Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

ELINIKÄISEN OHJAUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄT 2014 Turku 8.10.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "ELINIKÄISEN OHJAUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄT 2014 Turku 8.10."— Esityksen transkriptio:

1 ELINIKÄISEN OHJAUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄT 2014 Turku 8.10.

2 … joku vuosi sitten

3 Elinikäistä oppimista edistetään elinikäinen oppiminen edellyttää, että yksilöillä on tiedolliset, taidolliset ja taloudelliset mahdollisuudet uuden oppimiseen koko elämänkaaren ajan koulutusjärjestelmä tarjoaa kaikille erilaisille opiskelijaryhmille heille sopivia tapoja osaamisen kehittämiseen => koulutuksen sujuvuus ja yksilölliset opintopolut koulutuksen järjestäjärakennetta kehitetään vastaamaan koulutuksen laatuvaatimuksia

4 Elinikäistä oppimista edistetään tuetaan jatko-opintoihin siirtymistä kattavien tieto-, neuvonta- ja ohjauspalvelujen avulla sähköinen haku- ja koulutustietopalvelu kattamaan kaikki koulutusmuodot ja tukemaan elinikäistä oppimista työelämässä olevan väestön mahdollisuuksia täydentää osaamistaan työuran aikana vahvistetaan ja koulutusta kehitetään aikuisille soveltuvaksi ammattikoulutusjärjestelmää kehitetään työelämän osaamistarpeiden ja elinikäisen oppimisen näkökulmasta johdonmukaiseksi kokonaisuudeksi

5 Elinikäisen ohjauksen kehittämisen strategiset tavoitteet 1.Ohjauspalveluita on tasapuolisesti saatavissa ja ne vastaavat asiakkaan tarpeita. 2.Yksilölliset uranhallintataidot vahvistuvat. 3.Ohjaustyötä tekevillä on tehtävien edellyttämä osaaminen. 4.Ohjauksen laatujärjestelmiä kehitetään. 5.Ohjaus toimii koordinoituna kokonaisuutena. Lähde: Elinikäisen ohjauksen kehittämisen strategiset tavoitteet. Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2011:15

6 … juuri nyt menossa

7 Rakennepolitiikan ohjelman toimeenpano OKM:n hallinnonalan toimet painottuvat työmarkkinoiden ja työurien kysymyksiin - erityisesti nuorten työllisyyttä ja työuran alkua sekä työurien katkoksia koskeviin toimenpiteisiin Toimilla voidaan merkittävästi edistää työurien pidentämistä ja vaikuttaa työn tarjontaan sekä edistää koulutuksellista tasa-arvoa ja syrjäytymisen ehkäisemistä Rakennepoliittisessa ohjelmassa keskeisiä –toisen asteen koulutuksen rahoitusjärjestelmän ja järjestäjäverkon uudistus –esiopetus velvoittavuus ja päivähoito-oikeuden rajaaminen –korkeakoulujen hakijasuma –muut kuntien tehtävien ja velvoitteiden vähentämiseen liittyvät toimet –valtionhallinnon ja palvelurakenteiden kehittäminen 7

8 Rakennepolitiikan ohjelman toimeenpano Toisen asteen koulutuksen rahoitusjärjestelmä ja järjestäjäverkko uudistetaan, yhteensä 260 milj. euron julkisen rahoituksen vähennys –rahoituksen keskeiseksi määräytymisperusteeksi suoritettujen tutkintojen ja tutkintojen osien määrä. –Toisen asteen koulutuksen järjestämisluvat uudistetaan 2017 lukien –Lukion ja ammatillisen koulutuksen tutkintotavoitteisen koulutuksen opiskelijasta koulutuksen järjestäjälle myönnettävä valtionosuusrahoitus rajataan enintään kolmeen vuoteen –Valtion rahoitus lopetetaan ammatillisen lisäkoulutuksen tutkintoon tai sen osaan johtamattomaan koulutukseen –Lakkautetaan työelämän kehittämis- ja palvelutehtävän valtion rahoitus Vapaan sivistystyön rahoitus- ja rakenneuudistus 8

9 Koulutustakuun toteutuminen Riittävästä ammatillisen peruskoulutuksen tarjonnasta huolehtiminen Uudistetut ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijaksi ottamisen perusteet Ammatillisen koulutuksen tutkintojärjestelmän uudistaminen Ammatilliseen peruskoulutukseen valmistavien koulutusten uudistaminen Nuorten oppisopimuskoulutuksen ja työpaikalla tapahtuvan oppimisen vahvistaminen-hankekokonaisuus Hyvän oppilaan- ja opinto-ohjauksen kriteerit Uusi oppilas- ja opiskelijahuoltolaki Nuorten aikuisten osaamisohjelma

10 Nuorisotakuuselvityksen havaintoja Nuorisotakuu on ensimmäisen vuoden aikana: lisännyt huomiota nuorten tilanteeseen, palvelutarpeisiin ja palvelujen kehittämiseen noussut useilla paikkakunnilla ja seuduilla keskeiseksi painopisteeksi lisännyt ja tiivistänyt yhteistyötä: yli puolet nuorten palveluja tuottavista organisaatioista arvioi muuttaneensa toimintatapoja muutokset näkyvät resurssien, palvelun, toimintamallien ja verkostotyön muutoksina => yhdessä olemme enemmän! Lähde: Yhdessä tekeminen tuottaa tuloksia. Nuorisotakuun tutkimuksellinen loppuraportti. Työ- ja elinkeinoministeriö julkaisuja 15/2014

11 .. miten jatkamme ?

12 HAASTEITA Nuorisotyöttömyys on erityinen haaste koulutus- ja nuorisopolitiikalle sekä työ- ja sosiaalipolitiikalle Alueiden erilaistuminen on haaste palvelujen yhdenvertaiselle ja riittävälle järjestämiselle Lukioon ja ammatilliseen peruskoulutukseen siirtyvä ikäluokka pienenee, maahanmuuttajataustaisten lasten ja nuorten osuudet kasvavat kaikilla koulutusasteilla ja aikuiskoulutuksen kysyntä kasvaa

13 TAVOITTEITA Varhaiskasvatukseen osallistuvien määrä on 95% 4-vuotiaista vuoteen 2020 mennessä Esiopetukseen osallistuvien osuus 6-vuotiaista on 100% Kaikki perusasteen päättävät aloittavat perusasteen jälkeiset opinnot Puolet uusista ylioppilaista jatkaa opintojaan samana vuonna Korkeakouluista valmistuneiden keskimääräinen ikä laskee Koulutuksen läpäisyä parannetaan kaikilla kouluasteilla Työuria pidennetään niiden alkupäästä Koulutustarjonta kohdennetaan niin, että se vastaa työvoiman alakohtaiseen tarpeeseen väestökehitys huomioiden

14 Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan ESR-toimenpidekokonaisuus: Osuvaa osaamista

15 Osuvaa osaamista 1: Sujuvat siirtymät Vastuuhenkilö Seija Rasku, seija.rasku@minedu.fi (Elise Virnes, elise.virnes@minedu.fi) seija.rasku@minedu.fi 22.11.2014 Rasku ja Virnes 15

16 Osuvaa osaamista 2 Sujuvat siirtymät, suunniteltu rahoitus 15,6M€ −Luodaan, pilotoidaan ja mallinnetaan valtakunnallisesti yhteneviä, koulutuksen järjestäjien yhteistyöhön perustuvia siirtymävaiheen palveluita ja toimintamalleja. −Palvelut ja toimintamallit vakiinnutetaan osaksi koulutusjärjestelmää ja koulutuksen järjestäjien toimintaa. −Keskeiset toimintamallit 1.opintonsa keskeyttäneiden välittömän eteenpäin poluttamisen yhtenäiset toimintatavat 2.aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen toimintamallien uudistaminen osana joustavia ja yksilöllisiä opinto- ja tutkintopolkuja 3.koulutuksen henkilökohtaistamisen mallit 4.työllistymistä ja jatko-opintoihin sijoittumista tukevien toimintamallien ja palvelujen juurruttaminen osaksi oppilaitosten toimintaa. −Valtakunnallisen kehittämistyön pohjaksi ja tueksi kootaan sekä olemassa olevat toimintatavat ja -mallit että alueellisissa hankkeissa kehitettävät mallit ja arvioidaan niiden valtakunnallinen hyödynnettävyys. 22.11.2014 Rasku ja Virnes 16

17 Osuvaa osaamista 5 Osuva ohjaus, suunniteltu rahoitus 3,675m€ −vahvistetaan ensisijaisesti Ohjaamon ja Opintopolku.fi:n palvelukykyä kehittämällä monialaista tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluosaamista ja toimintatapoja −toiminta kytkeytyy ESR-nuorisotakuu -toimenpidekokonaisuuteen −koulutusten kehittämistä ja koulutusta :moniammatillinen yhteistyö, räätälöityä koulutusta kohderyhmän mukaan −kohderyhmä Ohjaamoissa työskentelevät ja Opintopolku.fi- verkkopalvelua hyödyntävät opinto-ohjaajat, uraneuvojat ja muut ohjaus- ja koulutuspalveluiden asiantuntijat, palveluhenkilöstö 22.11.2014 Etunimi Sukunimi 17

18 Ohjaamojen/ohjaamotoiminnan kehittäminen Työmarkkinajärjestöjen aloite Avoimesta ammattiopistosta Valmistelu tehty TEM - OKM – STM yhteistyössä 2013, malli hyväksytty NYT-työryhmässä Kuluvalla ESR-kaudella hankkeet mm. Pohjois-Karjalassa ja Etelä-Savossa Muita vastaavia hankkeita: Oulussa Byströmin talo ja Vantaalla Petra – hanke, Helsingissä Avoin ammattiopisto/ Stadin ammattiopisto Helsingin kaupungin juhlavuoden rahaston rahoituksella Ohjaamo ja valtakunnallinen sähköinen uraohjauspalvelu TEM, Keski- Suomen ELY tulee toimimaan hankekokonaisuuden hallinnoijana ja koordinoijana käynnistyvällä ESR-kaudella Nuorten työelämä- ja työhyvinvointivalmiuksien kehittäminen, STM


Lataa ppt "ELINIKÄISEN OHJAUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄT 2014 Turku 8.10."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google