Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Teollisuus ja Työnantajat Koulutuspolitiikka 9.12.2002 / HT 1 Tulevaisuusluotain Tärkeimmät tulokset Työläs, mutta opettava prosessi !!! Yhteistyösuhteet.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Teollisuus ja Työnantajat Koulutuspolitiikka 9.12.2002 / HT 1 Tulevaisuusluotain Tärkeimmät tulokset Työläs, mutta opettava prosessi !!! Yhteistyösuhteet."— Esityksen transkriptio:

1 Teollisuus ja Työnantajat Koulutuspolitiikka 9.12.2002 / HT 1 Tulevaisuusluotain Tärkeimmät tulokset Työläs, mutta opettava prosessi !!! Yhteistyösuhteet parantuneet huomattavasti OPM, TM, KTM, OPH, TEKES, TELAO, TT ja jäsenliitot -yhteistyö Myös yritykset ovat olleet innolla mukana VÄLTTÄMÄTÖN HANKE !!!

2 Teollisuus ja Työnantajat Koulutuspolitiikka 9.12.2002 / HT 2 Tulevaisuusluotain Tärkeimmät tulokset koulutuspolitiikan kannalta: ”Vanhan” osaamispohjan ylläpitäminen ja uudistaminen Mihin väestömme osaamisresurssit riittävät vuonna 2012 ? – vrt. huipputeknologiat & avainteknologiat / perusteknologiat Elinkeinoelämän ”kivijalkojen” tarpeet, jotta kansainvälisesti kilpailukykyistä yritystoimintaa säilyy Suomessa Uhkaskenaarioiden eräät näkemykset vaikuttavat vaarallisen toteutumisaltteilta – aivovuoto, yritysten pako Suomesta...

3 Teollisuus ja Työnantajat Koulutuspolitiikka 9.12.2002 / HT 3 Tulevaisuusluotain Tärkeimmät tulokset koulutuspolitiikan kannalta: Työtä jatkettava ammatillisen koulutuksen puolesta puhumiseksi – poistumat – muiden mielestä epämuodikasta Kehittäminen - soveltaminen - toteutus INNOVAATIOKILPAILUKYKY Työtä jatkettava käden taitojen puolesta puhumiseksi ammatillinen ja muu osaaminen – teknologian opetusaihekokonaisuus peruskouluihin ja lukioihin Poikkitieteellisyys Verkottunut koulutusjärjestelmä Työnjaolla tehokkuutta ja laatua – oppilaitokset – elinkeinoelämä – tutkimus

4 Teollisuus ja Työnantajat Koulutuspolitiikka 9.12.2002 / HT 4 Tulevaisuusluotain Tärkeimmät tulokset koulutuspolitiikan kannalta: Toisen asteen ammatillisen koulutukseen vähintään 40 % ikäluokasta Lukion tasoa nostettava Toisen asteen ammatilliseen koulutukseen kaksi linjaa – 2-vuotinen – 3-vuotinen ehkäistään myös syrjäytymistä Työllistävyys ohjaamaan nykyistä enemmän aloituspaikkatarjontaa Näytöt, oppisopimus ja työssäoppiminen myös AMK- ja yo-koulutukseen Oppimisverstaiden, oppimiskeskusten perustaminen – lähi- ja eOppimisympäristöjä – nykyistä tehokkaampi tilojen, laitteiden ja muiden resurssien käyttö

5 Teollisuus ja Työnantajat Koulutuspolitiikka 9.12.2002 / HT 5 Tulevaisuusluotain Tärkeimmät tulokset koulutuspolitiikan kannalta: Henkilöstökoulutuksen merkitys kasvaa huomattavasti – tukena eOppimisympäristöt – työssäoppiminen laajentuu myös työpaikkaohjaajia / tutoreita / mentoreita lisää – oppimaan oppiminen Opettajien yritysjaksot KANNUSTAVUUS Yrityksissä työskentelevien oppilaitosjaksot Ammattikorkeakoulujen ja tiedekorkeakoulujen selkeät profiilit Kansainväliset jaksot erittäin kannattaviksi (korkeakoulu-) opiskelijoille valmistumisen kannalta ? Tutkintojen määräaikaisuus ?

6 Teollisuus ja Työnantajat Koulutuspolitiikka 9.12.2002 / HT 6 Tulevaisuusluotain Tärkeimmät tulokset koulutus- ja teknologiapolitiikan kannalta: SKIP: koneenrakennus elektroniikka ja mikromekaniikka materiaaliteknologia biotieteet ICT langattomat ja mobiilit tiedonsiirtoprosessit ohjelmistot

7 Teollisuus ja Työnantajat Koulutuspolitiikka 9.12.2002 / HT 7 Tulevaisuusluotain Rakennus- infra- ja kiinteistöala: bioteknologia – vesien puhdistus, saastuneen maan puhdistus kemian teknologia – sivutuotteiden käyttö tuotantoteknologia – resurssien käyttö, ympäristövaikutusten minimointi materiaaliteknologia – ei emissiota, ei myrkyllisiä aineita energiateknologia – matalaenergiarakentaminen Tärkeimmät tulokset koulutus- ja teknologiapolitiikan kannalta:

8 Teollisuus ja Työnantajat Koulutuspolitiikka 9.12.2002 / HT 8 Tulevaisuusluotain Tärkeimmät tulokset koulutus- ja teknologiapolitiikan kannalta: Hyvinvointiklusteri: IC-teknologia bioteknologia farmasiateknologia elintarviketeknologia ihmisen fysiologia allergiaosaaminen sisäilma- ja materiaalitietämys anturiteknologia

9 Teollisuus ja Työnantajat Koulutuspolitiikka 9.12.2002 / HT 9 Tulevaisuusluotain Tärkeimmät tulokset koulutus- ja teknologiapolitiikan kannalta: ICT: ohjelmistotekniikka elektroniikka sähkötekniikka tietoliikennetekniikka automaatio tietotekniikka kasvatustieteet multimediadesign liiketaloustiede kieli- ja kulttuuritieteet

10 Teollisuus ja Työnantajat Koulutuspolitiikka 9.12.2002 / HT 10 Tulevaisuusluotain materiaaliteknologia bioteknologia nanoteknologia kierrätysteknologiat prosessien valvontateknologiat VAHVA LUONNONTIETEELLINEN PERUSOSAAMINEN liiketalousosaaminen Kemia- ja bioala: Tärkeimmät tulokset koulutus- ja teknologiapolitiikan kannalta:

11 Teollisuus ja Työnantajat Koulutuspolitiikka 9.12.2002 / HT 11 Tulevaisuusluotain ”PERUS”ALOJEN SAMANKALTAINEN OSAAMISTARVE EROTTAVANA TEKIJÄNÄ ASIAKASTARPEISIIN SOVELTAMINEN Tärkeimmät tulokset koulutus- ja teknologiapolitiikan kannalta:


Lataa ppt "Teollisuus ja Työnantajat Koulutuspolitiikka 9.12.2002 / HT 1 Tulevaisuusluotain Tärkeimmät tulokset Työläs, mutta opettava prosessi !!! Yhteistyösuhteet."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google