Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Viestintätutkimuksen nykytila: Suomi Juha Herkman & Miika Vähämaa, 4.6.2007 Helsingin yliopisto, Viestinnän tutkimuskeskus CRC.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Viestintätutkimuksen nykytila: Suomi Juha Herkman & Miika Vähämaa, 4.6.2007 Helsingin yliopisto, Viestinnän tutkimuskeskus CRC."— Esityksen transkriptio:

1 Viestintätutkimuksen nykytila: Suomi Juha Herkman & Miika Vähämaa, 4.6.2007 Helsingin yliopisto, Viestinnän tutkimuskeskus CRC

2 4.6.2007Viestintätutkimuksen nykytila, CRC2 Selvityksen tausta Selvitys keskittyi akateemiseen viestintätutkimukseen 31 tutkimuksen asiantuntijan haastattelua yliopistoista, ammattikorkeakouluista, media- ja tutkimusyrityksistä ja julkisorganisaatioista Kattava aineisto 2000-luvun tutkimusjulkaisuista (N=2289) Enemmistö aineistoista opinnäytteitä - loput tieteellisiä artikkeleita, tietokirjoja ja tutkimusraportteja Mukana tietoa mediayrityksissä tehtävästä tutkimuksesta

3 4.6.2007Viestintätutkimuksen nykytila, CRC3 Tärkeimmät selvityksen tulokset Populaarikulttuuri ja mediakulttuuri suosituimpia tutkimuksen kohteita Tilaustutkimus lisääntynyt Ammattikorkeakouluissa ja Taikissa eniten yritysyhteistyötä Yliopistotutkimus mediayrityksille vierasta Akateeminen tutkimus painottuu empiriaan Laadulliset menetelmät hallitsevat akateemista tutkimusta

4 4.6.2007Viestintätutkimuksen nykytila, CRC4 Tärkeimmät selvityksen tulokset Journalistista työtä tutkitaan paljon - erityisesti pro gradu - tutkielmissa (sisältöjä tutkitaan eniten) Tilastollisen osaamisen hupenemisesta ollaan huolissaan Yliopistotutkimukselta puuttuu kansallinen linjakkuus Kansainvälisyyttä peräänkuulutettiin Rahoitukselta odotettiin pitkäjänteisyyttä - tutkimusrahoitus yliopistoissa niukkaa, ulkopuoliset rahoittajat suosivat lyhyitä projekteja Lasten ja nuorten median käyttöön liittyvää tutkimusta toivottiin lisää (mediakasvatus - median muutos)

5 4.6.2007Viestintätutkimuksen nykytila, CRC5 Tärkeimpiä tutkimuksen sovelluksia Ero IT-alaan ja teknisiin tieteisiin merkittävä Laadulliset menetelmät yritysten käytössä Esim. elämäntapatutkimukset ja muut käyttö- ja kulutustutkimukset Viestintätekniikan sovellukset Verkko tutkimustyökaluna Journalismin tutkimus- ja kehitysprojektit Esim. kansalaisjournalismi Viestintäpolitiikan ja viestinnän sääntelyn suunnittelu

6 4.6.2007Viestintätutkimuksen nykytila, CRC6 Mitä tutkitaan eniten? (N=2289)

7 4.6.2007Viestintätutkimuksen nykytila, CRC7 Mitkä yliopistot tutkivat eniten? (N=1495)

8 4.6.2007Viestintätutkimuksen nykytila, CRC8 Mihin journalismin tutkimus keskittyy? (N=370)

9 4.6.2007Viestintätutkimuksen nykytila, CRC9 Viestintätutkimus vahvasti empiiristä (N=2069)

10 4.6.2007Viestintätutkimuksen nykytila, CRC10 Yliopistotutkimusta vierastetaan firmoissa

11 4.6.2007Viestintätutkimuksen nykytila, CRC11 Yrityksissä tutkimus osa käytännön työtä

12 4.6.2007Viestintätutkimuksen nykytila, CRC12 Miten päästään yhteistyöhön?

13 4.6.2007Viestintätutkimuksen nykytila, CRC13 Haastattelujen pohjalta voi ehdottaa: Eroon ennakkoluuloista: yrityksissä ei juuri seurata akateemista tutkimusta Yliopistotutkijat heikosti perillä yritysten projekteista ja tutkimustarpeista Tutkijoiden mietittävä toimintaansa yhteiskunnan toimijoiden - myös yritysten kannalta

14 4.6.2007Viestintätutkimuksen nykytila, CRC14 Haastattelujen pohjalta voi ehdottaa: Yhteiskuntatieteilijöillä ja humanisteilla annettavaa etenkin median työkäytäntöjen, sisältöjen ja yleisö- ja kulutustutkimusten suunnittelussa ja tulkitsemisessa Pitkäjänteinen tutkimus käyttökelpoista rakennemuutosten ymmärtämisessä Akateeminen tutkimus auttaa hahmottamaan yhteiskuntaa kokonaisuutena Akateemisten tutkijoiden tehostettava tiedeviestintää


Lataa ppt "Viestintätutkimuksen nykytila: Suomi Juha Herkman & Miika Vähämaa, 4.6.2007 Helsingin yliopisto, Viestinnän tutkimuskeskus CRC."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google