Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

1 Laatua ja tehoa Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "1 Laatua ja tehoa Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus."— Esityksen transkriptio:

1 1 Laatua ja tehoa Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus

2 2 Koulutus – Laatu – Teho Laatu ja teho eivät ole saman janan osia Laatua ja tehoa ei voi suoraan mitata Mittareita kuitenkin tarvitaan palkitsemista tai rankaisemista varten Laatu tunnistetaan, vaikka mittareita ei tunnetakaan Oppilaitosta ei voi johtaa liikkeenjohdon opein – kuitenkin edellytetään tuloksellisuutta

3 3 Aikuisten erityispiirteitä Lisäarvoajattelu – millä tavoin koulutus lisää hyvinvointiani Aikaisemmin opitun diagnostiikka – turhat pois Investointi tulevaan menestykseen Persoonallisten tekijöiden huomioiminen Asiakaskeskeisyys – asiakkaiden kuuntelu Henkilökohtaisen etenemisen mahdollisuus

4 4 Aikuisten erityispiirteitä Perusedellytys hyötyyn on riittävä muutosasenne Hyödyn taustalla on tarve. On erotettava ilmaistu tarve ja todellinen tarve Motivaatio – ”Opimme mielellämme, mutta emme pidä siitä, että meitä opetetaan” (Oscar Wilde)

5 5 Koulutuksen asiakastyytyväisyys Oppijan tarpeiden tyydyttäminen Odotusten täyttyminen Valmis tieto / ajattelun käynnistyminen (subjektiiviset tarpeet) Arvonlisä

6 6 Aikuiskoulutuksen tuottavuus Peruskysymys: Millä erotetaan aikuiskoulutuksen aikaansaannokset muiden koulutusten tuottavuudesta – mikä johtuu lukutaidosta, mikä kielitaidosta, mikä matemaattisista taidoista, mikä henkilökohtaisista ominaisuuksista

7 7 Aikuiskoulutuksen arviointitarpeen syyt aikuiskoulutusneuvoston mukaan Yksilön kasvutarpeen tyydyttäminen: opiskeluprosessit ja ohjaus Yhteiskunnan kehitystarpeisiin vastaaminen: yhteiskunnalliset muutokset Taloudellisuus ja tilivelvollisuus: yhteisten varojen asianmukainen ja lain mukainen käyttö

8 8 Aikuisten ammatillisen koulutuksen funktioita Osaamisen päivitys Seniorikansalaisen pitäminen omatoimisena mahdollisimman pitkään Tuottavuuden nostaminen kilpailukyvyn säilyttämiseksi Kysynnän ja tarjonnan kohtaaminen Syrjäytymisen ehkäisy

9 9 Koulutuksen vaikutus Välittömät reaktiot Oppiminen Työ- käyttäytyminen Organi- saatio- muutos Impakti Yhteis- kuntaan Opetuksen vaikuttavuus Koulutuksen vaikuttavuus Kilpatrickin vaihemalli (Raivola 2000)

10 10 Aikuiskoulutusparadoksi Koulutukselta odotetaan ihmeitä. Jos viidentoista vuoden alkukoulutus ei ole tuonut ratkaisua yksilön ongelmiin tai sijoittanut häntä oikealle paikalle yhteiskuntakoneistossa, uskotaan muutaman kuukauden lisäkoulutuksen siinä onnistuvan. Sille sälytetään yhtä aikaa palokunnan, poliisin, päivähoidon, sammon, työnantajan ja työntekijän rooli. Suuri joukko koulutustarpeesta muodostuu ryhmästä, joka on jättänyt peruskoulunsakin kesken tai on muuten koulutus kelpoisuudeltaan kyseenalainen. Hevosen voi viedä veden äärelle, mutta ei pakottaa juomaan. Koulutukseen voi pakottaa – oppimaan ei voi (Raivola 2000)


Lataa ppt "1 Laatua ja tehoa Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google