Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

EMMA - PROJEKTIN TYÖPAJA 06.05.2013, Tampere. T YÖPAJAN SISÄLTÖ JA TAVOITE Havaintoja maakuntien kuvauksista Toivottuja esittelyjä maakunnista Itsearviointia.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "EMMA - PROJEKTIN TYÖPAJA 06.05.2013, Tampere. T YÖPAJAN SISÄLTÖ JA TAVOITE Havaintoja maakuntien kuvauksista Toivottuja esittelyjä maakunnista Itsearviointia."— Esityksen transkriptio:

1 EMMA - PROJEKTIN TYÖPAJA 06.05.2013, Tampere

2 T YÖPAJAN SISÄLTÖ JA TAVOITE Havaintoja maakuntien kuvauksista Toivottuja esittelyjä maakunnista Itsearviointia ja lupauksia…. Keskustelua, vuoropuhelua Uteliaisuutta, oppimista, kokemuksien vaihtoa Yksi osa EMMAa, homma jatkuu tästä…

3 ympäristö liikenne koulutus, osaaminen arvot ja asenteet? kuntatalous väestö työvoima työmarkkinat kv-toiminta innovaatiotoiminta ENNAKOINTITIETO

4 KESKUSTELTAVAA Tiedon monipuolistamisessa on vain taivas rajana, mutta mikä siitä tekee niiiin vaikeaa? Henkilöstöresurssit? Vastustus organisaatioista? Tietämyksen puute? Menetelmäosaamisen puute? Teemojen valinnan vaikeus? Muu syy? Mitä asialle voidaan tehdä?

5 EK kehittämisyhtiöt kuntayhtymä ELY-keskus sairaanhoitopiiri kunnat yrittäjäjärjestö kauppakamari oppilaitokset Maakuntaliitto MTK SAK AVI yritykset ENNAKOINTITOIMIJAT

6 ENNAKOINTIPROSESSIT - Ennakointiryhmät kaikissa muissa paitsi Satakunnassa - onko sielläkin? - Kaikilla käytössä joku aluefoorumin tapainen käytäntö - Systemaattisemmin ja organisoidusti prosesseja kehitetty Keski-Suomessa - Yleisesti prosessien kehittäminen projektiluonteista, huonosti pysyviä tuloksia - Kehittäminen liittyy usein jonkin organisaation prosesseihin, ei maakunnallisiin ennakointiprosesseihin. Maakunnalliset ennakointiprosessit tunnistettava ennen kuin niihin pystytään tarttumaan.

7 A LUEELLISEN ENNAKOINTIPROSESSIN VUOSIKELLO /K ESKI - SUOMI

8 A LUEELLISEN ENNAKOINTIPROSESSIN VUOSIKELLO / PIRKANMAA

9 Suhde epämääräinen ja etäinen Haastava, kehitettävä asia Kytkös maakuntastrategiaan (ainakin tavoite) Yleinen tunnettuus heikohko, jää ”sisäpiiriin” Tavoitteiden määrittely huteraa  kuinka arvioida ennakoinnin vaikuttavuutta? E NNAKOINTI JA PÄÄTÖKSENTEKO

10 kehittäminen prosessina jäsentymättömät tavoitteet foorumi yleinen tunnettuus heikko etäinen suhde päätöksentekoon organisaatiot, ei koko maakunta ennakointiryhmät määrälliset menetelmät vuosikello ENNAKOINTIPROSESSIT

11 Toimijat Areenat/ prosessit IV I III II Sisältö E NNAKOINTI VERKOSTONA

12 P ÄHKINÖITÄ PURTAVAKSI - 4/6 maakunnista mainitsee ennakointiprosessissaan erityisen hyväksi maakunnallisen yhteistyön eri toimijoiden välillä, yhdessä tekemisen meiningin, avoimuuden ym. Onko tässä parannettavaa Pohjanmaalla ja Satakunnassa, jotka eivät nostaneet sitä esille? Kuinka laajaa ja hyvää yhteistyö on muillakaan? Mikä on ennakointiryhmän rooli? -> Yhteistyö ei semmoisenaan riitä, oltava suunnitelmallista ja organisoitua. - K-S mainitsi ainoana erityisen hyväksi ennakointiprosessis- saan sen, että ennakoivan työotteen käsitettä on avattu ja edistetty. Tämä mainittu haastavana Pirkanmaalla ja Kanta- Hämeessä, muissa ei mainintaa. Voisiko muut maakunnat ottaa tässä mallia K-S:sta? Olisiko tässä paikka yhteiselle koulutukselle?

13 12345678910 1Alueellisen ennakointityön johtaminen 2Ennakoinnin yhteys päätöksentekoon 3Ennakoiva työote organisaatioissa 4Ennakointiosaaminen/menetelmät 5Tiedonhallinta/portaali 6Osallistaminen/joukkoistaminen 7Oman maakunnan verkostot 8Verkostot kansallisesti 9KV-verkostot 10Tuotetun ennakointitiedon monipuolisuus M ITEN HYVIN SEURAAVAT ALUEELLISEN ENNAKOINNIN OSA - ALUEET OVAT HALLUSSA ?

14 KEHITTÄMISLUPAUKSET Miettikää kaksi oman maakuntanne ennakointitoiminnan kehittämisideaa Konkreettisia, käytännönläheisiä, EMMAn aikana toteutettavia ja raportoitavia Julkinen lupaus! 15 min, kirjoittakaa lupaukset papereille

15 K IITOS ! Kiitos ja turvallista kotimatkaa!


Lataa ppt "EMMA - PROJEKTIN TYÖPAJA 06.05.2013, Tampere. T YÖPAJAN SISÄLTÖ JA TAVOITE Havaintoja maakuntien kuvauksista Toivottuja esittelyjä maakunnista Itsearviointia."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google