Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuVäinö Hiltunen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Talviliikenteen turvallisuus Suomessa ja Ruotsissa Mikko Malmivuo
2
2 SUOMI RUOTSI TAUSTATANALYYSIT TALVIKAUDEN ILMASTO TALVIKAUDEN LIIKENNE -nopeusrajoitukset -nopeudet talvikeleillä -talvirengasmääräykset -talvirenkaiden käyttö & kunto TALVIHOITOVAATIMUKSET -talvihoitoluokitus -laatuvaatimukset -suolan & hiekan käyttö KELI TIEVERKOLLA -keliseurannat TALVIKAUDEN ONNETTO- MUUSRISKIT -talvi- ja kesäajan riskien vertailu TALVIKELIEN ONNETTO- MUUSRISKIT -paljas keli <> talvikelit -eri talvikelit ONNETTOMUUDET TALVI- KELEILLÄ -onnettomuudet eri keleillä, säillä, teillä, tunteina
3
3 Talviliikenteen turvallisuus Suomessa ja Ruotsissa TULOKSIA JA HAVAINTOJA
4
4 Nopeudet eri talvikeleillä suhteessa paljaaseen keliin Kelin vaikutus nopeuksiin (km/h) Wallmanin mukaan “Nedre Norra Sverige” - alueella (2003) Kelin vaikutus nopeuksiin (km/h) Saastamoisen mukaan (1993)
5
5 Talvihoitoluokitusperusteet
6
6 Kelijakaumat POHJOIS-RUOTSIN ALAOSA marras-maaliskuu 1993-97 UUDENMAAN, TURUN JA HÄMEEN PIIRIT joulu-maaliskuu 2001-03
7
7 Talvikelien riski samalla kuvaajalla
8
8 “BONUS-TULOS” Tutkijalautakunta-aineistossa vähemmän talvikelionnettomuuksia kuin poliisin aineistossa:
9
9 YHTEENVETOA Tutkimusten mukaan ruotsalaiset sopeuttavat nopeutensa paremmin eri talvikelien vaatimuksiin Ruotsissa hoitoluokat liikennemäärien mukaan, Suomessa toiminnallinen tieluokka vaikuttaa myös hoitoluokitukseen. Ruotsissa pääteillä ei yöajan lievennyksiä kuten Suomessa. Suomessa ylemmillä hoitoluokilla mahdollisesti korkeammat ohuen jään osuudet, Suomessa pienempi suolan kulutus Talvikelien riski korkeimmillaan alku- ja loppusyksystä. Ruotsissa nastarenkaiden käyttömahdollisuus alkaa aiemmin ja loppuu myöhemmin. Ruotsalaiset uskovat talvinopeusrajoituksiin
10
10 Talvikauden henkilövahinkoon johtavan onnettomuuden riski suhteessa kesäkauden riskiin on Suomessa sama tai jopa hieman alhaisempi kuin Ruotsissa vastaavilla leveyspiireillä Talvikelien kaikkien onnettomuuksien riski suhteessa talvikelien osuuteen on Suomessa ja Ruotsissa yhtä suuri Talvikauden onnettomuuskuva Suomessa ja Ruotsissa hyvin samanlainen YHTEENVETOA II
11
11 “HYPOTEESI” Ruotsissa hieman tiukemmat talvihoitomääräykset ja hieman runsaampaa hiekan ja suolan kulutusta + Kesänopeusrajoitusten keskiarvo sama, talvinopeusrajoitusten laajuus Ruotsissa 25% suhteessa Suomen talvinopeusrajoitusten laajuuteen Talvirengasmääräykset lähes samansisältöiset, talvirenkaiden käyttö ja kunto samanlaista + Ruotsalaiset ilmeisesti sopeuttavat nopeutensa paremmin talvikeleille + = likimain samantasoinen talvikauden/ talvikelien liikenneturvallisuus
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.