Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

♣♦♥♠ NT JOHDATUS TARJOAMISEEN ♣♦♥♠NT. BRIDGEN PERUSIDEAT  Ensin on huutokauppavaihe, jossa molemmat parit pyrkivät tarjouksia tekemällä löytämään pelivaihtoehdon,

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "♣♦♥♠ NT JOHDATUS TARJOAMISEEN ♣♦♥♠NT. BRIDGEN PERUSIDEAT  Ensin on huutokauppavaihe, jossa molemmat parit pyrkivät tarjouksia tekemällä löytämään pelivaihtoehdon,"— Esityksen transkriptio:

1 ♣♦♥♠ NT JOHDATUS TARJOAMISEEN ♣♦♥♠NT

2 BRIDGEN PERUSIDEAT  Ensin on huutokauppavaihe, jossa molemmat parit pyrkivät tarjouksia tekemällä löytämään pelivaihtoehdon, jossa oma puoli saa mahdollisimman paljon pisteitä.  Korkein tehty tarjous määrää, montako tikkiä pelinvientipuolen tulee saada saadakseen jaosta pisteet omalle puolelleen.  Jos pelinviejä saa vähintään lupaamansa tikkimäärän, eli kotipelin, pisteet kirjataan peliä vieneen parin sarakkeeseen.  Jos pelinviejän tikkisaalis jää vajaaksi, eli peli menee pietiin, tulos merkitään puolustajien hyväksi.  Kilpailussa monet eri parit pelaavat saman jaon ja jakokohtainen tulos määräytyy sen mukaan, kuinka hyvin pari on pärjännyt vertailussa muihin samoilla korteilla pelanneisiin.  Tulosvertailun takia bridgessä taito ratkaisee.

3 TARJOAMINEN  jakajalla ensimmäinen tarjousvuoro  etenee myötäpäivään  ”huutokauppa”, jokaisen tarjouksen on ylitettävä edellinen tarjous  pelaaja voi myös passata, siirtää tarjousvuoron seuraavalle pelaajalle JOKAINEN TARJOUS SISÄLTÄÄ  luvun yhdestä seitsemään, joka kuudella lisättynä ilmoittaa, montako tikkiä tarjoaja lupaa ottaa  jonkun maan tai sangin (NT, ilman valttia), pelaamisen aikana voimassa oleva valtti

4 PISTETIKKIEN ARVOJA Kotipelien pistemäärät lasketaan seuraavien taulukoiden tiedoista. Huomaa tilanteet, joissa pelinviejän vyöhyke (vaaraton tai vaara) vaikuttaa. Seitsemän tikin tasoa sanotaan ensimmäiseksi pistetikiksi eli trikiksi. Kahdentamaton ♣ / ♦♥ / ♠ NT 1. pistetikki203040 2.-7. pistetikki2030 ylitikit2030 Kahdennettu ♣ / ♦♥ / ♠ NT 1. pistetikki406080 2.-7. pistetikki4060 ylitikit/vaaraton ylitikit/vaara 100 200 100 200 100 200

5 Vastakahdennettu ♣ / ♦♥ / ♠ NT 1. pistetikki80120160 2.-7. pistetikki80120 ylitikit/vaaraton ylitikit/vaara 200 400 200 400 200 400 VaaratonVaara kahdentamaton/kpl50100 1. kahdennettu100200 2. ja 3. kahdennettu200300 4.-13. kahdennettu/kpl300 vastakahdennettu 2  kahdennettu Alla ovat puolustajille pieteistä tulevat pisteet.

6 HYVITYKSET eli BONUKSET Bridgen pistelaskuun kuuluu vielä lisäkoukero, nimittäin hyvitykset. Osasitomus = kotipelin pistetikit tuottavat alle 100 pistettä Hyvityksiä saadaan jokaisesta kotipelistä, täyspelistä sekä pikku- ja isoslammista. Pelin taso Bonus vaarattomassa Bonus vaarassa Osasitoumus50 Täyspeli300500 Pikkuslammi500750 Isoslammi10001500 KahdennettuVastakahdennettu Bonus kotipelistä50100 Pietipelien hinnat ja alimmat täyspelit on tunnettava. Eri sitoumuksista saatavat pistemäärät löytyvät liitteestä C.

7 KAHDENTAMATTOMAT KOTIPELIT Kotipelien pistemäärät VyöhykeVaaratonVaara Taso ♣ / ♦♥ / ♠ NT ♣ / ♦♥ / ♠ NT 1708090708090 2 11012090110120 3110140400110140600 4130420430130620630 5400450460600650660 6920980990137014301440 7 15101520214022102220 Ylitikit/kpl2030 2030

8 KAHDENNETUT KOTIPELIT Kahdennetut kotipelit VyöhykeVaaratonVaara Taso ♣ / ♦♥ / ♠ NT ♣ / ♦♥ / ♠ NT 1140160180140160180 2 470490180670690 3470530550670730750 4510590610710790810 5550650670750850870 6109012101230154016601680 7163017701790233024702490 Ylitikit/kpl100200

9 VASTAKAHDENNETUT KOTIPELIT Vastakahdennetut kotipelit VyöhykeVaaratonVaara Taso ♣ / ♦♥ / ♠ NT ♣ / ♦♥ / ♠ NT 1230520560230720760 2560640680760840880 36407608008409601000 4720880920 10801120 580010001040100012001240 6138016201660183020702110 7196022402280266029402980 Ylitikit/kpl200400

10 PIETIPELIEN HINNAT Pietipelien pistemäärät VyöhykeVaaratonVaara TulospassXXXpassXXX 50100200100200400 -21003006002005001000 -315050010003008001600 -4200800160040011002200 Lisäpiedit/kpl50300600100300600 Pass: kahdentamaton sitoumus, X: kahdennettu, XX: vastakahdennettu

11 TARJOAMISEN AJAKSI MAAT ON ASETETTU ARVOJÄRJESTYKSEEN ♣♦♥♠NT Pelaajan on tehtävä korkeamman tason tarjous kuin edellinen pelaaja, tai yhtä korkea tarjous ylempi väri valttina tai sangissa. Käytössä on kaikkiaan 35 tarjousta 1♣,1♦,1♥,1♠,1NT - 2♣,2♦,2♥,2♠,2NT... 7♦, 7♥,7♠, 7NT Kun joku pelaaja tekee niin korkean tarjouksen, ettei kukaan halua ylittää sitä, ts. tarjousta seurasi kolme passia, niin tästä tarjouksesta tulee loppusitoumus.

12 PELINVIEJÄ, LÄHTIJÄ JA LEPÄÄJÄ Pelinviejäksi tulee se pelaaja, joka korkeimman tarjouksen tehneeltä puolelta tarjosi ensin loppusitoumukseksi tullutta pelivaihtoehtoa (pelattavaa valttia tai sangia). Lähtijä on pelinviejän vasemman puoleinen vastustaja. Lepääjä on pelinviejän partneri. Lepääjän näkyvillä olevia kortteja kutsutaan pöydäksi. Pelinviejä pelaa kaksilla korteilla: hän määrää, minkä kortin lepääjä vuorollaan pöydästä pelaa, ja omalla vuorollaan pelaa kädestään haluamansa kortin.

13 Pelaajan kolmeatoista korttia kutsutaan hänen kädekseen. Käden tikkipelivoima on pystyttävä arvioimaan, jotta tietäisimme, montako tikkiä uskallamme tarjotessamme luvata ottaa. Käden pelivoima arvioidaan kuvakorttien ja lyhyitten maitten avulla: KorttiArvopisteet ÄssäA4 KuningasK3 RouvaQ2 SotamiesJ1 Lyhyt maaJakopisteet Renonssi0 korttia3 Singelton1 kortti2 Dubbelton2 korttia1 Pisteet ovat VAIN helppo tapa arvioida käden tikkipelivoimaa, ne EIVÄT ilmoita sitä, montako tikkiä tulemme saamaan.

14  Kun tarjotaan sangia lasketaan vain arvopisteet.  Kun tarjotaan joku väri valttina lasketaan sekä arvo- että jakopisteet.  Partnerin tarjoamasta lyhyestä väristä ei lasketa jakopisteitä "suojattomalle” kuvalle (K, Q, J, AJ, KJ, Qx, QJ, Jx) lasketaan vain arvo- tai jakopisteet, ei molempia. ♠ KQJ8 ♠ AQ9 ♠ Q3 ♥ A973 ♥ KQ9752 ♥ 43 ♦ KQ2 ♦ K42 ♦ J10983 ♣ A2 ♣ J♣ J ♣ Q863

15 Tarjoamisen päämäärä on selvittää  parin yhteinen paras valttiväri  montako tikkiä pari voi luvata ottaa  Jos parilla on yhteinen vähintään kahdeksan kortin valttiväri, heidän kannattaa pelata loppusitoumus tämä maa valttina.  Vähintään kahdeksan kortin valtti tuottaa yleensä ainakin yhden tikin enemmän kuin vastaavilla korteilla sangin pelaaminen.  Jos yhteistä 8 kortin valttiväriä ei löydy, pelataan loppusitoumus sangissa.  Kannattaa yrittää saada bonuksia, mutta jos täyspelibonukseen ei ole mahdollisuutta, niin kannattaa jäädä mahdollisimman alhaiselle tasolle.

16 LoppusitoumusTäyspelitasoPistevoima Sangi NT3NT26 ap Yläväri ♠ ♥ 4 ♠, 4 ♥ 26 p Alaväri ♦ ♣ 5 ♦, 5 ♣ 29 p PISTETARPEITA Parin pistemäärä = oman käden pisteet + partnerin pisteet Seuraavassa taulukossa on karkea arvio siitä, paljonko pisteitä pari tarvitsee, jotta täyspeli menisi useimmiten kotiin. Huomaa, että sangissa lasketaan vain arvopisteet. Slammien karkeat pisterajat LoppusitoumusSlammitasoPistevoima Pikkuslammi 6 ♣/♦/♥/♠ 33 p 6 NT33 ap Isoslammi 7 ♣/♦/♥/♠ 37 p 7 NT37 ap


Lataa ppt "♣♦♥♠ NT JOHDATUS TARJOAMISEEN ♣♦♥♠NT. BRIDGEN PERUSIDEAT  Ensin on huutokauppavaihe, jossa molemmat parit pyrkivät tarjouksia tekemällä löytämään pelivaihtoehdon,"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google