Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09."— Esityksen transkriptio:

1 Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09

2 Tavoite Oppilaiden ideat ja mielipiteet tulevaisuuden koulusta Millaisessa koulussa oppilaat haluaisivat opiskella ja millaisia muutoksia heidän mielestään tulisi tehdä, jotta koulu olisi entistä parempi oppimisympäristö tulevaisuudessa? Oppilaiden yhteinen visio tulevaisuuden koulusta

3 Osallistujat Mukana 50 koulua 12 eri maasta Puola, Slovakia, Unkari, Slovenia, Ukraina, Latvia, Liettua, Viro, Ruotsi, Suomi, Tsekin tasavalta ja Britannia Sotungin lukio, Jakomäen yläaste ja Tainionkosken koulu

4 Prosessi Työskentely neljän koulun ryhmissä (12) sekä ryhmätapaamisissa että verkon välityksellä projektin omassa Moodle-työympäristössä Ryhmät esittelivät omat ideansa ja visionsa tulevaisuuden koulusta projektin yhteisessä lopputapaamisessa Budapestissä 03/2009 Ryhmien esitysten pohjalta rakennettiin yhteinen visio tulevaisuuden koulusta, joka esiteltiin päättäjille ja tiedotusvälineille jokaisessa mukana olevassa maassa

5 Oppilaiden visio Oppilaiden yhteinen visio http://www.challengesinschools.net/ Suomalaisten oppilaiden visio http://www.britishcouncil.fi/projects/projects-challenges- fin.htmhttp://www.britishcouncil.fi/projects/projects-challenges- fin.htm Suomalaisten oppilaiden mielipiteitä http://www.britishcouncil.fi/projects/projects-challenges- fin-nuoret.htm

6 Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Tainionkoski, Jakomäki, Sotunki

7 jokainen pitäisi hyväksyä sellaisena jokainen pitäisi hyväksyä sellaisena kuin on (tasa-arvoisuus) kuin on (tasa-arvoisuus) kannustava ohjaus (vastuullisuus) kannustava ohjaus (vastuullisuus) tieto vähentää pelkoa (suvaitsevaisuus) tieto vähentää pelkoa (suvaitsevaisuus) yhteishengen parantaminen vähentäisi yhteishengen parantaminen vähentäisi myös koulukiusaamista (yhteisöllisyys) ARVOT

8 selkeämpää viestintää kodin ja koulun välillä selkeämpää viestintää kodin ja koulun välillä enemmän resursseja oppilashuoltoon (matalampi enemmän resursseja oppilashuoltoon (matalampi kynnys, leimaantumisen pelko) kynnys, leimaantumisen pelko) TUKIYHTEISÖ

9 luova tilan käyttö, oppilaiden erilaisuus huomioon luova tilan käyttö, oppilaiden erilaisuus huomioon teknologian luova käyttö teknologian luova käyttö viihtyisyys viihtyisyys toiminnallisuus toiminnallisuus vihreys vihreys pienemmät opetusryhmät pienemmät opetusryhmät ryhmätyö, yhdessä oppiminen, oppilas opettajana ryhmätyö, yhdessä oppiminen, oppilas opettajana OPPIMISYMPÄRISTÖ

10 yhteistyö ja sosiaaliset taidot yhteistyö ja sosiaaliset taidot erilaiset oppimistavat pitäisi huomioida erilaiset oppimistavat pitäisi huomioida suunnitelmallisuuden oppiminen suunnitelmallisuuden oppiminen tavoitteellinen työskentely tavoitteellinen työskentely oppiminen elämää varten ei yo-kirjoituksia varten oppiminen elämää varten ei yo-kirjoituksia varten tietotekniikka antaa opettajille aikaa yksilölliseen ohjaukseen tietotekniikka antaa opettajille aikaa yksilölliseen ohjaukseen OPPIMINEN

11 kaikille kuuluu oppimisrauha kaikille kuuluu oppimisrauha yksilöllinen oppiminen yksilöllinen oppiminen joustavuus ja valinnaisuus joustavuus ja valinnaisuus sekä yleissivistäviä tietoja että kädentaitoja sekä yleissivistäviä tietoja että kädentaitoja kansainvälisyystaitojen opetus: kielten ja kulttuurien kansainvälisyystaitojen opetus: kielten ja kulttuurien tuntemus, suvaitsevaisuus tuntemus, suvaitsevaisuus OPPIMINEN

12 opettajankoulutukseen muutoksia,jotka mahdollistavat opettajankoulutukseen muutoksia,jotka mahdollistavat asenteiden muutoksen opetukseen ja oppimiseen asenteiden muutoksen opetukseen ja oppimiseen (ei yksisuuntaista luennointia vaan henkilökohtaista ohjausta (ei yksisuuntaista luennointia vaan henkilökohtaista ohjausta ja opastusta) ja opastusta) enemmän painoarvoa psykologiaan, miten opettaa oppimistaitoja enemmän painoarvoa psykologiaan, miten opettaa oppimistaitoja miten huomioida oppilaiden yksilölliset ja erityistarpeet miten huomioida oppilaiden yksilölliset ja erityistarpeet OPETTAJANKOULUTUS

13 oppilaiden ääntä pitää kuulla (oppilaiden oppilaiden ääntä pitää kuulla (oppilaiden ja opettajien yhteistyöelimet) ja opettajien yhteistyöelimet) kuulemisen jälkeen tarvitaan tekoja kuulemisen jälkeen tarvitaan tekoja jos ei tule tekoja, niin tarvitaan perusteluja jos ei tule tekoja, niin tarvitaan perusteluja OPPILAIDEN ÄÄNI


Lataa ppt "Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google