Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tuija Laukkanen, Ammatillinen peruskoulutus

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tuija Laukkanen, Ammatillinen peruskoulutus"— Esityksen transkriptio:

1 Tuija Laukkanen, Ammatillinen peruskoulutus 11.9.2014
Työelämälähtöisen ammatillisen peruskoulutuksen kehittäminen -valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen, Ammatillinen peruskoulutus                      

2 Tilaisuuden tavoitteet
Tukea käynnistyvien kehittämishankkeiden toteuttamista Selkiinnyttää hankkeiden tavoitteita Vahvistaa hankkeissa toimivien välistä yhteistyötä, verkostoitumista ja tiedonvaihtoa Tiedottaa hankkeiden ohjauskäytännöistä ja ohjauskäynneistä sekä keskustella niihin liittyvistä yhteisistä periaatteista Käsitellä hankkeen tulosten mallintamista Tiedottaa hankkeiden raportoinnista

3 Valtionavustustoiminnan tavoitteet
Määrärahat on tarkoitettu kokeilu- ja kehittämistoimintaan, ei organisaation oman perustoiminnan rahoittamiseen Tavoitteena on toteuttaa rakenteellisia uudistuksia ja pysyviä toiminnallisia muutoksia tiiviissä verkostoyhteistyössä aiemmin toteutettujen kehittämishankkeiden tuotoksia ja tuloksia hyödyntäen Pedagogisten käytänteiden mallintaminen verkostoyhteistyössä

4 Työpaikalla tapahtuva oppiminen ja ammattiosaamisen näytöt
Tavoitteena on Kehittää työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja ammattiosaamisen näyttöjen toteutustapoja eri koulutusaloilla Otetaan huomioon erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat Kehitetään alakohtaisia toimintatapoja työturvallisuuden edistämiseksi Koko prosessin laadunhallinnassa hyödynnetään aiempien hankkeiden tuloksia Tiedotus ja tulosten levitys kehittämistyön aikana

5 Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhankkeet
Tavoitteena on Laadukkaiden toimintamallien ja ohjauskäytänteiden vakiinnuttaminen Työvaltaisten opintopolkujen ja henkilökohtaisten opiskelusuunnitelmien kehittäminen (erityisesti tekniikka ja liikenne, luonnonvara-ala) Opettajien työelämäjaksoille työpaikkaohjaajien osaamisen kehittämistä ja työssäoppijoiden ohjausta Tiedotus ja tulosten levitys kehittämistyön aikana Tulee huomioida erityistä tukea tarvitsevat

6 Valintaperusteet Koulutuksen järjestäjien verkoston monipuolisuus
Yritys-/työelämäyhteistyö hankkeen toteutuksessa Aiempien hankkeiden tulosten ja tuotosten hyödyntäminen kehittämistyössä ja jalkauttaminen osaksi perustoimintaa hankesuunnitelman toteuttamiskelpoisuus ja kokonaistaloudellisuus suhteessa esitettyyn toimintaan Tieto- ja viestintätekniikan hyödyntäminen

7 Sisällön konkreettinen kuvaus auttaa onnistumaan
Hankkeen tavoitteet on hyvä kuvata mahdollisimman konkreettisesti; mitkä asiat muuttuvat nykytilaan nähden? Miten muutos saadaan pysyväksi? Laadulliset tavoitteet on hyvä konkretisoida mitattaviksi asioiksi ”…saadaan luotua ja ylläpidettyä laadukas yhteistyöverkosto…” Minkälainen on laadukas yhteistyöverkosto? Miksi sen luominen on tärkeää? Miten se luodaan? Miten sitä ylläpidetään? Minkälaisia resursseja tarvitaan? Riippuvuus muihin toimintoihin? Minkälaiseen tavoitetilaan pyritään ja minkälaisilla toimenpiteillä sinne päästään? Muuttuvatko toimintatavat koko organisaatiossa? Tältä pohjalta voidaan arvioida hankkeen tuloksia ja onnistumista

8 Esimerkki Konkreettinen tavoitetila/ tulos, johon tähdätään
”…saadaan luotua ja ylläpidettyä laadukas yhteistyöverkosto…” => 30 uutta yrityskumppania (täyttävät kriteerit a-f), joiden kanssa yhteistyösopimus (sisältö määritelty) työssäoppimisen ja muun toiminnan kehittäminen (sisältö määritelty) Tehtävät Tekijät htp:t Ajankohta Kustannukset 1. tehtävä Maija tekee X htp Alku-loppu Xxx euroa 2. tehtävä Matti tekee Y htp Yyy euroa 3. tehtävä Ville tekee Z htp Zzz euroa Yhteensä 3 henkilöä XYZ htp XYZ euroa

9 Hankkeen johtaminen ja viestintä
Selkeää ja konkreettista hankesuunnitelmaa on helppo seurata ja siitä on helppo raportoida Vastuut on jaettu, riippuvuudet on selvitetty Laatu on kohdallaan ja saadaan aikaan pysyviä muutoksia Hankesuunnitelmaan liittyvää viestintäsuunnitelmaa seurataan, kerätään palautetta Koulutuksen järjestäjän johto on sitoutunut ja mukana hankkeessa

10 Avustuksen käyttöaika ja raportointiaikataulu
Avustuksen käyttöaika päättyy Raportointi mennessä. Jos myönnetty valtionavustus yli €, väliselvitys mennessä tai haettaessa samaan tarkoitukseen uudelleen rahoitusta hakemuksen yhteydessä väliselvitys aiemmasta valtionavustuksen käytöstä.

11 Hankkeesta tiedottaminen
Hankkeesta tulee tiedottaa oman organisaation sisällä sen eri vaiheissa. Hankkeesta tiedotetaan ulkoisille sidosryhmille esim. hankkeen omilla www-sivuilla ja muuten hankeryhmäkohtaisesti sovituilla tavoilla. Hankkeesta tiedotettaessa sekä kaikissa sähköisissä ja painetuissa julkaisuissa/esitteissä tulee aina käyttää seuraavaa OPH-logoa Saatavissa

12 Avustuksen käyttötarkoitus
Hankkeen kokonaismenojen tulee olla kaikki hankkeelle hyväksyttyjä menoja, myös omarahoitusosuuden, huomioitava mahdolliset rajoitukset (esim. laitehankintojen osuus saa olla enintään 20 % kokonaiskustannuksista) Kaikkien hankkeessa, myös osa-aikaisesti työskentelevien henkilöiden on pidettävä työajanseurantaa, joka pyydettäessä toimitetaan Opetushallitukselle.

13 Valtionavustuspäätös
Hankkeen valtionavustukseen oikeuttavat kokonaismenot Valtionavustuksen osuus kokonaismenoista • (avustuksen osuus enintään 75% ja omarahoitusosuus 25 %) Koulutuksen järjestäjien yhteishankkeen koordinointiin myönnetty avustus enintään 90% (mainittu erikseen päätöksessä, jos myönnetty)

14 HYVÄ KÄYTÄNTÖ ON TOIMINTATAPA, JOKA
Hyvien käytäntöjen julkaisualusta HYVÄ KÄYTÄNTÖ ON TOIMINTATAPA, JOKA Voisi innostaa useampia ihmisiä koulutuksen toimialalla soveltamaan sitä omassa työssään tai organisaatiossaan. On lukijan helposti arvioitavissa (sovellettavuus). On kirjoitettu opettajan, ohjaajan, rehtorin, suunnittelijan, hallintohenkilön, tutkijan, koulutuksen järjestäjän tai vastaavan koulutuksen piirissä ammattinsa puolesta toimivan luettavaksi Ei ole hankkeen esittely. Sitä varten on olemassa byrokratianmakuinen hankeraportointi.

15 OPETUSHALLITUKSEN Hyvät käytännöt –jakelualusta
Hyvien käytäntöjen julkaisualusta OPETUSHALLITUKSEN Hyvät käytännöt –jakelualusta Tietokanta, johon kerätään määrämuotoisia kuvauksia toimintamalleista, jotka OPH hyväksyy julkaistaviksi Ehdotuksia voivat tehdä opetussektorin toimijat ympäri Suomea, riippumatta hankkeen rahoitusmallista Erityisesti valtionavustuksilla mutta myös muulla rahoituksella toteutetuissa hankkeissa syntyneiden tuotosten levittäminen. Sovellus löytyy osoitteesta

16 https://hyvatkaytannot.oph.fi/
Hyvien käytäntöjen jakelualusta

17 Työpaikkaohjaajien osaamisen kehittäminen
Hankkeiden toteutukseen voi sisältyä työpaikkaohjaajien osaamisen kehittämistä OPH:n ohje työpaikkaohjaajien kouluttamiseksi , saatavissa osoitteessa Työpaikkaohjaajien osaamiskartta

18 Alakohtaiset oppimisympäristöjen turvallisuusoppaat
Lisätietoa turvallisuusoppaista

19 MUUTA KESKUSTELTAVAA/TÄRKEÄÄ
Ohjauskäytännöt Hankkeen tuotosten mallintaminen Kysymyksiä?

20 Kiitos!


Lataa ppt "Tuija Laukkanen, Ammatillinen peruskoulutus"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google