Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Hoitavat sanat kirjastotyössä Seinäjoki

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Hoitavat sanat kirjastotyössä Seinäjoki"— Esityksen transkriptio:

1 Hoitavat sanat kirjastotyössä 17.5.2012 Seinäjoki
kirjastonhoitaja, kirjallisuusterapiaohjaaja Maritta Naumanen

2 Käsitteitä *Kirjallisuusterapia
terapeuttinen vuorovaikutusprosessi, (vrt. lukemisterapia) jossa hyödynnetään joko valmista kirjallista aineistoa tai itse tuotettua tekstiä (Suomen Kirjallisuusterapiayhdistys) - on yksi ekspressiivisistä taideterapioista (muita mm. musiikki-, taide-, tanssi-, leikkiterapia) - ovat täydentäviä tai itsenäisiä hoito- ja terapiamenetelmiä (Ihanus 2009, 22) - kirjallisuusterapiaan kuuluu yleensä kirjoittamista *Sanataideterapia käytetään usein synonyyminä kirjallisuusterapialle, vrt. luova kirjoittaminen/lukeminen *Poetry therapy (suom. runoterapia on suppeampi käsite) poesis (= kutsua olevaksi sellaista jota ei aikaisemmin ole ollut) Runokieltä käytetään kaikissa sen muodoissa: runo, tarina, satu, myytti, epistola, faabeli,päiväkirja, laulun sanat, essee, draama, elokuva (Ilmaisuterapiat 2011, 151, Gorelick)

3 Kirjallisuusterapia Suomessa
* USA:ssa käytetty jo 1900-luvun alussa, tuli Eurooppaan pari vuosikymmentä myöhemmin * Suomessa ensimmäiset merkinnät 1940, sairaaloissa ohjattuja runoryhmiä * Suomen Kirjallisuusterapiayhdistys 1981 * Nykyisin ryhmiä ympäri Suomea (kliinisessä työssä myös yksilöterapiassa, terapiaryhmiä, erilaisia kasvuryhmiä) * Koulutuksia järjestetty viisi, nyt kuudes menossa Lahdessa (Palmenia) * Kirjallisuusterapiaohjaajilla joko kulttuuri-, kasvatus- tai hoitoalan pohjakoulutus

4 Kirjallisuusterapiaprosessin vaiheet ja tavoitteet:
(McCarty-Hynes, A. & Hynes-Berry, M. 1986) 1. Tunnistaminen (etsitään itseä koskettavaa, tuttua, merkityksellistä, mahdollistaa samastumisen) 2. Tutkiminen (pohdiskellaan puhumalla tai kirjoittamalla sitä, mitä luetusta tekstistä ymmärretään) 3. Rinnakkain asettaminen (vertaillaan omaa elämää ja tekstin välittämää maailmaa) 4. Soveltaminen (tarkastellaan heränneitä oivalluksia, voidaanko niiden antaa vaikuttaa omaan arkeen, mahdollisesti siirretään eteenpäin luovan prosessin avulla) Tavoitteet: reagointikyvyn parantaminen, itsetuntemuksen lisääminen, ihmissuhteiden selventäminen, todellisuusorientaation avartuminen

5 Kehityksellisissä kirjallisuusterapiaryhmissä käytettyjä työskentelymenetelmiä:
* Lukeminen, kuuntelu, keskustelu * Kirjoittaminen, esim. elämänkaarikirjoittaminen, päiväkirja, kirje, dialogi, tajunnanvirta, runo, aforismi….. * Sadutus *Musiikki, kuva, liike, teksti - virikkeitä kirjoittamiseen tai ilmaisun välineitä

6 Jaetaan jokaiselle viisi runoa (Eeva Kilpi)
Harjoitus Jaetaan jokaiselle viisi runoa (Eeva Kilpi) Valitse niistä yksi, joka puhuttelee sinua henkilökohtaisesti. Kirjoita siitä muunnettu runo, johon sijoitat omia tunteita, kokemuksia, muistoja, ajatuksia….. Lue runosi ryhmälle, jos haluat (Kirjallisuusterapeuttisissa ryhmissä ei ole koskaan pakko jakaa omia tekstejä toisten toisille)

7 Kirjallisuusterapian tavoitteet
*Minän vahvistaminen *Tunne- ja itseilmaisun kehittäminen *Itsearvostuksen parantaminen *Virikkeiden ja onnistumisen kokemuksen antaminen *Luottamuksen ja yhteisyyden tunteen synnyttäminen *Muistojen herättäminen *Keskittymiskyvyn parantaminen *Positiivisen ajattelun oppiminen Sanataiteen terapeuttisia ominaisuuksia * Rytmi * Esteettisyys * Tämänhetkisyys * Tutkittavuus * Vuorovaikutuksellisuus * Tunteiden läsnäolo * Integroivuus

8 Kirjallisuusterapiamateriaalia
Runot Aforismit Novellit Romaanikatkelmat Lehtijutut Sarjakuvat Kuvat Mainokset Esineet Musiikki Tuoksut Värit Huom! Ohjaajan suhde materiaaliin

9 Harjoitus: Kirjoita tajunnan- virtaa kuvasta minä-muodossa 6 min.

10 Koulutusta, kursseja - Terapeuttinen kirjoittaminen / Mikkelin kesäyliopisto Sanallistaminen luovuusterapioissa syksy kesäkuu 2014 ks. (Eino Roiha-säätiö) Progoff-päiväkirjamenetelmä / Valamon luostari kesäk. 2013 kurssi on täynnä Kirjallisuusterapian perusteet 30 op. / Palmenia, Lahti kurssi päättymässä Ks

11 Kirjasto ja elämänkulku – uusia mahdollisuuksia?
Tehtävä: Kirjasto ja elämänkulku – uusia mahdollisuuksia? (Mieti parisi kanssa ainakin yksi konkreettinen, kirjallisuusterapeuttisia menetelmiä käyttävä toimintamuoto, jonka avulla kirjastosi voisi tukea asiakasta esim. jossain alla mainitussa tilanteessa) -lapsen suru -lapsen kaksi kotia -nuoruusiän masennus -sairastuminen, vammautuminen -äitiyden haasteet -avioero -työttömäksi joutuminen -uuden edessä -lukivaikeudet -yksinäinen vanhuus -suru, kuolema, luopuminen -ongelmana päihteet -rikoksen polulla

12 Runo, lause saa meidät olemaan itsemme.
Olen ja näen olemiseni yhtaikaa. Ralph Waldo Emerson


Lataa ppt "Hoitavat sanat kirjastotyössä Seinäjoki"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google