittämisseminaari Helsingissä 27.11.2003 Professori Ilkka Virtanen Erikoistumisopintolautakunnan puheenjohtaja www.uwasa.fi/~itv/publicat/erika98_03.ppt

2 Erikoistumisopintolautakunta Erikoistumisopintojen arvioinnin kehittämisseminaari 27.11.03 2 Sisältöhahmotelma 1.Korkeakoulujen tuottaman koulutuksen akkreditointi Suomessa 2.Erikoistumisopintojen akkreditointi asetuksin säädelty 3.Erikoistumisopintolautakunta 4.Akkreditoinnin yleisperiaatteita 5.Akkreditointi laadunvarmistusmenetelmänä

3 Erikoistumisopintolautakunta Erikoistumisopintojen arvioinnin kehittämisseminaari 27.11.03 3 Korkeakoulujen tuottaman koulutuksen akkreditointi Suomessa Tutkintoon johtavassa koulutuksessa pääosin OPM:n etukäteen suorittama (koulutus)poliittinen ex ante akkreditointi –yliopistojen koulutusalat säädelty asetuksin –ammattikorkeakouluilla toimiluvat ja jatkotutkintojen kokeiluluvat KKA:n arviointiin perustuen Erikoistumisopintojen vapaaehtoisuuteen perustuva rekisteröinti/akkreditointi säädelty asetuksin –KKA:n jaostona toimiva Erikoistumisopintolautakunta

4 Erikoistumisopintolautakunta Erikoistumisopintojen arvioinnin kehittämisseminaari 27.11.03 4 Korkeakoulujen tuottaman koulutuksen akkreditointi Suomessa Bolognan prosessin vaikutukset (Praha 2001 → Graz 2003 → Berliinin kommunikea 2003): Ministers commit themselves to further development of quality assurance at institutional, national and European level. They stress the need to develop mutually shared criteria and methodologies on quality assurance.

5 Erikoistumisopintolautakunta Erikoistumisopintojen arvioinnin kehittämisseminaari 27.11.03 5 Korkeakoulujen tuottaman koulutuksen akkreditointi Suomessa At the European level Ministers call upon ENQA, through its members, in co-operation with the EUA, EURASHE and ESIB –to develop an agreed set of standards, procedures and guidelines on quality assurance, –to explore ways of ensuring an adequate peer review system for quality assurance and/or accreditation agencies or bodies –and to report back through the Follow-Up Group to Ministers in 2005

6 Erikoistumisopintolautakunta Erikoistumisopintojen arvioinnin kehittämisseminaari 27.11.03 6 Erikoistumisopintojen akkreditointi asetuksin säädelty Korkeakoulujen arviointineuvosto (KKA) –Korkeakoulujen arviointineuvoston tehtävänä on arvioida korkeakoulujen järjestämiä erikoistumisopintoja ja hyväksyä ne korkeakoulututkintojen järjestelmästä annetun asetuksen 14 §:ssä tarkoitettuun rekisteriin sekä pitää mainittua rekisteriä –www.kka.fi Erikoistumisopintolautakunta –Korkeakoulun järjestämien erikoistumisopintojen hyväksymisestä rekisteriin päättää arviointineuvoston jaostona toimiva lautakunta opintojen arvioinnin perusteella –http://www.kka.fi/erikoistumisopinnot

7 Erikoistumisopintolautakunta Erikoistumisopintojen arvioinnin kehittämisseminaari 27.11.03 7 Erikoistumisopintojen akkreditointi asetuksin säädelty Erikoistumisopinnot tarkoin määritelty –yliopistojen tai ammattikorkeakoulujen järjestämiä –ammatillista kehittymistä edistävää täydennyskoulutusta –korkeakoulututkinnon jälkeistä koulutusta –pitkäkestoista (min. 20 ov, PD-ohjelmissa 40 ov) koulutusta –tutkintojärjestelmää täydentävää, ei tutkintoon johtavaa koulutusta (poikkeus: ammattikorkeakoulujen erikoistumisopinnot voivat olla myös osana ammatilliseen jatkotutkintoon johtavaa koulutusta)

8 Erikoistumisopintolautakunta Erikoistumisopintojen arvioinnin kehittämisseminaari 27.11.03 8 Erikoistumisopintolautakunta Lautakunnan toiminnan lähtökohtia –Ensimmäinen lautakunta 1998-99, nykyinen 2000-03 –12 jäsentä ja 12 varajäsentä yliopistot, ammattikorkeakoulut, opiskelijat, työmarkkinat KKA:n suunnittelija esittelijänä ja sihteerinä –Asiantuntijakäytäntö –Arviointivierailut –Seminaarit 2001 ja 2003, esittelyt eri yhteyksissä –Vuosittaiset palautekyselyt, vaikuttavuusselvitys 2003

9 Erikoistumisopintolautakunta Erikoistumisopintojen arvioinnin kehittämisseminaari 27.11.03 9 Akkreditoinnin yleisperiaatteita Ulkoisen arvioinnin järjestelmä, jossa määritetään, toteutetaanko koulutus asetettujen, hakijoiden tiedossa olevien kriteerien ja standardien mukaisesti Korkeakouluille vapaaehtoista, perustuu korkeakoulun alotteeseen (hakemukseen); opintojen kehittämistyötä tukevaa, ei valvovaa tai kontrolloivaa toimintaa Perustuu hakijan kuvaukseen, itsearviointiin ja ulkoiseen arviointiin (asiantuntijavierailu, lautakuntakäsittely) Arvioidaan kulloistakin koulutusta, ei yliopistoa, ammattikorkeakoulua tai näiden yksikköjä Tulevaisuussuuntautunut näkökulma, koulutusprosessin jatkuva kehittäminen keskeistä (mm. lautakunnan päätökseen liittyvä kehittämispalaute)

10 Erikoistumisopintolautakunta Erikoistumisopintojen arvioinnin kehittämisseminaari 27.11.03 10 Akkreditointi laadunvarmistusmenetelmänä Koulutuksen järjestäjän näkökulma –Väline laadun kehittämiseen hakemuksen tekeminen käynnistää itsearvioinnin ja toiminnan kehittämisen koulutusprosessit läpinäkyviksi arviointiprosessilla myös vahvasti konsultoiva ote (hakemuksen valmisteluvaihe, asiantuntijoiden arviointikäynti, lautakunnan arviointipalaute) –Dialoginen ja kommunikatiivinen arviointi tarjoaa foorumin eri sidosryhmien väliselle keskustelulle sidosryhmien mukanaolo arviointivierailuilla

11 Erikoistumisopintolautakunta Erikoistumisopintojen arvioinnin kehittämisseminaari 27.11.03 11 Akkreditointi laadunvarmistusmenetelmänä Opiskelijan näkökulma –Vastaavatko tavoitteet ja sisältö esitteissä kuvattua korkeakoulutasoisuus työelämäsuuntautuneisuus pedagogiset järjestelyt käytännön järjestelyt palaute- ja laadunvarmistusjärjestelyt –Opiskelijan edunvalvonta; koulutuksen laadun ulkopuolinen, puolueeton ennakkotarkistus

12 Erikoistumisopintolautakunta Erikoistumisopintojen arvioinnin kehittämisseminaari 27.11.03 12 Akkreditointi laadunvarmistusmenetelmänä Työelämän näkökulma –Auttaa tunnistamaan koulutukset, joilla merkitystä henkilökunnan koulutuksessa arvioitaessa rekrytoitavien työntekijöiden kompetenssia –Arvioinnissa useimmiten mukana työelämän asiantuntija –Lautakunnassa vahva työelämän edustus

13 Erikoistumisopintolautakunta Erikoistumisopintojen arvioinnin kehittämisseminaari 27.11.03 13 Akkreditoinnin toimintaperiaatteita Riippumattomuus Laadukkuus Luotettavuus Läpinäkyvyys Dialogisuus Vapaaehtoisuus


Lataa ppt "Erikoistumisopintolautakunta Erikoistumisopintojen arvioinnin kehittämisseminaari 27.11.03 1 Korkeakoulujen erikoistumisopintojen arviointitoiminta Suomessa."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google