Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuSusanna Jääskeläinen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Kokemuksia koulualan konsultoinnista kehittyvissä maissa Kauko Hämäläinen 4.10.2014 Kirkon ulkomaanavun seminaari
2
Esimerkkejä kokemuksistani Kairossa 2013-2015 valtakunnallisen arviointikeskuksen kehittäminen Jeddassa 2014- yliopistollisen täydennyskoulutuslaitoksen kehittäminen Riadissa arviointikeskuksen kehittäminen 2014- Iranissa, Sambiassa, Keniassa ja Etelä-Afrikassa arviointi- ja kehittämishankkeita
3
Miksi suomalaisista kysyntää PISA-tulokset hienoja; koulutuskysymyksissä olemme osaavia – Opettajiemme taso korkea – Erityisopetus ja varhaiskasvatus toimivaa – Julkinen koululaitos huippua – Oppimisympäristöt toimivat, tilat yms. Luetettavia partnereita Vuorovaikutustaitomme; emme ole herrakansaa vaan tasa-arvoisia
4
Omia kokemuksiani Alkuun tuli ns. kulttuurishokkeja Olen viihtynyt viime aikoina hyvin Suuri osa ihmisistä eri puolilla maailmaa on mukavia ja halukkaita oppimaan Olennaista, että yhteistyökumppanit ovat halukkaita kehittämään / kehittymään Joissain maissa kansainvälisiä kontakteja hoitavat ns. ammattilaiset, jotka pitävät huolta omista eduistaan
5
Kokemuksia, jatkoa On hyvä paneutua kohdemaan kulttuuriin, mikä on normaalia, erilaisiin tapoihin jne. Kaikki toiminta perillä perustuu ihmissuhteisiin ja –kontakteihin Suomalainen osaaminen riittää hyvin, mutta sitä pitää osata soveltaa / suhteuttaa kohdemaan osaamistasoon ja puittieiin
6
Esimerkkejä ihmettelyni aiheista Islamilaisen uskonnon suuri määrä opettajankoulutuksessa Iranissa Luokkien valtavat koot ja oppimateriaalin puuttuminen Keniassa ja Sambiassa Parhaat osaajat todella osaavia Oppilaitosten erot valtavan suuria Liikennekulttuuri hurjaa
7
Mitä olen hyötynyt ja miksi jatkan? Valtavan kiintoisia kokemuksia Itse oppii paljon mm. eri kulttuureista ja muutoksen edellytyksistä Suvaitsevaisuus kasvaa Taloudellisesti kannattavaa Nyt eläkeläisellä järjellistä puuhaa
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.