Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

LUOLA-PROJEKTI II VÄLIESITYS 1/12 AgC224.2

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "LUOLA-PROJEKTI II VÄLIESITYS 1/12 AgC224.2"— Esityksen transkriptio:

1 LUOLA-PROJEKTI II VÄLIESITYS 1/12 AgC224.2 http://sovellusprojektit.it.jyu.fi/luola luola@korppi.jyu.fi

2 LUOLA-PROJEKTI II VÄLIESITYS 2/12 PROJEKTIN OSAPUOLET Sovellusprojekti 2004, syksy: >> Tilaaja: Lapsitutkimuskeskus Heikki Lyytinen Marika Lindholm Sini Hintikka >> Laitos: Jyväskylän yliopisto Juhani Lammassaari Jukka-Pekka Santanen >> Projektiryhmä: Luola Kimmo Salakka Iivo Kapanen Kimmo Teerimäki Aleksi Keurulainen Päivi Arenius

3 LUOLA-PROJEKTI II VÄLIESITYS 3/12 PROJEKTIN TAUSTA Tilaaja tuottanut useita lukutaitoon liittyviä pelejä. Esim. Lukevaksi-peli ja Ekapeli. Heikko lukutaito voi johtua monesta eri tekijästä. Nykyisin testaaminen tapahtuu kynällä ja paperilla suoritettavilla testeillä ammattilaisten toimesta. Pelisovellus apuvälineeksi lukutaidon ongelmien syiden kartoittamiseen.

4 LUOLA-PROJEKTI II VÄLIESITYS 4/12 SOVELLUKSEN TARKOITUS Mitata 12 lukutaidon perusteiden tai oppimispelien pelaamisen kannalta tärkeää taitoa. Kirjata tulokset ylös: –Lukutaitoon liittyvä tutkimus –oppimispelien kehitys (Ekapeli ja Lukevaksi) –lapsen lukutaitoharjoitteiden suuntaaminen Mukautua pelaajan tasoon.

5 LUOLA-PROJEKTI II VÄLIESITYS 5/12 PROJEKTIN AIKATAULU Projektin vaiheTarkastus Projektin suunnittelu29.10.2004 Sovelluksen määrittely ja suunnittelu5.11.2004 Testauksen suunnittelu16.11.2004 Sovelluksen alpha-versio24.11.2004 Sovellus8.12.2004 Sovelluksen testaus10.12.2004 Projekti7.1.2005

6 LUOLA-PROJEKTI II VÄLIESITYS 6/12 VAATIMUKSET 12 kenttää, joista jokainen mittaa yhtä tilaajan määrittelemää taitoa. Lokitiedosto, johon tallennetaan mittaustulokset. Asetustiedosto-ohjelma. Pelaajien profiilit. Kilpapelaaja. Adaptaation toteutus. Visualistin tekemät kuvat. Tilaajan toimittamat äänet.

7 LUOLA-PROJEKTI II VÄLIESITYS 7/12 Toteutetaan Javalla. Käytetään hyväksi Ekapelin ja Lukevaksi- pelin lähdekoodeja. TEKNINEN TOTEUTUS

8 LUOLA-PROJEKTI II VÄLIESITYS 8/12 YLEINEN RAKENNE PELIYDIN Pelin yleinen logiikka ja osien yhdistäminen. PROFIILITIEDOSTOT Pelaajien henkilökohtaiset tiedot sekä pelaajakohtaiset peliasetukset. ASETUSTIEDOSTOT Yleiset asetukset.. LOKITIEDOSTO Pelistä mitattu tieto tallennettuna tekstitiedostoon. ASETUSTENHALLINTA Sovellus, jolla muokataan käyttäjäprofiileja ja asetuksia. RESURSSITIEDOSTOT Grafiikat ja äänet

9 LUOLA-PROJEKTI II VÄLIESITYS 9/12 GameEngine Main ViewWrapper (3. osapuoli) Input Mouse (3. osapuoli) Keyboard Logger GameLevel BaseLevel GameObjectList GameObject SoundPlayer (3. osapuoli) PlayerSelector SettingsManager (3. osapuoli) Profile CGIObjectImageObjectTextObject Setting (3. osapuoli) Renderer (3. osapuoli) LUOKKAKAAVIO

10 LUOLA-PROJEKTI II VÄLIESITYS 10/12 SOVELLUKSEN DEMO Alpha-versio

11 LUOLA-PROJEKTI II VÄLIESITYS 11/12 Asetusten hallinta Adaptaatio Profiilitiedostot TULEVAISUUDESSA..

12 LUOLA-PROJEKTI II VÄLIESITYS 12/12 Onko kysyttävää?

13 LUOLA-PROJEKTI II VÄLIESITYS 13/12 Kaksoistehtävämittaa ääniärsykkeellä annetun vihjeen jälkeisen valintareaktion nopeutta ja valinnan oikeellisuutta. Kategorinen havaitseminen mittaa lapsen kykyä erottaa pituudeltaan erilaiset vokaalit tai konsonantit toisistaan. Kirjoituksen mielessä käsittely mittaa lapsen taitoa tunnistaa kirjaimia niiden ulkomuodosta riippumatta. Kirjoitusvirheen tunnistus mittaa pelaajan taitoa erottaa väärinkirjoitetut sanat oikeinkirjoitetuista. Motorisen reaktion tarkkuus ja nopeus mittaa lapsen motorista taitoa hiiren käytössä. Nimenhaun sujuvuusmittaa lapsen kykyä yhdistää nimet kuviin. MITATTAVAT 12 TAITOA (1/2)

14 LUOLA-PROJEKTI II VÄLIESITYS 14/12 Näppäimistön käyttövalmius mittaa lapsen taitoa käyttää näppäimistöä kirjoittamiseen. Puheäänen mielessä käsittely mittaa lapsen taitoa erottaa tietty äänne, tavu tai muu segmentti osana sanaa. Sanelukirjoitus näppäimistöä käyttäen mittaa lapsen valmiutta sanojen muodostamiseen näppäimistön avulla. Työmuistimittaa lapsen työmuistin kestoa ja sieltä tiedon palauttamisen tarkkuutta. Visuaalinen hakumittaa lapsen kykyä hakea kohde visuaalisesta ärsykekentästä. Äänten erottelumittaa lapsen kykyä yhdistää kuultu ääni sen pituuden ja/tai korkeuden perusteella vastaavaan visuaaliseen esitysmuotoon. MITATTAVAT 12 TAITOA (2/2)


Lataa ppt "LUOLA-PROJEKTI II VÄLIESITYS 1/12 AgC224.2"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google