Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Verkostoyhteistyö – Miten onnistun yhteistyössä Y-päivä 6. 11

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Verkostoyhteistyö – Miten onnistun yhteistyössä Y-päivä 6. 11"— Esityksen transkriptio:

1 Verkostoyhteistyö – Miten onnistun yhteistyössä Y-päivä 6. 11
Verkostoyhteistyö – Miten onnistun yhteistyössä Y-päivä klo Timo Järvensivu, KTT, tutkija ja verkostotyön asiantuntija Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu

2 Mitä on verkostotyö – ja mitä se ei ole?
Miten verkostomainen työ eroaa esimerkiksi… …yhteistyöstä? …yhteistoiminnasta? …kumppanuustyöstä? …sidosryhmäyhteistyöstä? …moniammatillisesta yhteistyöstä? Ytimeltään kyse on yhdestä ja samasta asiasta: Kyse on ihmisten ja organisaatioiden kohtaamisesta luottamuksen ja avoimuuden hengessä ja siitä, miten näitä kohtaamisia edistetään Käytännössä kuitenkin käytetään eri nimityksiä kuvaamaan luottamuspohjaisen yhteistyön monia eri tilanteita

3 Verkostotutkimuksen ”viidakko” – tai ”ekosysteemi”
Actor-network theory (ANT) ”Kriittiset näkökulmat” Talousmaantieteellinen verkostotutkimus Politiikka-verkostot Sopimusteoriat Organisaatioiden väliset interaktiot Tuotantoketjut ja -verkostot Sosiaalisten verkostojen tutkimus Teollisten verkostojen tutkimus (IMP) Resurssi- riippuvuusteoria Strategiset kumppanuudet Sosiaali-psykologia Sosiaalinen pääoma Strategiset verkostot Transaktio-kustannusten teoria Sosiaalisen vaihdannan teoria Innovaatio-verkostojen tutkimus Yrittäjä-verkostojen tutkimus Evoluutioteoriat Institutionaaliset teoriat

4 Hierarkia: auktoriteetti Markkinat: ostosopimukset
Tehokas rutiiniluonteisiin, monimutkaisiin tehtäviin Verkosto: luottamus Tehokas joustavuutta vaativissa tilanteissa Markkinat: ostosopimukset Tehokas rutiiniluonteisiin, suhteellisen yksinkertaisiin tehtäviin Esim: Powell (1990)

5 Perinteinen kehittämistyön prosessi Yhteisön luottamus ratkaisuun
2) On panostettava siihen, että ratkaisu saavuttaa yhteisön luottamuksen 1) Ratkaisu tuodaan yhteisölle ulkopuolelta Ratkaisu © Järvensivu, Nykänen, Rajala (2010) Aika

6 Haaste: Miten ylläpidetään jatkuvaa kehittämistä tällä tavalla?
Yhteisön luottamus ratkaisuun Ratkaisu Ratkaisu Ratkaisu © Järvensivu, Nykänen, Rajala (2010) Aika

7 Verkostoituva kehittämistyön prosessi Yhteisön luottamus ratkaisuun
2) Yhteisö kehittää ja hyödyntää ratkaisuja yhdessä toimien Ratkaisu 1) Aloitetaan keskinäisen luottamuksen rakentamisesta © Järvensivu, Nykänen, Rajala (2010) Aika

8 Miten innovaatiot leviävät?
Valtavirran käsitys: ratkaisu kehitetään ensin organisaatiossa A ja sitten se levitetään organisaatioon B Ratkaisu Ratkaisu Organisaatio A Organisaatio B Todellisuus: verkosto A kehittää ratkaisun ensin ja sitten verkoston B toimijat innostuvat verkostosta A ja omaksuvat sen ratkaisumallit Ratkaisu Verkosto A Verkosto B Esim: David Albury (2012)

9 Verkoston toimivuuden avaintekijät
Mitä toiveita, tarpeita ja osaamista toisilla on? Jos autan toisia, auttavatko toiset minua? Tieto leviää ja se omaksutaan tehokkaammin Uudet toimijat innostuvat mukaan Toimintatavat muuttuvat tehokkaammin

10 Verkostojohtamisen yleinen viitekehys (Järvensivu, Pyykkönen, Kallio 2014)
Verkostotyön edellytykset Luottamus Sitoutuminen Tunteminen Yhteiset tavoitteet Resurssit yhteistyöhön Johtajuus Verkoston kattavuus Osallistujien (organisaatio ja henkilö) pysyvyys Verkostotyön legitimiteetti Verkostotyön toimivuus Tiedonkulku Dialogisuus Vastuunjako ja roolien selkeys Koordinointi Fasilitointi Vasta-vuoroisuus Tekeminen yhdessä Tekeminen kukin toimija erikseen Verkostotyön kehittäminen ja oppiminen verkostossa Tavoitteiden ja toiminnan seuranta Uusien ajattelu- ja toiminta-tapojen syntyminen Oppimisen oppiminen yhdessä Kokemukset oppimisesta Tavoitteiden saavuttaminen ja vaikutukset Yhteinen arvonluonti (arvo yhteisille asiakkaille) Muiden virallisten ja epävirallisten tavoitteiden saavuttaminen Verkostotyön ympäristö: Muut verkostot ja kumppanit

11 ”Aikaansaamisen” yleinen viitekehys (Järvensivu, Pyykkönen, Kallio 2014)
”Kehitän yhdessä” eli verkostotyön kehittäminen ja verkosto-oppiminen Halutut vaikutukset Yhteinen arvonluonti Vaikutukset kohderyhmään Muiden virallisten ja epävirallisten tavoitteiden saavuttaminen Verkostotyön toimivuus Verkostotyön edellytykset ”Teen itse” eli oman tuotannon kehittäminen Oman tuotannon toimivuus Oman tuotannon edellytykset ”Ostan valmiina” eli ulkoistuksen kehittäminen Markkinoilta ostamisen toimivuus Markkinoilta ostamisen edellytykset Toiminnan ympäristö

12 Verkostoissa toimiminen ja verkostojen johtaminen

13 Hyvä verkostojohtaminen on laajan, avoimen verkostoitumisen mahdollistamista ja tukemista
Verkoston ”johtaja(t)” tai koordinaattori(t) Avoin verkosto ”Ydin”verkostoa

14 Hierarkkisen ja verkostomaisen päätöksenteon rajapinta
Verkoston paine: Täytyy tehdä verkoston kanssa päätöksiä Hyvää: Luottamus ja sitoutuminen tukevat innovointia ja innovaatioiden leviämistä. Päätökset nousevat yhteisestä ymmärryksestä. Haasteellista: Vie aikaa. Epävarma päätöksen lopputuloksen suhteen. Miten ne, jotka eivät ole olleet mukana verkostossa? 1) Pyritään tekemään keskustelun pohjalta ne päätökset, jotka aidosti kyetään tekemään yhdessä 2) Vaikeammista kohdista ei tehdä hätiköityjä päätöksiä, vaan pyritään keskustellen kohti päätöksentekoa Hierarkkinen paine: Täytyy tehdä nopeita ja tehokkaita päätöksiä Nopeaa ja selkeää päätöksentekoa. Luottamus ja sitoutuminen päätöksiin pitää rakentaa jälkikäteen. Vaikka päätös olisi selkeä, siihen ei välttämättä ole yhteistä tahtotilaa. Verkostomainen päätöksenteko hierarkkisessa kontekstissa © Järvensivu, Nykänen, Rajala. Muutosvoimaa vanhustyön osaamiseen -hanke

15 Verkostomaisen kehittämistyön eteneminen käytännössä Versio 1: www
Verkostomaisen kehittämistyön eteneminen käytännössä Versio 1:

16 Vaihe 1: Kehittämishaasteen analyysi sekä tarvittavan verkoston koollekutsuminen ja motivointi osallistumaan Mikä on haaste? Mitä osaamista tarvitaan ratkaisuun? Keitä verkostossa tarvitaan? Tulkaa mukaan!

17 Vaihe 2: Yhteisistä tavoitteista ja toimintamalleista sopiminen
x y z å ä ö Nämä ovat tavoitteemme ja näin me toimimme yhdessä!

18 Vaihe 3: Systemaattinen, iteratiivinen työskentely (dialogisin menetelmin!)

19 Vaihe 4: Verkoston ja sen tulosten levittäminen
Osallistumalla ja osallistamalla On tärkeää huomata, että tässäkään vaiheessa kyse ei ole valmiin ratkaisun jalkauttamisesta sellaisenaan muiden käyttöön, vaan keskeistä on rakentaa laajemman verkoston kanssa sellaista keskinäistä luottamusta ja sitoutumista, joka edistää ratkaisun luovaa leviämistä

20 Verkostojohtaminen on verkoston toiminnan mahdollistamista ja tukemista
1 2 Mitä? Miten? Millä resursseilla? 4 3

21 Ensimmäisen kehän oppiminen
Tärkeää pyrkiä mahdollistamaan verkoston kehittymistä ensimmäisen kehän oppimisesta toisen kehän oppimiseen… Ensimmäisen kehän oppiminen Toisen kehän oppiminen Todellisuus Todellisuus Päätöksenteko ja yhteistyö Päätöksenteko ja yhteistyö Palaute todellisuudesta Palaute todellisuudesta Ajattelumallit, joilla todellisuutta ja palautetta hahmotetaan Toimintamallit, joilla päätöksiä ja yhteistyötä tehdään (Esim. Argyris & Schön 1978)

22 Yhdessä oppimisen ajattelu- ja toimintamalleja
Opettaminen ”educating” Tiedon ja osaamisen jakaminen toisille Esim. koulutusprosessi, jossa asiantuntijat opettavat toisiaan luennoiden, keskustellen jne. Fasilitointi ”facilitating” Tiedon ja osaamisen hyödyntäminen yhdessä Esim. työpajat, joissa asiantuntijat työskentelevät yhdessä viedäkseen tietoa käytäntöön Emännöinti ”hosting” Tiedon ja osaamisen luominen yhdessä Esim. fyysinen ja henkinen ”tila”, joka motivoi asiantuntijoita luomaan tietoa yhdessä

23 Verkostomaisen kehittämistyön eteneminen käytännössä Versio 2: U-teoria

24 U-teoria: Johtaminen tulevaisuudesta käsin samalla kun tulevaisuus muodostuu (Scharmer 2007)
Ensimmäinen taso: rutiini ”Näinhän on aina tehty” Haaste Ratkaisut

25 U-teoria: Johtaminen tulevaisuudesta käsin samalla kun tulevaisuus muodostuu (Scharmer 2007)
Ensimmäinen taso: rutiini ”Näinhän on aina tehty” Haaste Ratkaisut Toinen taso: avoin mieli ”Toimitaan faktojen pohjalta”

26 U-teoria: Johtaminen tulevaisuudesta käsin samalla kun tulevaisuus muodostuu (Scharmer 2007)
Ensimmäinen taso: rutiini ”Näinhän on aina tehty” Haaste Ratkaisut Toinen taso: avoin mieli ”Toimitaan faktojen pohjalta” Kolmas taso: avoin sydän ”Kuunnellaan, mitä muut sanovat”

27 U-teoria: Johtaminen tulevaisuudesta käsin samalla kun tulevaisuus muodostuu (Scharmer 2007)
Ensimmäinen taso: rutiini ”Näinhän on aina tehty” Haaste Ratkaisut Toinen taso: avoin mieli ”Toimitaan faktojen pohjalta” Kolmas taso: avoin sydän ”Kuunnellaan, mitä muut sanovat” Neljäs taso: avoin tahtotila ”Avaudutaan yhteiselle tahtotilalle”

28 U-teoria: Johtaminen tulevaisuudesta käsin samalla kun tulevaisuus muodostuu (Scharmer 2007)
Ensimmäinen taso: rutiini ”Näinhän on aina tehty” Haaste Ratkaisut Tutkitaan faktoja Toinen taso: avoin mieli ”Toimitaan faktojen pohjalta” Tuetaan ekosysteemin kehitystä Kootaan verkosto Rakennetaan mikrosysteemejä Kolmas taso: avoin sydän ”Kuunnellaan, mitä muut sanovat” Luodaan tila dialogille Tehdään prototyyppejä Neljäs taso: avoin tahtotila ”Avaudutaan yhteiselle tahtotilalle” Hiljennytään Kirkastetaan visiota ”Päästetään irti” Letting go ”Annetaan tulla” Letting come

29 Verkoston yhteisen oppimisen vahvistaminen dialogisilla menetelmillä

30 Dialogin syveneminen asteittain (mukaellen William Isaacs, 1999)
”Me” – Yhteisen ja kokonaisuuden näkökulma ”Minä” – Yksilön ja osakokonaisuuden näkökulma Ei-kriittinen keskustelu Leppoisaa jutustelua neutraaleista aiheista 2. Neutraalien yksilöllisten aiheiden esille nostamista Kriittinen keskustelu 4. Yhteisten argumenttien ja näkökulmien luomista 3. Yksilöllisten argumenttien esittämistä eri näkökulmista

31 Dialogi – yhdessä ajattelemisen taito (William Isaacs, 1999)
Neljä keskeistä periaatetta: Pidättäydy liian nopeista johtopäätöksistä ja pidä omat ennakkoluulosi taustalla (”suspend”) Kunnioita toista ihmisenä, vaikka et olisikaan samaa mieltä Kuuntele aidosti Puhu aidosti Dialogisuutta on tuettava Tärkeää luoda keskustelijoiden keskuuteen sellainen fyysinen ja henkinen tila (”container”), jossa aito luottamuspohjainen dialogi on mahdollinen

32 Ratkaiseva askel dialogissa: onnistuuko ennakkoluulojen pidättäminen (suspending)?
Dialogia, jossa luodaan yhdessä uusia merkityksellisiä ajatuksia Pidättäminen onnistuu Pidättäminen ei onnistu Aikomus keskustella ”aidosti” Keskustelua, jossa niin sanotusti paras argumentti voittaa Kunnioitetaan toisia ihmisinä Ei kunnioiteta toisia ihmisinä Väittelyä, jossa argumentti pyritään voittamaan hinnalla millä hyvänsä

33 Kysymyksiä tai kommentteja? Lisää: timo.jarvensivu@aalto.fi
Kiitos! Kysymyksiä tai kommentteja? Lisää:


Lataa ppt "Verkostoyhteistyö – Miten onnistun yhteistyössä Y-päivä 6. 11"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google