Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

HYVÄLLE SATAMALLE HYVÄKUNTOINEN RAUTATIE

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "HYVÄLLE SATAMALLE HYVÄKUNTOINEN RAUTATIE"— Esityksen transkriptio:

1 HYVÄLLE SATAMALLE HYVÄKUNTOINEN RAUTATIE
Seminaari Seinäjoki

2 HISTORIAKIRJASTA Koko rata Seinäjoelta Kaskisiin ja Kristiinankaupunkiin avattiin virallisesti liikenteelle Rata oli vedetty molempien paikkakuntien satamiin johon vietiin tervaa ja puutavaraa Radan varteen perustettiin kauppoja ja 1917 rakennettiin saha ja muita yrityksiä Aronkylä oli pitkään tärkeä keskus Henkilöliikenne Kaskisiin loppui 1965 ja rataosuudella kokonaan 1968 Kristiinankaupungin rataosuus lakkautettiin 1982 Kaskisten sataman vilkkaan liikenteen ansiosta Kaskisten radalla on edelleen käyttöä Tänä päivänä radalla kulkee sahatavaran, puujalosteiden ja raakapuun lisäksi puupellettiä ja rikastesekoituksia Kaskisten satama

3 ARVIOIDUT KULJETUSMÄÄRÄT 2012
Kaskisten satama

4 Kehitysmahdollisuuksia
Sataman vahvuuksina nykyaikainen ja tehokas satamainfrastruktuuri, 4 satamaoperaattoria sekä hyvä saavutettavuus Kehitysmahdollisuuksia Linjaliikenne parantaisi Kaskisten sataman kilpailukykyä ja loisi kilpailevan kuljetusketjun osan Ruotsin ja Suomen välillä sille liikenteelle, joka nykyisellään kulkee mm. Naantalin ja Tornion kautta SECA – rikkidirektiivi astuu voimaan 2015 NECL-käytävän (Keskipohjolan kuljetuskäytävä) ja Seinäjoen logistiikkakeskuksen toteutuminen tuovat potentiaalia Venäjän ja Keski-Suomen suunnasta Sataman kehittymisen esteenä on huonokuntoinen ratayhteys, joka ei mahdollista kustannustehokkaita rautatiekuljetuksia Tällä hetkellä Kaskisten sataman tavarakuljetuksista tonnimääräisesti suurin osa liittyy sataman yhteyden metsäteollisuuteen Kapasiteetin puolesta satamassa voitaisiin käsitellä suurempiakin tavaravirtoja Rautatiekuljetusten nykyinen kustannustaso vaikeuttaa erityisesti uusien tavaravirtojen houkuttelemista satamaan Kaskisten satama

5 Sataman ja radan markkinointiprojekti käynnistetty
Uusien tavaravirtojen houkutteleminen aloitettu Seinäjoen logistiikkakeskuksen vetovoima Transito- ja konttiliikenteelle uusia vaihtoehtoja Yhteistyö Kristiinankaupungin Karhusaaren sataman kanssa Tavoitteena: Sahatavarakuljetuksien lisääminen Uusien säännöllisten laivauslinjojen avaaminen Energiakuljetuksien lisääminen – energiasatama Biovoima & Tuulivoima Kuljetukset satamasta sellutehtaille Malmirikasteiden kuljetusmahdollisuuksia RoRo linjaliikenne Ruotsiin – kuljetuskäytävän käynnistäminen Radalle lisää liikennettä Suupohjan alueelle lisää työpaikkoja ja liiketoimintamahdollisuuksia Kaskisten satama

6 Satamasta säännöllistä laivaliikennettä useimpiin Euroopan maihin:
Suomen kolmanneksi suurin vientisatama saha- ja metsäteollisuudelle 2011 Satamasta säännöllistä laivaliikennettä useimpiin Euroopan maihin: Pohjoismaat Baltia Venäjä Saksa, Puola, Hollanti, Belgia, Iso-Britannia, Ranska, Espanja, Italia, Tunisia, Algeria, Marokko ja muut Välimeren maat Liikenne

7 Kaskisten satama

8 Laitetaan rata yhdessä kuntoon...
KIITOS ! Kaskisten satama


Lataa ppt "HYVÄLLE SATAMALLE HYVÄKUNTOINEN RAUTATIE"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google