Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuSusanna Oksanen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
1 OPPILASARVIOINTIA Kurssi Sana KURSSI Kirosana vai tehosana Väärinymmärretty Lukioon kuuluva – entä 7-9lk jospa 1-6lk 1-6lk onko kaukana eheyttämisestä 1-9lk etsitäänkö sopivaa opetuspakettia Eläköön vanha systeemi ja joulutodistukset Kokoliha
2
2 Kurssi Kenelle kurssiasia Pääpaino luokat 7-9 Toivottavasti selkiyttää muitakin tavallaan kysymys vuosiviikkotunneista 2vvt = 2 kurssia jne Oma käsitys -- keskustelua Kokoliha
3
3 Hajautettu -- keskitetty Kaksi pääkäsitettä Vanhan malliin mukaan lähes kaikki hajautettu Uutena, tiukasti keskitetty -- vuorolukua (en/ru jne) Keskitetty tarvitsee kurssikäsitteen Tarvitseeko hajautettu kurssia? Kokoliha
4
4 Keskittämisen haitat Olipa luokka-aste mikä tahansa Oppilaan poissaolot merkittäviä Raskas työtahti Unohtaminen jaksojen välillä Lukujärjestystekniikka Kokoliha
5
5 Kompromissi HAJAUTETTU KURSSITETTU Vanhaan malliin 1, 2 tai 3 viikkotuntia vuodessa Täydellisesti sama lukujärjestys Ei vaihtelua pakollisten aineiden kesken Aineissa oppimiskokonaisuudet (siis kurssit) Arviointi kurssien (kurssimäärien) mukaan Arvioinnit kurssien päättyessä Kokoliha
6
6 Kurssikokonaisuus Oppimiskokonaisuudet sisällöllisesti jaettu kursseihin. Kurssi on laskennallinen oppimiskokonaisuus --- vähintään 36 oppituntia. Kurssi arvioidaan silloin kun se täyttyy ja toisaalta arviointi on todella kurssisidonnaista (uskonnosta vain yksi arvosana vuodessa, äidinkielestä kolme jne.) Kokoliha
7
7 Kurssien arviointi Kurssi arvioidaan sen päättyessä ja arvioinnit annetaan oppilaalle kolmena välitodistuksena sekä kevään päättyessä lukuvuositodistuksena (Työpäivätaulukossa). Kokoliha
8
8 Kurssin arvosana 1 Kurssin arvosanan muodostaa 1.) kurssikokeiden tai vastaavien arvioitavien töiden ---arvosana Yksi tai useamman keskiarvo, Mikäli kyseessä on koko vuoden tai ½ vuotta kestävä kurssi -- suositellaan kahta kurssikoetta Kokoliha
9
9 Kurssi arvosana 2 2.) tuntiosaaminen ja muut kurssin opettajakohtaiset formatiiviset kokeet tms. arviointi, enintään yhdellä numerolla laskevasti. Päällekkäisyyksien välttämiseksi koeaikataulu suunnitellaan ja jaetaan oppilaille etukäteen. Kokoliha
10
10 Arvioinnin periaatteet Painottuu toki osaamiseen päättötasossa kunkin aineen 1-2 viimeisenä vuotena Mutta huomioidaan koko oppihistoria hyvässä ja pahassa Kokoliha
11
11 Kurssikokeet Kurssikoe on perusainekseltaan koko ikäluokalla yhteinen tai ainakin yhteen sovitettu (6 ryhmää/ikäluokka). Joten avosanajakauma on ikäluokkakohtainen. Kokoliha
12
12 Kurssien keskeneräisyys Kursseilla rästiin jääneet yksittäiset työt tai poissaolojen korvaukset tulee suorittaa kevään arviointikokouksiin mennessä muussa tapauksessa arvosanan ja todistuksen antaminen siirretään ehtolaiskuulustelupäivälle ja todistukseen tulee merkintä kesken (K) Kokoliha
13
13 Rästitentit Kurssikokeesta hyväksyttävästä syystä poissaoleva voi osallistua keskitettyyn rästitenttiin. Mainio idea – ei jatkuvasti jossain nurkassa joku tekemässä sairasloma koettaan. Kokoliha
14
14 Hylätyt kurssit Hylättyjen kurssien suorittaminen tapahtuu ainoastaan niille määrättyinä päivinä. Näin uusimiset eivät häiritse käynnissä olevia uusia opintoja Numerojen korottamiseen ei ole käytäntöä. Tapauskohtaisesti opettaja antaa mahdollisuuden mikäli alkuperäiseen normaalitasoa heikompaan numeroon on ollut vaikuttamassa joku ylivoimainen syy. Kokoliha
15
15 Uusintatentti Hylätyille kursseille! Suorittamispäiviä 3 vuoden aikana: Lomien jälkeen (joulu-, hiihto- ja pääsiäisloma) Ensimmäisenä työpäivänä klo 15 Kokoliha
16
16 Ehtolaiskuulustelut Kesän ehtolaiskuulustelussa voi suorittaa kaikkia aiemmin hylättyjä kursseja. Ehtolaiskurssin pitäjä voi määrätä yhdessä rehtorin kanssa uusinta tenttiajan ennen kouluvuoden alkua. Useasti hylättyjen tenttien käytännöstä tehdään päätös opettajakokouksessa. Ensisijaisesti näissä tapauksissa on kysymys oppilashuollollisesta erityisopetus-tarpeesta. Kokoliha
17
17 Päättötodistus Päättötodistusta ei voi saada ellei kaikkia kursseja ole suoritettuna. Uusintakuulustelut määrää rehtori. Rehtori neuvottelee/määrää anottujen päättötodistuksen korotustenttien ajan ja tentaattorin. Tapauskohtaisesti hylätty kurssi ei automaattisesti johda luokan kertaamiseen mikäli muu opiskelu etenee toivotulla tavalla ja hylätyn kurssin suorittaminen muuna aikana on mahdollista. Kertaaminen voi tapahtua vaikka ei hylättyjä kursseja olisikaan. Luokan kertaamisessa katsotaan ensimmäisenä oppilaan kokonaistilanne ja arvioidaan se hyöty mikä kertaamisella olisi. Kokoliha
18
18 Päättöarvosana Peruskoulun päättöarvosana muodostuu aineen kaikkien kurssien arvosanojen keskiarvosta, jota viimeisen kurssin opettaja pyöristää kokonaisluvuksi. Eri oppiaineista kiitettävästi tehdyt lyhytkurssit voivat vaikuttaa myös korottavasti ko. pääaineen numeroon. Valinnaisaineet (2 vuoden valinta) arvioidaan numeroin päättötodistuksessa, mutta lyhytkursseja ei arvioida numeroin. Kokoliha
19
19 Jäntevä runko opetukselle Aikatauluttaa työvuotta Painottaa aineiden numeroja määrän mukaan Yhteiset kurssikokeet; Opettajan ja oppilaan oikeusturvana Rehtorilla homma hanskassa Suunnitelmallisuus mm. koekalenterissa Oppimisen tavoitteen asettaminen helppoa Kurssikäsitteen hyöty
20
20 Kurssikäsitteen haitat
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.