Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Urheiluseuran viestintä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Urheiluseuran viestintä"— Esityksen transkriptio:

1 Urheiluseuran viestintä

2 Sisältö Seuraviestintä (sisäinen viestintä) Mediaviestintä
O Seuraviestintä (sisäinen viestintä) Mediaviestintä Kriisiviestintä

3 Seuraviestintä sisäinen viestintä

4 Seuraviestintä (sisäinen viestintä)
O Hyvä sisäinen viestintä varmistaa, että kaikki seuraan kuuluvat voivat osallistua seuran toimintaan täysipainoisina ja täysivertaisina jäseninä Hyvä sisäinen viestintä on johtamista: innostaa mukaan jakaa käyttökelpoista tietoa tehostaa toimintaa luo ryhmähenkeä ja hyvää mieltä nostaa esiin ideoita tekee tilaa keskustelulle

5 Mitä seuraviestintä vaatii?
O Suunnitelmallisuutta seuran oman viestin kirkastamista selkeitä pelisääntöjä työnjakoa ja aikatauluttamista Tekijöitä vastuuhenkilö(itä) kaikki osallistuvat viestintään Kekseliäisyyttä uusia tapoja tavoittaa ajassa elämistä

6 Viestintäkanavat Puhelinsoitto Tekstiviesti Sähköposti Uutiskirje Verkkosivut Sosiaalinen media Kirje Painetut julkaisut Kokoukset Tapahtumat

7 Sosiaalinen media (some)
O Miten ja miksi seura haluaa näkyä sosiaalisessa mediassa ja missä sovelluksissa (Facebook, Twitter, Instagram, blogit)? Kenelle viestitään – kohderyhmät? Mistä viestitään? Kuka viestii – milloin viestitään omalla, milloin seuran nimellä? Onhan aikaa aktiiviseen läsnäoloon somessa? Ohjeistus seuratoimijoille ja joukkueille sosiaalisen median käytöstä?

8 Sosiaalinen media Tiedätkö hyviä esimerkkejä?

9 Kuvat, videot ja luvat O Viestintää tehdään myös kuvien ja videoiden avulla Kuvattavalla on omat oikeutensa, samoin kuvaajalla Huom. lasten kuvaamiseen on pyydettävä huoltajan lupa Hyödynnä mahdollisuudet – ole tarkkana lupien kanssa!

10 Mediaviestintä

11 Mediaviestintä O Tiedota enemmän! Mikä mediaa kiinnostaa? Huomioi erilaiset tiedotusvälineet (tv, radio, sanomalehdet; paikalliset ja valtakunnalliset, verkkolehdet ja -sivut, aikakauslehdet) ja eri toimitukset Tiedote vai tiedotustilaisuus ja tiedote?

12 Tiedote O Ytimekäs – mikä on asian ydin? (5 x M + 2 x K) mitä, missä, milloin? miksi, miten? kuka, kenelle? Pidä tiedote lyhyenä (max. 1 x A4) ja linkitä lisätietoihin Panosta otsikkoon, ingressiin ja oikeakielisyyteen Laita mukaan avainhenkilön kommentteja värittämään tekstiä Loppuun aina yhteystiedot lisätietoja varten O Tarjoa julkaisuvapaata kuvitusta mukaan, jos mahdollista

13 Miten tiedotetaan? Pidä jakelulistat ajantasalla
Lähetä tiedote sekä toimittajan omaan että toimituksen yleiseen sähköpostiosoitteeseen Tee teksti viestikenttään, älä lähetä liitetiedostoja Laita kuvat verkkoon ladattaviksi riittävän isoina tiedostoina sekä kuvan henkilöiden ja kuvaajan tiedolla varustettuna Älä käytä muotoiluja ja sisennyksiä = helppo editoida Hyödynnä sama tiedote seuran sisäisessä viestinnässä, kotisivuilla, somessa jne…

14 Tiedotustilaisuus O Harvoin – vain kun on todella painavaa kerrottavaa tai riittävän houkuttelevia henkilöitä marssittaa paikalle Paras ajoitus on alkuviikko iltapäivisin, kutsu liikkeelle viimeistään viikkoa ennen Etukäteen on syytä varmistaa muutama media paikalle Ota huomioon eri mediat Tee järjestelyt huolella (tilat, laitteet, mainosseinät)

15 Tulostiedotus kuntoon
O Hoida kilpailutapahtumien tulostiedotus huolella Tärkeimmät tulokset tarjoiltuna tiedotteilla ilman muotoiluja Lyhyt kuvaus kilpailun kulusta sekä kommentit ja kuvat tarjolle tulosten lisäksi

16 Vinkkejä mediaesiintymisiin
O Haastattelu on mahdollisuus tuoda asiaasi esille Valmistaudu kunkin haastattelu/esiintymistilanteen vaatimalla tavalla Ole oma itsesi, pieni jännitys kuuluu asiaan Harjoitus tekee mestarin – anna haastatteluja ja esiinny aina kun mahdollista, harjoittele myös yksin tai kaverin kanssa!

17 Kriisiviestintä

18 Kriisiviestintä Lähtötilanteen arviointi -taulukko

19 Kriisiviestinnän muistilista
O Arvioi mahdolliset kriisit Nimeä kriisivastaavat Laadi kriisiviestinnän toimintasuunnitelma Sovi, kuka viestii ja kenelle Puhu totta, kerro mitä tiedät, älä spekuloi Suunnittele toimet kriisin jälkeen (tärkeintä on ennaltaehkäisy)

20 Kriisiviestintä O “ Hyvän julkisuuskuvan rakentaminen kestää 20 vuotta, mutta koko homman voi tuhota viidessä minuutissa. Jos uhraat tälle ajatukselle hetken, teet varmasti asian hieman toisella tavalla, kuin olit ensin ajatellut.” - Warren Buffet -

21 Suunnittele viestintää = Tee viestintäsuunnitelma!
Mieti ja kirjaa ylös sopivalla porukalla: O Mitkä ovat seuran päätoiminnot ja viestit, joista halutaan viestiä? O Miten seura tavoittaa jäsenistönsä, potentiaaliset jäsenet ja sidosryhmät? Mitkä kanavat tarvitaan käyttöön? Missä asioissa halutaan näkyä mediassa ja missä tiedotusvälineissä näkyvyyttä tavoitellaan? Mitä viestinnällisiä kriisejä seura voi kohdata ja miten toimitaan, jos kriisiviestintää tarvitaan? Tee siis viestintäsuunnitelma sisältäen seuran sisäisen viestinnän, mediaviestinnän ja kriisiviestinnän! Etene pala palalta ja tehtävä tehtävältä. Sitouta seuran johto ja keskeiset viestinnän tekijät mukaan jo suunnitteluvaiheessa.


Lataa ppt "Urheiluseuran viestintä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google