Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuRisto Virtanen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut UKJ tavalla tai toisella - viestintä Minna Kivinen Tietojärjestelmäasiantuntija UKJ-ohjausryhmä 14.4.2014
2
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut UKJ hankkeen viestintä Tahtotila – yhteinen ymmärrys Hankkeen linjaukset ja toimeksianto epäselvät korkeakoulukirjastojen johtajillekin Rahoituspohjan muuttuminen aiheuttaa muutoksia tavoitteenasettelussa Kirjastokenttä ei tiedä tarpeeksi hankkeesta Hankkeiden kokonaiskuva epäselvä : Melinda – UKJ - FINNA Tarvitaan selkeää ja oikein kohdennettua viestintää
3
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut UKJ-ohjausryhmän tehtävänä myös viestintä Ohjausryhmän tehtävänä on: Johtaa hanketta hanke- ja projektisuunnitelmien hyväksyminen hankkeen etenemisestä vastaaminen omalta osaltaan hankkeen viestinnästä vastaaminen yhdessä Kansalliskirjaston asianomaisen henkilöstön kanssa tarvittavien työryhmien perustaminen ja jäsenten nimeäminen Käsitellä kauaskantoiset ja periaatteelliset palvelua koskevat asiat kuten merkittävät tekniset, toiminnalliset ym. muutokset uusien toimijoiden ottaminen mukaan hyödyntäjiksi tai kumppaneiksi Toimia linkkinä sektorikohtaisiin päättäviin elimiin
4
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Viestintä Kansalliskirjastosta/KVP:stä KVP:n uutiskirjeet 4 kertaa vuodessa Ajankohtaista UKJ:sta joka uutiskirjeessä Asiantuntijaseminaarit 4 kertaa vuodessa UKJ:n katsaus lähes joka seminaarissa Seuraava 29.4. Kirjastoverkkopäivät Muut tilaisuudet kuten konsortioiden, IT-johtajien kokoukset ja rehtorineuvostojen kokoukset Asiantuntijaryhmien kanssa suora viestintä Ohjausryhmän kanssa suora viestintä KIWI -alusta
5
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Viestinnän haasteet Rutiininomaiset viestintäkanavat ja viestintämuodot eivät riitä Viesti ei mene perille Eri kohderyhmät tarvitsevat erilaista viestintää Muuttuneessa tilanteessa viesti ei ole selkeä Tahtotila ja yhteisymmärrys pitää löytyä Järjestelmäkokonaisuuden Melinda-UKJ-FINNA hahmottaminen vaikeaa, kun kaikki palvelut eivät täysimittaisina käytössä
6
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Keinoja parantaa viestintää UKJ ydinviestien hahmotteleminen Yksi ydinviesti 3 lausetta kuvaamaan ydinviestiä Verkkokeskustelufoorumin perustaminen Keskustelujen ohjaajat kirjastokentältä, johtajia tai asiantuntijoita aiheesta riippuen Muutama ajankohtainen keskusteluaihe UKJ-projektiryhmä seuraa keskusteluja ja osallistuu tarvittaessa keskusteluun sekä huolehtii siitä, että keskusteluissa käytyjä asioita viedään eteenpäin Keskustelulle luodaan pelisäännöt ja ohjeet Onko verkkokeskustelufoorumi kaikille avoin? Ovatko kaikki keskusteluaiheet avoimia? Strategiatyöpaja elokuussa
7
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut UKJ ydinviestit UKJ – tavalla tai toisella UKJ ei vain järjestelmä nykyisten järjestelmien tilalle vaan uudenlainen tapa ratkaista kirjastojen järjestelmätarpeet. UKJ projektissa pyritään löytämään kaikille mahdollisimman kustannustehokas ratkaisu keskeisistä tavoitteista tinkimättä. Kirjastojen järjestelmien uusintatarve edellyttää, että UKJ on käytössä seuraavan n 4-5 vuoden aikana.
8
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Verkkokeskusteluaiheet Avoimen lähdekoodin ratkaisu verrattuna kaupalliseen järjestelmään Mitä yhteisjärjestelmään siirtyminen tarkoittaa, miten se vaikuttaa kirjastojen toimintaan ja palveluihin? Oikeudenmukainen hallintomalli? Oikeudenmukainen kustannustenjako? Mitä tapahtuu, jos järjestelmää ei vaihdeta muutaman vuoden kuluessa?
9
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Avoimen lähdekoodin ratkaisu verrattuna kaupalliseen järjestelmään Mitkä ovat odotukset avoimen lähdekoodin ratkaisulle? Miten kirjastot voivat osallistua avoimen lähdekoodin ratkaisun kehittämiseen? Mitkä ovat kirjastojen valmiudet?
10
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Mitä yhteisjärjestelmään siirtyminen tarkoittaa? Mitä yhteinen luettelointitietue tarkoittaa? UKJ:n myötä ei kirjastoilla enää ole paikallisia kuvailutietueita Millaisia tietoja kirjastojen nykyisissä metatietovarannoissa olevista asioita tulee siirtää Melindaan Miten yhteisjärjestelmään siirtyminen vaikuttaa kirjastojen toimintaan ja palveluihin? Aineiston yhteiskäyttö ja yhteinen asiakasrekisteri Yhteisten käytäntöjen ja sääntöjen tarve ja niiden luominen
11
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Oikeudenmukainen hallintomalli ja kustannustenjako Mitä maksaa ja mikä maksaa? Modulaarisuus, voidaanko hankkia vain palasia
12
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Mitä tapahtuu, jos järjestelmiä ei vaihdeta muutaman vuoden kuluessa? Vanhojen kirjastojärjestelmien uusiutumiskyky on heikko Tarve siirtyä uuteen järjestelmään voi tulla yhtäkkiä – mahdollisuudet tällöin avoimen lähdekoodin järjestelmän hallittuun käyttöönottoon heikot Yhteistyöstä ei hyötyjä täysimittaisesti Melindan yksi tietue -periaate ei toteudu Työkustannukset eivät pienene – replikointi, omien tietueiden kanssa tehtävä työ Kustannustehokkaat yhteiset ratkaisut eivät toteudu Kirjastot hakevat omia yksittäisiä järjestelmäratkaisuja ERM järjestelmissä jo näin on tapahtunut Kirjastosektoreiden välinen yhteistyö ei toteudu Mahdollisuus linkitettyyn dataan viivästyy
13
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Mitä tehdään? Kuka tekee? Järjestelmäkokonaisuuden osien suhteen selkiyttäminen Melinda – UKJ – Finna –kokonaisuus Missä järjestyksessä osat voi tai pitää ottaa käyttöön UKJ edellyttää Melindaan liittymistä Melinda ilman muita osia Viestintävastuiden selvittäminen ja vastuun jakaminen Eri kohderyhmät Rehtorit IT-johtajat Kirjastonjohtajat Asiantuntijat Ministeritö(t) Muut sidosryhmät
14
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Kiitos! Minna Kivinen minna.kivinen@helsinki.fi
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.