Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kari Uusikylä MLL, varapuheenjohtaja 16.09.2011.  Turvakoulutusta  Harjoitukset hätätilanteita varten  Palovaroittimia  Tallentavia, valvovia kameroita.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kari Uusikylä MLL, varapuheenjohtaja 16.09.2011.  Turvakoulutusta  Harjoitukset hätätilanteita varten  Palovaroittimia  Tallentavia, valvovia kameroita."— Esityksen transkriptio:

1 Kari Uusikylä MLL, varapuheenjohtaja 16.09.2011

2  Turvakoulutusta  Harjoitukset hätätilanteita varten  Palovaroittimia  Tallentavia, valvovia kameroita  Kulunvalvontalaitteita

3 Hyvä, hyvä mutta…. Tärkeintä on opettajien ja oppilaiden SISÄINEN, emotionaalinen turvallisuus

4  Fyysinen: turvallinen, rauhallinen, mahdollisuus eriyttää opetusta  Sosiaalinen: koulu on kouluelämää, opitaan yhteiseloa, hyviä tapoja yms.  Affektiivinen: tunteet, hyvä olo. KAIKKIEN OLTAVA KUNNOSSA!

5 Teos: Creating Emotionally Safe Schools (2001) Viisi turvallisuuden lajia ovat:

6  Menestystä, mutta myös oikeus epäonnistua  Palautetta, oikeudenmukaista, kannustavaa arviointia  Yhteistyötä, minä itse ei saa olla aina tärkein

7  Luo mahdollisuudet koko persoonallisuuden ja luonteen kehitykselle  Itsensä puolustamisen oikeus ja taito  Itsetunto kasvaa koulun hyvästä hengestä

8  Kiusaamisen estäminen!  Oppilaiden erilaisuuden salliminen  Opettaja esimerkkinä miten muihin pitää suhtautua

9  Selvät rajat ja pelisäännöt  Älä aliarvioi lapsen tarvetta säilyttää kasvonsa  Fyysinen rangaistus tietenkin kielletty  Aseet eivät auta. Ei koulukaan voi turvautua isompiin ja isompiin pyssyihin ongelmien edessä  VÄLITTÄMINEN ei tarkoita lepsuilua

10  Educate, don´t medicate!  Köyhät tarvitsevat ruokaa, monet lepoa  When I can´t stop diddlin´, I just take my Ritalin (Bart Simpson)

11

12  Ei lyödä oppilaisiin leimoja  Ketään ei pilkata  Ketään ei saateta naurunalaiseksi  Jokainen oppilas tuntee olevansa hyväksytty ihmisenä  Jokainen tuntee olevansa hyvä jossain  Oppilaita kuunnellaan  Kodit ja koulu arvostavat aidosti toisiaan

13  Ketään ei kiusata  Selkeät säännöt  Kodit tuntevat säännöt  Yhteys koteihin jatkuvaa  Oppilaat tajuavat mikä on väärä teko  Ei uhkailla  Ammattiapua! Ketään ei hylätä!

14 HYVÄ ITSETUNTO ON YKSI SISÄISEN TURVALLISUUDEN PERUSEDELLYTYS

15  Tunnen olevani riittävän hyvä  Luotan itseeni  Arvostan itseäni  Arvostan muita  Teen itsenäisesti päätöksiä  Siedän pettymyksiä

16  Mitä osaan verrattuna muihin  Miten pärjään sosiaalisesti?  Olenko suosittu vai torjuttu  Rakastavatko läheiset minua aidosti? JOKAINEN ON HYVÄ JOSSAIN! KUKAAN EI OLE HYVÄ KAIKESSA!

17  Ei pidä liioitella  Perinteisesti naisen ei ole tarvinnut suorittaa ja pärjätä. Miten nyt?  Perinteisesti miehet itsetuhoisia, sairastuvat, kuolevat aikaisin. Miten tulevaisuudessa? ONKO SUPERTYTTÖ/-NAINEN IHANNE?

18 Vaikeuksia esim. seuraavilla aloilla:  Lukeminen, kirjoitus, matematiikka  Kuullun ymmärtäminen, suullinen tai kirjallinen ilmaisu  Tarkkavaisuusongelmia, sosiaalinen vuorovaikutus voi olla vaikeaa

19  Huono itsetunto  Sosiaaliset vaikeudet kotona, koulussa, kaveripiirissä  Ahdistus  Viha  Kouluvaikeudet

20  Palaute on myönteistä ja realistista  Kehutaan käytöstä ja auttavaisuutta, ei aina vain suorituksia  Oppilaista ei juoruta  Jokaisen annetaan löytää omat vahvat puolensa

21 ” Tule kertomaan, jos sinulla on paha olo”.

22  Aineesi on tosi hyvä. Niitä ei voi verrata omiin kouluaikaisiin kirjoituksiini  Opettaja antoi heikoimmillekin tilaisuuden päteä  Opettaja suhtautui hienosti poikaan, josta kukaan ei pitänyt. Ei säälinyt, mutta välitti ja kannusti. Poika oli opettajalle yhtä hyvä kuin muutkin.

23  Vanha historian maikka opetti keskustelemalla. Hienoa kun syy-yhteydet selvisivät ajattelemalla!  Opettaja räätälöi jokaisella oppilaalle sopivat tavoitteet  Opettaja kasvatti. Englannin tunnilla puhuttiin mediasta, suvaitsevaisuudesta, seksistä. Opetus muokkaa koko oppilaan persoonallisuutta.

24  Oli empaattinen  Poisti pelon  Esti kiusaamisen  Antoi anteeksi  Pyysi anteeksi  Arvosti jokaista  Oli huumorintajuinen

25  Alkoi uusi koulutaival. Enää ei juostu luokassa, ei nukuttu tunnilla. Opettaja oli tiukka, mutta myös rempseän reilu.  Opettaja käytti vesipistoolia luokan rauhoittamiseen. Hän oli pidetty humoristi  Häiritsin aina tuntia. Opettaja otti minut yksityisesti puhuteltavaksi. Kukaan muu ei ollut koskaan puuttunut, sanonut EI KÄY.

26 ”Niillä kaikilla on heikko kohtansa. Iske siihen!”

27  Tyyni raivoaja  Kiusaaja  Kiusaamisen sallija  Kaksinaamainen  Ennakkoluuloinen leimaaja  Ymmärtämätön kovanaama  Pärstäkerrointen laskija

28  Nolaaja  Kiroilija  Persoonan mitätöijä  Epäilijä  Pilkkaaja  Oppilaan työn halveksija  Väkivaltainen  Sukukostaja  Sukupuoliroolien vanki

29  Katsokaa nyt Kallea! Älkää tehkö noin!  Väärin vastanneita osoitettiin sormella ja huudettiin ”buu”  Kokeista sain aina kympin, mutta todistukseen seiskan. Olin kuulemma luntannut.  Opettaja antoi minulle liian hyviä numeroita, kun olin lahjakas, mutta laiska.

30  Tunnit kopioitiin kalvoja.  Saimme tehtävät ja valmiit vastaukset. Itse ei saanut ajatella.  Istuin sivuhuoneessa ja tein värityskirjaa koko vuoden, koska osasin jo lukea  Opettaja seisoi taulun edessä karttakeppi kädessä. Hän kertoi, koska ”huonojen” ei tarvitse kuunnella liian vaikeaa asiaa.

31  Oikeus kasvaa omaleimaiseksi persoonallisuudeksi, kehittää lahjojaan  Entä vastuu muista: perheestä, lähimmäisestä, maailmasta

32  Fyysisesti turvallinen  Jokaisella sama ihmisarvo  Vahva yhteisöllisyyden tunne  Riittävästi omaa päätösvaltaa  Oppilas huomataan, häntä kannustetaan  Oppilas löytää omat lahjansa


Lataa ppt "Kari Uusikylä MLL, varapuheenjohtaja 16.09.2011.  Turvakoulutusta  Harjoitukset hätätilanteita varten  Palovaroittimia  Tallentavia, valvovia kameroita."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google