Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

LibGuides-kokemuksia Case SeAMK E-aineistopäivä 1.10.2014 AMKIT-konsortio Tuula Ala-Hakuni Suunnittelija.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "LibGuides-kokemuksia Case SeAMK E-aineistopäivä 1.10.2014 AMKIT-konsortio Tuula Ala-Hakuni Suunnittelija."— Esityksen transkriptio:

1 LibGuides-kokemuksia Case SeAMK E-aineistopäivä 1.10.2014 AMKIT-konsortio Tuula Ala-Hakuni Suunnittelija

2 Yhdysvaltalaisen Springsharen julkaisualusta, jolla voi tehdä erilaisia oppaita ja kokonaisia verkkosivujaSpringsharen Käytössä 4800 kirjastossa 78 maassa – 12 suomalaisessa kirjastossa tehty oppaita 5 ammattikorkeakoulua: Arcada, Metropolia, OAMK, SeAMK, VAMK Hinta FTE-luvun perusteella LibGuides v2 tuotannossa Mikä LibGuides?

3 LibGuides Community Springshare Lounge Blogi Springy News Buzz Hyvä ohjeistus, nopea tuki Suomen LibGuides-käyttäjät FB:ssa LibGuides-yhteisö ja -tiedotus

4 Oppaan rakenne Box types: General, tabbed, gallery, user profile Content items: text, links, databases, books, videos, widgets, RSS feeds, polls, etc. Lähde: http://support.springshare.com/libguides/ creatingguides#s-lg-box-570 Guide Page General box Tabbed box

5 Täydentää verkkosivuja – Ohjeita kirjastopalveluiden ja e-aineistojen käyttöön Tiedonhankinnan opetuksen tueksi – Eri alojen keskeiset aineistot yhdessä paikassa – Ajantasaisen tiedon seuranta helpottuu Helppokäyttöinen Mahdollistaa erilaisia ratkaisuja Hajautettu ylläpito Case SeAMK – miksi?

6 Koekäyttö nopeasti ja helposti Koekäyttö Verkkopalvelutiimi (3): opastus ja yleisoppaat Informaatikot (5): oman alan oppaat Kaikilla admin-oikeudet Tukea ja yhdessä tekemistä työpajoissa Ulkonäkö ja menettelytavat sovittu yhteisesti Oma muokattu etusivu – ei oletus Oma muokattu etusivu Case SeAMK – miten?

7 Yhteiset boksit –opas – Käytetyimmät aiheet, esim. ohjeita etäkäyttöön, kirjaston uutisvirta, hakulaatikoita, some-upokkeet Oma LibGuides -opas Opettajilta kommentteja ja vinkkejä Informaatikot linkittäneet oppaita tiedonhankinnan Moodle-kursseille Oppaiden hyväksikäyttö asiakaspalvelussa Case SeAMK – miten?

8

9 Helppo ja hauska, innostaa tekemään Oman ja muiden työn hyväksikäyttö helpottaa – Omat, työkavereiden ja koko yhteisön oppaat käytettävissä – Oman organisaation boksit, linkit, syötteet, upokkeet ym. yhteisessä käytössä Markkinointi kannattaa – nostot lisäävät käyttöä Ylläpitoon resursoitava Case SeAMK – kokemuksia

10 ”LibGuides on tosi mukava, miellyttävä ja helppo tapa toteuttaa tiedonhaku- ym. oppaita ja ennen kaikkea helppo tehdä muutoksia, muokata jne. Lisäksi yhteiset sisällöt ja yhteinen tekeminen ovat hieno juttu!” Opiskelija löytää välineet oman alan tiedonhankintaan yhdestä paikasta Helpottaa opastusta asiakaspalvelutilanteissa Case SeAMK - palautetta

11 Johansson, Elise ja Järveläinen, Leena. Kokemuksia LibGuiden käytöstä Turun yliopiston kirjastossa. STKS:n Tutkijapalveluiden työryhmän seminaari 4.11.2013. Järveläinen, Leena. Verkkosivujen uudistus vaatii uutta ajattelua. Signum 2013:2. Kangas, Pirjo. Kirjaston aineistot esiin Libguides-julkaisualustan avulla. Kreodi 2013:1. Sassali, Jani. LibGuides – apu tietoaineistojen tehokkaaseen käyttöön. Suomen yliopistokirjastojen neuvoston blogi, lokakuu 2013. Sassali, Jani. LibGuides-oppaat tiedonhankinnan opetuksen ja omatoimisen tiedonhaun tukena. Innovatiiviset oppimisympäristöt –seminaari 29.5.2013. Lisää kokemuksia

12 Kiitos! http://seamk.libguides.com/ LISÄTIETOA: Tuula Ala-Hakuni Suunnittelija Seinäjoen korkeakoulukirjasto tuula.ala-hakuni@seamk.fi


Lataa ppt "LibGuides-kokemuksia Case SeAMK E-aineistopäivä 1.10.2014 AMKIT-konsortio Tuula Ala-Hakuni Suunnittelija."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google