Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuTeija Lahti Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Kari Uusikylä MLL, varapuheenjohtaja 16.09.2011
2
Turvakoulutusta Harjoitukset hätätilanteita varten Palovaroittimia Tallentavia, valvovia kameroita Kulunvalvontalaitteita
3
Hyvä, hyvä mutta…. Tärkeintä on opettajien ja oppilaiden SISÄINEN, emotionaalinen turvallisuus
4
Fyysinen: turvallinen, rauhallinen, mahdollisuus eriyttää opetusta Sosiaalinen: koulu on kouluelämää, opitaan yhteiseloa, hyviä tapoja yms. Affektiivinen: tunteet, hyvä olo. KAIKKIEN OLTAVA KUNNOSSA!
5
Teos: Creating Emotionally Safe Schools (2001) Viisi turvallisuuden lajia ovat:
6
Menestystä, mutta myös oikeus epäonnistua Palautetta, oikeudenmukaista, kannustavaa arviointia Yhteistyötä, minä itse ei saa olla aina tärkein
7
Luo mahdollisuudet koko persoonallisuuden ja luonteen kehitykselle Itsensä puolustamisen oikeus ja taito Itsetunto kasvaa koulun hyvästä hengestä
8
Kiusaamisen estäminen! Oppilaiden erilaisuuden salliminen Opettaja esimerkkinä miten muihin pitää suhtautua
9
Selvät rajat ja pelisäännöt Älä aliarvioi lapsen tarvetta säilyttää kasvonsa Fyysinen rangaistus tietenkin kielletty Aseet eivät auta. Ei koulukaan voi turvautua isompiin ja isompiin pyssyihin ongelmien edessä VÄLITTÄMINEN ei tarkoita lepsuilua
10
Educate, don´t medicate! Köyhät tarvitsevat ruokaa, monet lepoa When I can´t stop diddlin´, I just take my Ritalin (Bart Simpson)
12
Ei lyödä oppilaisiin leimoja Ketään ei pilkata Ketään ei saateta naurunalaiseksi Jokainen oppilas tuntee olevansa hyväksytty ihmisenä Jokainen tuntee olevansa hyvä jossain Oppilaita kuunnellaan Kodit ja koulu arvostavat aidosti toisiaan
13
Ketään ei kiusata Selkeät säännöt Kodit tuntevat säännöt Yhteys koteihin jatkuvaa Oppilaat tajuavat mikä on väärä teko Ei uhkailla Ammattiapua! Ketään ei hylätä!
14
HYVÄ ITSETUNTO ON YKSI SISÄISEN TURVALLISUUDEN PERUSEDELLYTYS
15
Tunnen olevani riittävän hyvä Luotan itseeni Arvostan itseäni Arvostan muita Teen itsenäisesti päätöksiä Siedän pettymyksiä
16
Mitä osaan verrattuna muihin Miten pärjään sosiaalisesti? Olenko suosittu vai torjuttu Rakastavatko läheiset minua aidosti? JOKAINEN ON HYVÄ JOSSAIN! KUKAAN EI OLE HYVÄ KAIKESSA!
17
Ei pidä liioitella Perinteisesti naisen ei ole tarvinnut suorittaa ja pärjätä. Miten nyt? Perinteisesti miehet itsetuhoisia, sairastuvat, kuolevat aikaisin. Miten tulevaisuudessa? ONKO SUPERTYTTÖ/-NAINEN IHANNE?
18
Vaikeuksia esim. seuraavilla aloilla: Lukeminen, kirjoitus, matematiikka Kuullun ymmärtäminen, suullinen tai kirjallinen ilmaisu Tarkkavaisuusongelmia, sosiaalinen vuorovaikutus voi olla vaikeaa
19
Huono itsetunto Sosiaaliset vaikeudet kotona, koulussa, kaveripiirissä Ahdistus Viha Kouluvaikeudet
20
Palaute on myönteistä ja realistista Kehutaan käytöstä ja auttavaisuutta, ei aina vain suorituksia Oppilaista ei juoruta Jokaisen annetaan löytää omat vahvat puolensa
21
” Tule kertomaan, jos sinulla on paha olo”.
22
Aineesi on tosi hyvä. Niitä ei voi verrata omiin kouluaikaisiin kirjoituksiini Opettaja antoi heikoimmillekin tilaisuuden päteä Opettaja suhtautui hienosti poikaan, josta kukaan ei pitänyt. Ei säälinyt, mutta välitti ja kannusti. Poika oli opettajalle yhtä hyvä kuin muutkin.
23
Vanha historian maikka opetti keskustelemalla. Hienoa kun syy-yhteydet selvisivät ajattelemalla! Opettaja räätälöi jokaisella oppilaalle sopivat tavoitteet Opettaja kasvatti. Englannin tunnilla puhuttiin mediasta, suvaitsevaisuudesta, seksistä. Opetus muokkaa koko oppilaan persoonallisuutta.
24
Oli empaattinen Poisti pelon Esti kiusaamisen Antoi anteeksi Pyysi anteeksi Arvosti jokaista Oli huumorintajuinen
25
Alkoi uusi koulutaival. Enää ei juostu luokassa, ei nukuttu tunnilla. Opettaja oli tiukka, mutta myös rempseän reilu. Opettaja käytti vesipistoolia luokan rauhoittamiseen. Hän oli pidetty humoristi Häiritsin aina tuntia. Opettaja otti minut yksityisesti puhuteltavaksi. Kukaan muu ei ollut koskaan puuttunut, sanonut EI KÄY.
26
”Niillä kaikilla on heikko kohtansa. Iske siihen!”
27
Tyyni raivoaja Kiusaaja Kiusaamisen sallija Kaksinaamainen Ennakkoluuloinen leimaaja Ymmärtämätön kovanaama Pärstäkerrointen laskija
28
Nolaaja Kiroilija Persoonan mitätöijä Epäilijä Pilkkaaja Oppilaan työn halveksija Väkivaltainen Sukukostaja Sukupuoliroolien vanki
29
Katsokaa nyt Kallea! Älkää tehkö noin! Väärin vastanneita osoitettiin sormella ja huudettiin ”buu” Kokeista sain aina kympin, mutta todistukseen seiskan. Olin kuulemma luntannut. Opettaja antoi minulle liian hyviä numeroita, kun olin lahjakas, mutta laiska.
30
Tunnit kopioitiin kalvoja. Saimme tehtävät ja valmiit vastaukset. Itse ei saanut ajatella. Istuin sivuhuoneessa ja tein värityskirjaa koko vuoden, koska osasin jo lukea Opettaja seisoi taulun edessä karttakeppi kädessä. Hän kertoi, koska ”huonojen” ei tarvitse kuunnella liian vaikeaa asiaa.
31
Oikeus kasvaa omaleimaiseksi persoonallisuudeksi, kehittää lahjojaan Entä vastuu muista: perheestä, lähimmäisestä, maailmasta
32
Fyysisesti turvallinen Jokaisella sama ihmisarvo Vahva yhteisöllisyyden tunne Riittävästi omaa päätösvaltaa Oppilas huomataan, häntä kannustetaan Oppilas löytää omat lahjansa
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.