Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Arviointi kuullun ymmärtämisen opetuksen tukena

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Arviointi kuullun ymmärtämisen opetuksen tukena"— Esityksen transkriptio:

1 Arviointi kuullun ymmärtämisen opetuksen tukena
Työlki ellää - S2-opettajat ry:n koulutuspäivä Saara Laakso

2 Nyt tehtäis yks kuuntelutehtävä
Tekstin kuuntelu Tekstin tauotettu kuuntelu ja tehtäväosioiden tekeminen Tarkistus ja tulos

3 Miten käytäntöä voisi kehittää - ja miksi?
LÄHTÖ Konteksti  Ennakointi Kuuntelu Tehtävänanto  Itsenäinen kuuntelu oman tarpeen mukaan  Purku pienryhmissä  Tehtävien läpikäynti yhdessä  Keskustelua: mikä oli vaikeaa ja miksi Kuuntelu tekstin kanssa  Itsearviointi  Vaikeiden sanojen ja kohtien tunnistaminen UUSI LÄHTÖ Kohdennettua harjoittelua

4 Mikä avuksi? Millaisia ongelmia? Kuinka eteenpäin?
dekoodaus hidasta, eikä jää aikaa merkityksenannolle tuntee sanat ja rakenteet mutta ei tunnista niitä puhevirrasta normaalitempoiseen puheeseen ei saada otetta kompensointistrategiat eivät ole käytössä tai puuttuvat koulun ulkopuolista kieliympäristöä ei havainnoida oppitunneille harjoittelua lisää puhevirran pilkkomistehtäviä (intonaatio, lausepaino, rytmi) normaalitempoisia, puhekielisiä saneluja frekventeistä ilmauksista sidottujen ja vaillinaisten sanojen tunnistaminen (Onksul kiire? Ootsä kipee?) strategista harjoittelua: mitä teen, kun en ymmärrä? salakuuntelutehtäviä

5 Avaimia oppijan aktivoiminen kaksisuuntainen palaute, keskusteleminen
ennakointi, itsenäinen kuuntelu, pienryhmässä toimiminen, keskusteluun osallistuminen, itsearviointi kaksisuuntainen palaute, keskusteleminen oppijan kuunteleminen ongelmista kiinnostuminen ja niiden tunnistaminen hankalien asioiden pilkkominen pienet, kohdennetut tehtävät vähitellen uusi käytäntö rutiiniksi?


Lataa ppt "Arviointi kuullun ymmärtämisen opetuksen tukena"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google