Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

♣♦♥♠ NT LEIKKAAMINEN ♣♦♥♠ NT. 2.4.1 Leikkaaminen, maskaaminen Pelitapa, jolla voi voittaa tikin kortilla, joka ei ole lähtömaan korkein kortti Pelataan.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "♣♦♥♠ NT LEIKKAAMINEN ♣♦♥♠ NT. 2.4.1 Leikkaaminen, maskaaminen Pelitapa, jolla voi voittaa tikin kortilla, joka ei ole lähtömaan korkein kortti Pelataan."— Esityksen transkriptio:

1 ♣♦♥♠ NT LEIKKAAMINEN ♣♦♥♠ NT

2 2.4.1 Leikkaaminen, maskaaminen Pelitapa, jolla voi voittaa tikin kortilla, joka ei ole lähtömaan korkein kortti Pelataan haarukkaa kohti tai sarjasta kohti suurempaa kuvaa Saamamme tikkimäärä riippuu etsimämme kortin sijainnista

3 ♣ AQ ♣ KJ762 ♣ A32 ♣ 32 ♣ A54 ♣ QJ10 ♣ AJ10 ♣ AQJ ♣ A32 ♣ Q32 ♣ 432 ♣ Q54 Jos olet "väärässä" kädessä kiinni, pelaa jotain muuta maata, jotta pääsisit pelaamaan oikeasta kädestä. Leikkaaminen, esimerkkejä

4 Milloin leikataan? Jos väristä puuttuu vain rouva –8 kortin värissä leikataan –9 kortin värissä topataan – toppaus on vain vähän parempi pelitapa, joten jos vaikka tarjoussarja kertoo epätasaisesta jaosta, niin voi harkita leikkaamista Kuningasta yritetään leikata 10 kortin värissä

5 Kaksoisleikkaus, tuplamaski ♥ AQ10 ♥ AJ10 ♥ 432

6 Puolustuspelaaja kolmantena kätenä Myös puolustuspelaajat leikkaavat ♠KJ6♠K6 ♠2♠AQ10♠2♠AQ4 ♠Q92 ♠7 ♠AJ10 ♠7♠K103 Puuttuvat kortit: AJ8

7 ♣♦♥♠NT VALTTIPELI ♣♦♥♠NT

8 Valttipelin säännöt Valttipelissä tikit voitetaan aivan samalla tavalla kuin sangissa niin kauan kuin kaikki tunnustavat väriä. Erona sangipeliin on, että kun pelattava väri on loppunut, tikin voi voittaa pelaamalla valttivärin kortin. Tätä sanotaan varastamiseksi tai kuppaamiseksi. Siten valttipelissä valttivärin kortit ovat hyvin arvokkaita. Valttipelissä tikin voittaa siis o lähtövärin suurin kortti, jos kaikki tunnustavat väriä o tikkiin pelattu suurin valtti, jos joku/jotkut varastavat tikin valtillaan.

9 Valttipelin pelinvienti Valttipelissä huomio kiinnitetään kortteihin, joilla tikkiä ei ole tulossa. Laske menevät siitä kädestä, jossa valtteja on enemmän. Jos meneviä on liikaa kotipeliä ajatellen, mieti, kuinka niistä päästään eroon. Voiko ne varastaa lyhyempään valttiin tai sakata toisen värin tikkikorteille. Miten ja milloin valtataan? Montako kierrosta valttia on varaa pelata? o Pelinviejän tulee heti kiinni päästessään poistaa vastustajien valtit, ellei hän selvästi huomaa parempaa pelitapaa.

10 ♠ 52 ♠ 763 Länsi W on pelinviejä. Sitoumus on 4 ♥ eli tavoitteena on saada 10 tikkiä herttavalttina. Pohjoinen N lähtee ♠ K:lla. Puolustus pelaa kolme kierrosta pataa. ♥ AKJ98 ♥ Q102 ♦ 972 ♦ KQJ10 ♣ A95 ♣ K72 ♠ 52 ♠ 862 Länsi W on pelinviejä Sitoumus on 4 ♥ eli tavoitteena on saada 10 tikkiä herttavalttina. Pohjoinen N lähtee ♠ K:lla Puolustus pelaa kolme kierrosta pataa. ♥ AKJ9 ♥ Q1042 ♦ 972 ♦ AQJ10 ♣ A95 ♣ K102 Pelinvientisuunnitelma, valttien poistaminen:

11 ♠ A2 ♠ 7 Länsi W on pelinviejä. Sitoumus on 4 ♥ eli tavoitteena on saada 10 tikkiä herttavalttina. Pohjoinen N lähtee ♠ K:lla. ♥ AKQJ98 ♥ 102 ♦ 97 ♦ J6542 ♣ AK3 ♣ 98642 ♠ A53 ♠ 862 Länsi W on pelinviejä. Sitoumus on 4 ♥ eli tavoitteena on saada 10 tikkiä herttavalttina. Pohjoinen N lähtee ♠ K:lla. ♥ AQ1075 ♥ KJ986 ♦ 87542 ♦ -♦ - ♣ - ♣ 109752 Pelinvientisuunnitelma, vuorovarkaus: Pelinvientisuunnitelma, lyhyempään valttiin varastaminen:

12 Milloin pelataan valttipeliä Pelinvientipuolella on vähintään kahdeksan kortin yhteinen väri, jonka sopia valtiksi. o Valtteja on esim. 4 + 4, 5 + 3, 6 + 2 tai 5 + 4. Sangissa pelinviejällä ei olisi pitoa jossain värissä. o Valtit toimivat pitona valttipelissä. o Värissä vaikka xxx + xx, QJ + xx, xxxx + x Pelinviejällä ja/tai lepääjällä on epätasaiset kädet, joissa lyhyitä värejä Valttipelissä lepääjä levittää valttivärin aina oikeanpuolimmaiseksi maaksi

13 Valttipeliä vastaan kaksi parasta aloituskorttivaihtoehtoa ovat singleton (maassa vain yksi kortti) ja sarja: Singletonlähdön tarkoituksena on saada varkaustikkejä, kun partneri palauttaa lähtömaatamme. Valttipelissä sarjalähtöön vaaditaan kaksi peräkkäistä korkeata korttia, tarkoitus on kasvattaa sarjan alempia kortteja Jos lähtijällä ei ole singletonia tai sarjaa, muita vaihtoehtoja on mm. lähtö pitkästä väristä tai kahden kortin väristä (duppeli) Valttipelin lähtökortti Mistä ei lähdetä: Ei ässän alta – voi olla, ettet saa ässälläsi koskaan tikkiä. Jos lähdetään pitkästä maasta, jossa ässä, niin silloin ässällä Ei välisarjasta

14 ♣♦♥♠NT PUOLUSTUKSEN MERKINANNOT ♣♦♥♠NT

15 Milloin merkinantoja käytetään? Partnerin aloitettua väriä isolla kortilla näytetään yleensä pyyntö- tai kieltomerkkiä (voimamerkinanto) ts. halutaanko partnerin jatkavan väriä Pelinviejän aloittaessa tikkiin, puolustajat näyttävät yleensä värissä olevien korttien määrää kertomalla, onko maassa parillinen vai pariton määrä kortteja (pituusmerkinanto) Kun puolustaja ei voi tunnustaa maata, pelaaja yleensä ensimmäisellä sakauksellaan pyytää jotakin maata ts. tekee voimamerkinannon

16 Puolustuksen merkinannot Voimamerkinanto, kun partneri on aloittanut tikkiin: Pieni kortti pyytää. Tarpeettoman suuri kortti kieltää. Pituusmerkinanto, kun pelinviejä on aloittanut tikkiin: Pieni-iso parillinen määrä kortteja. Iso-pieni pariton määrä kortteja.

17 ♠ KJ83Etelä pelaa neljää pataa eli tarkoituksena on saada 10 tikkiä patavalttina. Partnerin (länsi) lähtökortti on ♥ A. Minkä kortin itä pelaa? ♥ 983 ♦ Q93 ♣ 765 ♠ 9752 ♥ 762 ♦ 62 ♣ Q842 ♥ A Puolustuksen merkinannot

18 ♠ KJ83Etelä pelaa neljää pataa eli tarkoituksena on saada 10 tikkiä patavalttina. Partnerin (länsi) lähtökortti on ♦ A. Minkä kortin itä pelaa? ♥ 983 ♦ Q93 ♣ 765 ♠ 9752 ♥ 762 ♦ 62 ♣ Q842 ♦ A Puolustuksen merkinannot

19 ♠ KJ83Etelä pelaa neljää pataa eli tarkoituksena on saada 10 tikkiä patavalttina. Partnerin (länsi) lähtökortti on ♣ A. Minkä kortin itä pelaa? ♥ 983 ♦ Q93 ♣ 765 ♠ 9752 ♥ 762 ♦ 62 ♣ Q842 ♣ A Puolustuksen merkinannot

20 ♠ KJ83Etelä pelaa neljää pataa eli tarkoituksena on saada 10 tikkiä patavalttina. Partnerin (länsi) lähtökortti on ♣ 3. Minkä kortin itä pelaa? ♥ 983 ♦ Q93 ♣ 765 ♠ 9752 ♥ 762 ♦ 62 ♣ Q842 ♣ 3 Puolustuksen merkinannot

21 Voimamerkinanto sakauksessa ns. italialainen sakaus: Pariton kortti (3, 5, 7, 9) pyytää kyseistä väriä Parillinen kortti kieltää kiinnostuksen kyseiseen maahan ja kertoo kumpaan jäljellä olevista kahdesta maasta haluaa käännön: o Pieni parillinen (2, 4, 6) pyytää kahdesta muusta väristä arvojärjestyksessä alempaa o Iso parillinen (6, 8, 10) pyytää kahdesta muusta väristä ylempää o Maiden arvojärjestys ylimmästä alimpaan: pata, hertta, ruutu ja risti

22 ♠ K10853Etelä pelaa kolmea sangia. Partnerin (länsi) lähtökortti oli ♣ Q, jonka pelinviejä oli ottanut ässällä. Pelinviejä on pelannut kaksi kierrosta ruutua (A & K), johon kaikki ovat tunnustanut pienillä korteilla. Pelinviejä pelaa ♦ Q:n. Mitä maata itä toivoisi lännen jatkavan, jos hän pääsee kiinni? Millä korteilla itä voi haluamaansa maata pyytää? ♥ Q64 ♦ ♣ 63 ♠ 82 ♥ AKJ105 ♦ ♣ 852 Puolustuksen merkinannot

23 Ohjeita sakauksiin Kasvaneen tikkivärin kortteja pyritään säästämään sangipelissä Varotaan sakaamasta värejä niin lyhyiksi, että kovakortit putoaisivat, jos väriä pelataan huipusta. Esim. väreistä ♦ K4 tai ♣ Q84 ei sakata kuvilta ”jalkoja” pois, jos turvallisimpiakin vaihtoehtoja löytyy. Merkinantotilanteissa korttien suuruus ja pienuus on suhteellista. Jos pelaajan kaksi ensimmäistä sakausta ovat ♣ 4 ja ♣ 2 ensimmäinen sakaus nelonen on tulkittava isoksi parilliseksi kortiksi.


Lataa ppt "♣♦♥♠ NT LEIKKAAMINEN ♣♦♥♠ NT. 2.4.1 Leikkaaminen, maskaaminen Pelitapa, jolla voi voittaa tikin kortilla, joka ei ole lähtömaan korkein kortti Pelataan."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google