Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Life cycles and learning cycles
John Heron
2
John Heron Yhteistoiminnallisen tutkimusmetodin (co- operative inquiry) kehittäjä. Työskennellyt holistisen lääketieteen parissa Theory of the person (Feeling and Personhood: Psychology in Another Key) Malli ei jäljittele todellisuutta, vaan tarjoaa tavan jäsentää (arki)elämän ja mielen vuorovaikutusta sekä kokemuksellista oppimista
3
Theory of the person Ego Persoona
Psyykestä etääntynyt osa, kärsii torjunnasta Toiminta kohdistuu itseen ja tarpeiden tyydyttämiseen Tiedostamaton tai tietoinen Persoona Perustavanlaatuinen, henkinen todellisuus. Opittu tapa elää ja toimia Toiminta kohdistuu ympäristöön ja omaan toimintaan vaikuttamiseen Aktiivinen, osallistuva, tietoinen
4
Theory of the Person (John Heron)
Psyyken neljä toimintaulottuvuutta Tunnepitoinen (affective mode) tunne (emotion) tuntuma (feeling) Kuvitteellinen (imaginal mode) Kuvantaminen (imaging) Vaisto (intuition) Käsitteellinen (conceptual mode) Luokittelu (discrimination) Reflektio (reflection) Käytännöllinen (practical mode) Toiminta (action) Aikomus (intention)
5
Sykliprosessit Automaattisia tai oppimistavoitteisia toimintamalleja
Tiedostamattomia tai tiedostettuja Toimintaa vahvistavia tai uudelleenjärjesteleviä malleja
6
Pääkäsitteet Egon elinsykli (the basic life cycle of the ego)
Egon oppimissykli (the basic learning cycle of the ego) Purkusyklit Ahdistunut ego (distressed ego) pakonomaiset roolit Persoonan elinsykli (the basic life cycle of the person) Persoonan oppimissykli (the basic learning cycle of the person) yhteistoiminnalliset purkusyklit
7
Egon elinsykli (the basic life cycle of the ego)
2. Mielikuvat IMAGINAL MODE 3. Erottelu, valikointi, käsitteet CONCEPTUAL MODE 4. Toiminta PRACTICAL MODE 1. Tunteet, tarpeet AFFECTIVE MODE
8
Egon oppimissykli The basic learning cycle of the ego
tietoisuus 2. Mielikuvat IMAGINAL MODE 3. Erottelu, valikointi, käsitteet CONCEPTUAL MODE keskittyminen 1. Tunteet, tarpeet AFFECTIVE MODE 4. Toiminta PRACTICAL MODE
9
Ahdistunut ego (distressed ego)
Menneisyyden traumat ja tukahdutettu ahdistus voivat leimata egon toimintaa Arkielämän tilanteet nähdään symbolisina toistumina menneestä Oravanpyörä
10
Tukahdutettu ahdistus nousee pintaan
Ahdistunut ego Tunne projektoidaan henkilöön tai toimintaan Tulokseton tunteeseen vastaaminen Tukahdutettu ahdistus nousee pintaan Trauman symbolinen toistuminen
11
Ahdistuneen egon pakonomaiset roolit (compulsive roles of the distressed ego)
Ilmenevät suhteessa itseen ja muihin Roolit Uhri (victim) Pelastaja (rescuer) Kapinoija (rebel) Sortaja (oppressor) Pelas-taja Kapi-noija Sor-taja Uhri
12
Egon purkusykli The reversal (learning) cycle of the ego
Egon perusprosessin uudelleenjärjestäytyminen 3. Mielikuvat IMAGINAL MODE 2. Erottelu, valikointi, käsitteet CONCEPTUAL MODE 1. Tunteet, tarpeet AFFECTIVE MODE 4. Toiminta PRACTICAL MODE
13
Persoonan elinsykli ja oppimissykli the basic life and learning cycle of the person
Mukana osallistuvia ja tiedostavia elementtejä 2. Intuitio IMAGINAL MODE 3. Reflektio CONCEPTUAL MODE 4. Suunnitel-mallinen toiminta PRACTICAL MODE 1. Tuntuma (feeling) AFFECTIVE MODE
14
Yhteistoiminnallinen oppimisen purkusykli the co-operative reversal learning cycle of the person
Oppiminen vertaisryhmissä 2. Uuden toimintata-van suunnittelu IMAGINAL MODE 2. Kokemusten jakaminen CONCEPTUAL MODE 1. Ryhmän muodostuminen AFFECTIVE MODE 4. Suunnitel-mallinen toiminta PRACTICAL MODE
15
Pohdittavaksi Olisiko työelämässä hyötyä vertaisryhmäoppimisesta?
Millaisilla aloilla? Uskotteko, että ahdistuksen tietyissä tilanteissa voi poistaa ”tahdon voimalla”? Onko syklimalli vakuuttava jäsennys todellisuudesta?
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.