Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Käyttösuhdelaskenta …Liikenteellisen toimivuuden arviointi.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Käyttösuhdelaskenta …Liikenteellisen toimivuuden arviointi."— Esityksen transkriptio:

1 Käyttösuhdelaskenta …Liikenteellisen toimivuuden arviointi

2 Käyttösuhde … mittaa risteyksen liikenteenvälityskyvyn käytön MITÄ KÄYTTÖSUHDE TEKEE?  Laskee tunnusluvun KS, joka kuvaa risteyksen liikenteellisen toimivuuden  Osoittaa ajosuunnat ja suojatiet, jotka vaikuttavat eniten toimivuuteen  Näyttää, miten paljon liikenteellä on kasvunvaraa... Käyttösuhdelaskelma – näin se käy... 1. Vaihekaavio 2. Liikennemäärät ja kaistat 3. Ajosuunnat, joiden vihreän ajan ja suoja-ajan tarve on suurin Suunta 1: 50 s Suunta 3: 23 s Suunta 5: 10 s 4. Käyttösuhde = (50 + 23 + 10) / 90 = 83/90 ~ 0.90 850 50 1200 360 50 Käyttösuhde - ensi kerran LIVASU -1978 KäyttösuhdeToimivuusRuuhkautuminen 0.8hyvä ei ruuhkia 0.9tyydyttävä satunnaisia ruuhkia 1.0välttävä lyhytaikaisia ruuhkia, ajoittaisesti pitkiä jonoja 1.1huono pitkäaikaisia ruuhkia, jatkuvia pitkiä jonoja

3 Alkuarvot vain liikennemäärät ja risteyskuva – ja liikennevalot NÄMÄ TARVITAAN - Ajosuuntien kaistamäärät - Ajosuuntien liikennemäärät - Suojateiden pituudet - Eriaikaiset suunnat - Vaihekaavio - Kiertoaika - Yleensä 90 s - Minimivihreän pituus - 5 -10 s - Keskimääräinen hukka-aika - 5 - 7 s 14 m Tarvitaan: vaihejako tai eriaikaisuudet 7 m Liikennemäärät (ajoneuvoa/h) tarvittaessa eri liikennetilanteet kuten aamuruuhka, iltaruuhka ja päiväliikenne

4 Vihdintie / Ristipellontie … Aikatarvelaskelman lähtökohtia Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia Keskimääräinen suoja-aika = 5 sekuntia suurissa risteyksissä = 6-7 sekuntia Ajosuunnan aikatarve = Q/S * C + IG Q = liikennemäärä S = ominaisvälityskyky C= kiertoaika IG = keskimääräinen suoja-aika Suojatien aikatarve = ylitysmatka / 0.8 m/s tai jos koroke = ylitysmatka / 0.9 m/s Ylitysmatka: molemmat suojatieosat (kerralla kadun ylitse) Ominaisvälityskyky Kaistan perusarvo = 1940 a/h likiarvolaskelmissa = 1800 a/h jos tiukka kaarre tai paljon jalankulkua = 1500 a/h jos paljon häiriöitä = 900 – 1200 a/h

5 Vihdintie / Ristipellontie … ajosuuntien liikenne ja ominaisvälityskyky Q = liikennemäärä Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia 1800 200 900 1000 300 50 Suojatien aikatarve = ylitysmatka / 0.9 m/s Ajosuunnan aikatarve = Q/S * C + IG 15 m

6 Vihdintie / Ristipellontie … ajosuuntien liikenne ja ominaisvälityskyky Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia 1800 3600 200 1800 900 1800 1000 3600 300 1500 50 1800 Q = liikennemäärä S = ominaisvälityskyky

7 Vihdintie / Ristipellontie … ajosuuntien liikenne ja ominaisvälityskyky Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia 1800 3600 200 1800 900 1800 1000 3600 300 1500 50 1800 Q = liikennemäärä S = ominaisvälityskyky C= kiertoaika= 90 s IG = keskimääräinen hukka- (suoja-) aika = 5 s

8 Vihdintie / Ristipellontie … ajosuuntien ja suojatien aikatarve Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia 5015 50 3023 10 Q = liikennemäärä S = ominaisvälityskyky C= kiertoaika= 90 s IG = keskimääräinen hukka- (suoja-) aika = 5 s Ajosuunnan aikatarve = Q/S * C + IG

9 Vihdintie / Ristipellontie … ajosuuntien ja suojatien aikatarve Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia 5015 50 3023 10 17 Suojatien aikatarve = ylitysmatka / 0.9 m/s Ylitysmatkaan lasketaan molemmat suojatieosat (kulku kerralla kadun ylitse)

10 Vihdintie / Ristipellontie … Käyttösuhteen mitoittavan suuntaketjun etsintä Suunnat, joiden yhteenlaskettu aikatarve on suurin ja jotka ovat kaikki keskenään eriaikaisia Käyttösuhde KS =  Ti / Kiertoaika KS= risteyksen liikenteellinen käyttösuhde Ti= mitoittavan suuntaketjun suuntien aikatarve (s) Lähtökohta voi olla se, että kustakin vaiheesta otetaan ketjuun mukaan suunta, jonka aikatarve on suurin. Lisäksi on tarkistettava, että poimitut suunnat ovat kaikki keskenään eriaikaisia

11 Vihdintie / Ristipellontie … Suuntaketju A Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia 17 2330 50 15 50 10 Suuntaketju A 50 10 Yhteensä 60 s

12 Vihdintie / Ristipellontie … Suuntaketju B Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia 17 2330 50 15 50 10 Suuntaketju B 10 Yhteensä 55 s 15 30

13 Vihdintie / Ristipellontie … Suuntaketju C Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia 17 2330 50 15 50 10 Suuntaketju C Yhteensä 80 s 30 50

14 Vihdintie / Ristipellontie … Suuntaketju D Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia 17 2330 50 15 50 10 Suuntaketju D Yhteensä 67 s 17 50

15 Vihdintie / Ristipellontie … Käyttösuhde 50 10 + = 60 10 15 30 + + = 60 30 50 + = 80 Käyttösuhde = 80/90 ~ 0.90 KäyttösuhdeToimivuusRuuhkautuminen 0.8hyvä ei ruuhkia 0.9tyydyttävä satunnaisia ruuhkia 1.0välttävä lyhytaikaisia ruuhkia, ajoittaisesti pitkiä jonoja 1.1huono pitkäaikaisia ruuhkia, jatkuvia pitkiä jonoja 17 50 + = 67

16 Käyttösuhde Ohjelman KSUHDE laskemana 30 50

17 Vihdintie / Ristipellontie … Entä jos lisäkaista oikeaan Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia 1800 3600 200 1800 900 1000 3600 300 1500 50 1800 18 m 1 2 6 3 5 4 Suunnan numero Ajosuunnan liikenne (a/h) Ominaisvälityskyky (a/h) Suojatien pituus (m) 1 1800 3600 18 m 3600

18 Vihdintie / Ristipellontie … suuntien aikatarve Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia 25 28 4523 10 18 50 Yhteensä 60 s 50 10

19 Käyttösuhde Ohjelman KSUHDE laskemana 50 10 Käyttösuhde Aikatarve Taustatiedot Seuraavaksi mitoittavimmat suunnat Mitoittavat suunnat

20 Vihdintie / Ristipellontie … tai parempi kaistajako Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia 1800 3600 200 1800 950 1000 3600 300 1500 15 m 1 2 6 3 4 Suunnan numero Ajosuunnan liikenne (a/h) Ominaisvälityskyky (a/h) Suojatien pituus (m) 1 1800 3600 15 m 3600

21 Vihdintie / Ristipellontie … suuntien aikatarve Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia 25 4523 17 55 Yhteensä 84 s 55 29

22 Käyttösuhde Ohjelma KSUHDE Sujuvuus on yhä riittävä! 55 29

23 Vihdintie / Ristipellontie … mitä tapahtuu, jos suojatie Vihdintien yli! Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia 5015 50 3023 10 15 m Pohjoinen vai eteläinen suojatie ? 22 m 20 m

24 Vihdintie / Ristipellontie … mitä tapahtuu, jos suojatie Vihdintien yli! Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia 5015 50 3023 10 17 22 Eteläinen suojatie: Mitoittavat suunnat 22 50 30 Summa = 102 Käyttösuhde 1.15 7

25 Vihdintie / Ristipellontie … mitä tapahtuu, jos suojatie Vihdintien yli! Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia 15 50 3023 17 50 10 Pohjoinen suojatie: Mitoittavat suunnat 50 10 24 Summa = 84 Käyttösuhde 0.95 Pohjoinen suojatie on ”parempi” 24 7

26 Vihdintie / Ristipellontie … mitä tapahtuu, jos suojatie Vihdintien yli! Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia 5015 3023 17 Vaihejaon muutos: 29 1 2 6 3 4 7 50 Ristipellontie: uusi ohjaustapa - Kaksi kaistaa - Liikenne = 950 - Ominaisvälityskyky= 3600 - Samanaikainen Vihdintien suojatien kanssa 29 Mitoittavat suunnat Summa = 79 Käyttösuhde 0.90 24

27 Vihdintien ylitys pohjoispuolella Käyttösuhde 0.90 50 29 Suojatie ”mahtui” kiertoon ilman että liikenteen sujuvuus huononi


Lataa ppt "Käyttösuhdelaskenta …Liikenteellisen toimivuuden arviointi."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google