Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

1 Elintarvikkeiden hintaseuranta –hanke 2009 (2010) Seurantaohjeet.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "1 Elintarvikkeiden hintaseuranta –hanke 2009 (2010) Seurantaohjeet."— Esityksen transkriptio:

1 1 Elintarvikkeiden hintaseuranta –hanke 2009 (2010) Seurantaohjeet

2 2 Elintarvikkeiden arvonlisävero laskee – hyötyykö kuluttaja? Näkyykö vuoden 2009 aikana toteutettava elintarvikkeiden arvonlisäveron alentaminen hyötynä kuluttajan talousrahoissa, vai siirtyykö veroalennuksesta saatava hyöty jonnekin muualle? Suomen Kuluttajaliitto aloittaa uuden valtakunnallisen hintaseurantakampanjan. Kampanja viestittää kaupoille ja elinkeinonharjoittajille, että kuluttajat ovat aktiivisia, hintatietoisia ja seuraavat hintoja. Hankkeen myötä kuluttajilla on mahdollisuus nostaa epäkohtia julkisuuteen. Hintaseurantakampanjan tavoitteena on kuluttajien ja tiedotusvälineiden huomion suuntaaminen hintoihin ja inflaation torjuntaan. Kampanja aktivoi kuluttajia hintojen vertailuun ja tuo esille mahdollisia hintaeroja. Elintarvikkeiden arvonlisäveron alentamisen nykyisestä 17 prosentista 12 prosenttiin odotetaan alentavan ruuan kuluttajahintoja.

3 3 Seurantaa toteutetaan vähintään vuoden 2009 ja 2010 alkuvuoden ajan Näitä seurataan elintarvikkeet yleensä ja erityisesti ne, joissa hinnat ovat nousseet ja joissa odotetaan muutoksia: leivät, liha, maito ja jalosteet, vihannekset, virvoitusjuomat, mehut jne. ravintolaruokailu, lounaat, kahviloiden tuotteet ja palvelut

4 4 Ohjeet Valitaan ne yritykset ja palvelut, joiden hinnoittelua halutaan seurata. Yhdellä lomakkeella seurataan yhden liikkeen tuotteita. Valitaan tuotteet, niistä tietty tuotemerkki ja pakkauskoko ja palvelut, joita seurataan. Samoja kohteita seurataan koko kampanjan ajan. Tuotevalintojen pohjalla voi olla erilaisia perusteluja. Jos seuraajalla on tapana ostaa usein sama tuote tai käyttää samaa palvelua, on näiden seuranta järkevää. Samoja yrityksiä tai palveluntarjoajia voi seurata useampi henkilö. Seuraaja säilyttää itsellään kuitit ostoistaan kampanjan ajan. Seurantaan osallistuvien havainnoitsijoiden henkilötiedot eivät tule julkisesti esille.

5 5 Ohjeet Sama seuranta toistetaan noin kahden kuukauden välein. Jos tuotteen tai palvelun koostumus ja sisältö muuttuvat oleellisesti seurannan aikana, tuote tai palvelu jätetään seurannasta pois. Erityisesti pakkauskokojen muutoksia seurataan ja ne kirjataan muistiin. Toivottavaa on, että seurantaa toteutettaisiin vähintään muutamia kertoja ennen ja jälkeen arvonlisäveron muutoksen. Seurannan onnistumiseksi on tärkeää, että kirjatut tiedot ovat keskenään vertailukelpoisia. Seurantakohteiksi valitaan kuluttajille keskeisiä, usein ja toistuvasti ostettuja tuotteita, helposti yksilöitäviä standardituotteita, joista saatavia tietoja voidaan luotettavasti verrata keskenään.

6 6 Seurantaan voi osallistua joko internetiss ä tai lomakkeella Vaihtoehto: internet Seurannan tiedot syötetään suoraan kyselylomakkeelle seuraamalla hankkeen kotisivuilta www.kuluttajaliitto.fi/hintaseuranta löytyvää linkkiä ”Syötä tiedot hintaseurantakyselyyn” www.kuluttajaliitto.fi/hintaseuranta

7 7 Internetseurannan ohjeet Valitaan ne yritykset ja palvelut, joiden hinnoittelua halutaan seurata. Valitaan tuotteet, niist ä tietty tuotemerkki ja pakkauskoko ja palvelut, joita seurataan. Samaa kohdetta/samoja kohteita seurataan koko kampanjan ajan. Vastauskenttiin t ä ytet ää n tiedot niist ä tuotteista, joita seurataan (Tuote 1-6). Jos seurataan vain yht ä tuotetta, lomakkeessa voi siirty ä eteenp ä in painamalla "seuraava"-painiketta, kunnes saavutaan lomakkeen loppuun. Viimeisell ä sivulla voi l ä hett ää lomakkeen eteenp ä in. Jos seurataan useammasta liikkeest ä hankittuja tuotteita, t ä ytet ää n kutakin liikett ä kohti erillinen lomake (yhdelle lomakkeelle voi merkit ä ainoastaan yhdest ä liikkeest ä hankittuja tuotteita/palveluja). Jos seurataan yli kuuden tuotteen hintoja samassa liikkeess ä, t ä ytet ää n uusi lomake seuraaville tuotteille.

8 8 Internetlomakkeen ulkoasu

9 9

10 10 Vaihtoehto: lomake Seuraaja täyttää kustakin seuraamastaan yrityksestä tai palvelusta tiedot ostopäiväkirjaan/lomakkeeseen. Yhdellä lomakkeella seurataan yhden liikkeen hintoja. Täytetty lomake lähetetään viimeistään seuranta-ajan loputtua Suomen Kuluttajaliiton toimistoon valmiiksi maksetussa kirjekuoressa. Seurantalomakkeita voi tulostaa itse (hankkeen kotisivulta) tai tilata liiton toimistolta.

11 11 Lomakkeen ulkoasu

12 12

13 13 Kampanjan kotisivut: www.kuluttajaliitto.fi/hintaseuranta Lis ää tietoa hankkeesta: paula.pessi@kuluttajaliitto.fipaula.pessi@kuluttajaliitto.fi / (09) 454 22 127


Lataa ppt "1 Elintarvikkeiden hintaseuranta –hanke 2009 (2010) Seurantaohjeet."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google