Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Sihteeri, viestintä ja liiketoiminta
Sihteeri & Assistentti -päivien seminaariluennon runko Helsingin Messukeskus
2
Viestintäsalot Oy Olemme täyden palvelun viestintätoimisto ja asiakkaita meillä on ympäri Suomea Yhteensä meillä on yli 50 vuoden työkokemus viestinnästä, markkinoinnista ja valmentamisesta suomalaisissa yrityksissä Kimmo Salo Lasse Tenhunen Pälvi Salo
3
Esityksemme sisältö Miksi olemme täällä? Mihin uskomme? Mitä tiedämme?
Millainen ihminen on sihteeri? Mitä tehokas viestintä vaatii? Mitä on viestintä yrityksissä? Mitä viestintätehtäviä kuuluu sihteerille? Sihteerin viestinnällinen rooli ja toimenkuva Viestinnän keinot ja kanavat Käytännön vinkkejä hyvään viestintään Viestintätaitojen kehittäminen
4
Miksi olemme täällä? Seminaariluento Syksyn viestintävalmennukset
Viestinnän kehittämisen avustaminen yrityksissä
5
Mihin uskomme? Viestinnän tarkoituksena on edistää liiketoimintaa
Viestinnän huono hoitaminen vahingoittaa liiketoimintaa Viestintä ei ole tähtitiedettä: se on mahdollista hoitaa hyvin maalaisjärjellä ja oikealla asenteella
6
Mitä tiedämme? Suomalaisten yritysten viestintäosaamisessa on puutteita Viestintätoimistojen tarjoamissa palveluissa on puutteita Viestintä on kokonaisuus – ei kokoelma hokkus pokkus -konsteja Viestintää pitää hoitaa suunnitelmallisesti ja pitkällä tähtäimellä Kaikki viestinnän keinot ja kanavat kannattaa ottaa käyttöön
7
Millainen ihminen on sihteeri?
Millaisia ominaisuuksia sihteerin tehtävien hyvä hoitaminen mielestäsi vaatii? Ovatko nämä samat ominaisuudet tärkeitä tehokkaassa viestinnässä?
8
Mitä on viestintä yrityksissä?
Sisäinen viestintä Esimiesviestintä Työryhmäviestintä Sisäinen tiedottaminen Ulkoinen viestintä Yritysviestintä (talousviestintä, tiedottaminen, sidosryhmäviestintä) Mediasuhteet Maineenhallinta Markkinointiviestintä Brändin rakentaminen Asiakkuuksien hoitaminen
9
Mitä viestintätehtäviä kuuluu sihteerille?
Sihteerin viestinnälliset tehtävät painottuvat usein sisäiseen viestintään Sihteerillä on merkittävä rooli usein myös ulkoisessa viestinnässä Sihteerillä on rooli aina myös markkinointiviestinnässä
10
Sihteerin viestinnällinen rooli ja toimenkuva
Case-esimerkkinä suuren suomalaisen yrityksen toimitusjohtajan sihteerin viestinnällinen toimenkuva
11
Viestinnän keinot ja kanavat
Sisäisen viestinnän, ulkoisen viestinnän ja markkinointiviestinnän keinot ja kanavat valitaan kohderyhmän mukaan Eri keinojen ja kanavien ominaisuudet on tunnettava, jotta niillä osataan puhutella oikeita kohderyhmiä Monikanavaisuus tarkoittaa sitä, että sanoma ja mielikuva vahvistuvat vastaanottajan mielessä sitä enemmän, mitä useammasta kanavasta hän saa viestin
12
Käytännön vinkkejä sisäisen viestinnän avuksi
Palaverit Sisäinen tiedottaminen Sähköposti Henkilöstölehti intranet
13
Palaverit Säännönmukainen palaverikäytäntö osaksi kannustinjärjestelmiä Kaikkien päätösten ja niiden perustelujen dokumentointi
14
Sisäinen tiedottaminen
Sisäinen viestintä tulee ennen ulkoista viestintää Jaettu tieto vahvistaa yritystä, salailu ja ristiriitaiset viestit heikentävät yritystä Sisäinen tiedote voi olla määrämuotoinen tai epämuodollinen Kirjallinen tiedote ei korvaa henkilökohtaista viestintää
15
Sähköposti Sähköpostin käytölle on luotava selkeät pelisäännöt
16
Henkilöstölehti Henkilöstölehden pitää olla tehty ammattimaisesti
Henkilöstölehdessä pitää kuulua henkilöstön ääni Hyvin tehty henkilöstölehti on tehokas sisäisen viestinnän väline ja me-hengen kohottaja
17
Intranet Kuinka suuren osan yrityksesi työntekijöistä intranet todellisuudessa tavoittaa? Mikä on yrityksesi intranetin viestinnällinen rooli?
18
Vinkkejä ulkoiseen viestintään
Hyvä tiedote Median toiminta Lehdistötilaisuus Maineenhallinta
19
Hyvä tiedote Tärkein ensin Suoraan asiaan, lyhyesti ja ytimekkäästi
Koostuu faktoista Ei sisällä puhtaita markkinointiviestejä
20
Median toiminta Toimittajan tapa ajatella ja median toiminnan logiikka on syytä tuntea Mediasuhteita hoidetaan henkilökohtaisella tasolla Sähköiset kanavat kannattaa ottaa avuksi mediasuhteiden hoitamisessa
21
Lehdistötilaisuus Millä edellytyksillä lehdistötilaisuus kannattaa järjestää? Millainen on hyvin järjestetty lehdistötilaisuus? Mitä toimittajat lehdistötilaisuudelta odottavat?
22
Maineenhallinta Sihteerillä on usein koordinointi-, portinvartija- ja tiedonhankintatehtävä Sihteeri on yrityksen silmät ja korvat Sihteeri on yrityksen käyntikortti
23
Käytännön vinkkejä markkinointiviestintään
Yritysilme täytyy määritellä Yritysilmettä pitää vartioida Yritysilmeeseen vaikuttavat kaikki pienetkin yrityksestä ulospäin näkyvät asiat: värit, kirjasintyypit, lomakkeet, kirjekuoret jne.
24
Viestintäosaamisen kehittäminen
Viestintäosaaminen on merkittävä osa sihteerin ammattitaitoa Viestintäosaaminen on välttämätön edellytys organisaation menestymiselle Kaikkia viestinnän muotoja voi opetella ja kehittää
25
Kiitos mielenkiinnostasi ja antoisia messuja!
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.