Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tutkimuksen ja opetuksen rajapintoja taidealojen koulutuksessa FT Tarja Pääjoki Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tutkimuksen ja opetuksen rajapintoja taidealojen koulutuksessa FT Tarja Pääjoki Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos."— Esityksen transkriptio:

1 Tutkimuksen ja opetuksen rajapintoja taidealojen koulutuksessa FT Tarja Pääjoki Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos

2 Taiteen opettamisen historiallisuus ja kulttuurisuus Taidekoulutus ja taidekasvatus ovat sosiaalis- historiallisia ilmiöitä ja suhteessa aikansa ja paikkansa konteksteihin Käsitykset taiteilijan ammatista ja taiteesta Kontekstien tunteminen auttaa oman ammatti- identiteetin rakentamisessa Camille Claudel 1885 Rodinin apulaisena Jessie Lipscombin kanssa

3 Taiteellinen toiminta Taiteellinen toiminta sisältää taiteen laatuja, vaikka sitä ei nimitettäisi taiteeksi –Sekä prosesseissa että tuotoksissa samoja elementtejä kuin eri alojen taiteen ammattilaisten työssä Ihmisten omaehtoinen taiteellinen toiminta on ollut taiteilijoiden kiinnostuksen kohteena modernismin alkuajoista lähtien –Kiinnostus lasten ja kansantaiteeseen sekä vieraisiin kulttuureihin heräsi 1800-l. Esteettinen toimijuus on ihmisille yhteistä kulttuurista riippumatta

4 Mihin taidetta tarvitaan? Kulttuuripoliittinen päätöksenteko ja argumentit elävät ajassa –Hyvinvoinnin edistäjä, vientituote vai itseisarvo? –Taiteelle annetut tehtävät ja odotukset määrittävät taideopetuksen suuntaamista –Kulttuuripoliittinen ja arviointitutkimus Kuva: Norman Rockwell, The critic. www.artnet.com/

5 Mitä taiteen opettaminen on? Voiko taidetta opettaa? Mitä on taiteilijan ammattitaito? Mitä opetetaan, kun opetetaan taidetta? Tekniikkaa ja taitoja? Prosesseja? Ilmaisua? Teoriaa? Konteksteja? Taiteen historia Taidemaailma Kulttuuri Asenteita ja kokemuksia? Gallen-Kallela, Symposium

6 Taiteellisen toiminnan ja sen opettamisen tutkiminen Taiteen yksilöllinen merkitys Taiteen yhteisöllinen merkitys

7 Taiteilija-opettaja työnsä tutkijana Tutkimisen prosessit muistuttavat taiteellista työtä etsimisen, kokeilemisen ja luovuuden osalta - Oman työn tutkiminen avaa implisiittisiä oletuksia ja hiljaista tietoa sanalliseen muotoon -Mahdollisuus dialogiin erilaisten näkemysten kanssa -Mahdollisuus oman työn ymmärtämiseen ja kehittämiseen -Mahdollisuus taideopetuksen merkityksen avaamiseen muille Niko Juhola, Vauvojen värikylpy, Satakunnan lastenkulttuurikeskus, Pori.


Lataa ppt "Tutkimuksen ja opetuksen rajapintoja taidealojen koulutuksessa FT Tarja Pääjoki Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google