Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuRiitta-Liisa Haavisto Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Kymmenen vuotta nuorisotakuuta Varsinais-Suomessa
Matti Mäkelä, projektipäällikkö, Turun kaupungin sivistystoimiala
2
EU-komission arvion mukaan nuorisotakuun toteuttamisen kokonaiskustannukset Euroopassa olisivat 21 miljardia vuodessa. Nuorisotakuun toteuttamatta jättäminen on kuitenkin paljon kalliimpaa, sillä nuorten syrjäytymisestä aiheutuu saman arvion mukaan vuosittain 153 miljardin kulut. Summa vastaa 1,21 % Euroopan bruttokansantuotteesta.
3
Keskeiset nuorisotakuu-hankkeet Varsinais-Suomessa 2005-2014
2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Vaskooli Maahanmuuttajanuorten Vaskooli MAST OPEDA Huippu VaSiTe Valmis
5
Esityksen sisältö Hankkeiden tähtihetkiä: Hippuja VaSkoolista
Miksi MAST on Must? Ja työ jatkuu Vuosien varrella opittua
6
Hippuja VaSkoolista VaSkooli-projektin juurtuneita käytäntöjä:
Nivelvaiheyhteistyö Tiedotus ja tiedonsiirto Toimintaluokka Ohjaamo ja muut nivelvaiheohjauksen mallit Mielialakoulutus
7
Hippuja VaSkoolista Projektityöntekijöitä vakinaistettiin
seuraavasti projektin päättyessä 2007: toimintaluokka: 2 opettajaa (Turun opetustoimi) Turun ammatti-instituutin tukipalvelut: uraohjaaja ja psykologi SSKKY:n tukipalvelut: kuraattori Ohjaamo: uraohjaaja (Turun nuorisotoimi) Kaarina: uraohjaaja
8
Kohti uusia haasteita VaSkooli-hanke tuntui ratkaisseen monia ongelmia. Iloksemme löysimme uusia…
10
Vaikuttavia lukuja eri oppilaitoksissa
Turun ammatti-instituutti 2008 2009 2010 2011 Yhteishaussa valituista opiskelijoista vieraskielisiä 6,0 % 7,4 % 6,2 % Valmistavan koulutuksen opiskelijoista kielikokeen läpäisi 35,0 % 75,0 % 81,0 % Toiselle asteelle tai ammattikorkeakouluun sijoittui valmistavan koulutuksen opiskelijoista 32,0 % 66,7 % 69,1 % Valmistavan koulutuksen opiskelijoista sijoittui koulutukseen tai työelämään 84,7 % 83,3 % Turun kaupungin lukiot ja Turun normaalikoulu 2009 2010 2011 Lukion aloittaneista vieraskielisiä 4,5 % 5,6 % 7,3 %
11
Vaikuttavia lukuja eri oppilaitoksissa
Salon seudun koulutuskuntayhtymä 2009 2010 2011 Yhteishaussa valituista opiskelijoista vieraskielisiä 2,5 % 3,6 % 4,1 % Valmistavan koulutuksen opiskelijoista kielikokeen läpäisi 90 % 100 % Toiselle asteelle tai ammattikorkeakouluun sijoittuneet valmistavan koulutuksen opiskelijat 70 % 30 % Koulutukseen tai työelämään sijoittuneet valmistavan koulutuksen opiskelijat
13
Maakunnallinen ohjausmalli
MAST – Maakunnallinen ohjausmalli Eli Miksi MAST on Must?
14
Pajasopimus Yksi hankkeen keskeinen saavutus oli oppilaitosten ja pajojen välisen sopimuksen ja siihen liittyvien toimintamallien aikaansaaminen ja hyväksyminen keväällä Sopimus koskee opetussuunnitelman mukaisten ammatillisten opintojen suorittamista työpajoilla.
15
Muita tuloksia pajayhteistyöstä
Työpajat ovat avanneet ammattialoittain opetussuunnitelmat ja tehneet niistä oman työpajan opetussuunnitelmat Oppilaitosten ja työpajojen yhteistyön kehittäminen erilaisilla tilaisuuksilla MAST-opettajan työ ja toimintamalli
16
Muita tuloksia perusopetuksen päättöluokalla olevien ammatinvalintaa tukevat mallit: koulukokeilupäivien kehittäminen, pajaopintojen yhdistäminen opetukseen, erityistä tukea tarvitsevien ammatilliseen koulutukseen ja työelämään valmentavan koulutuksen toimintamallit ilman toisen asteen opiskelupaikkaa jääneiden nuorten ohjauksen prosessikuvaus ja malli; uusien työnkuvien kehittäminen ja vastuiden määrittäminen perusopetuksen ja toisen asteen välisessä nivelvaiheessa sekä keskeyttämistilanteissa kotikuntavastuun malli (maakunnan kaikissa kunnissa määritelty ohjauksen vastuuhenkilöt)
17
Perusopetus ja nivelvaiheen koulutukset
Ei opiskelupaikkaa tiedot mennessä kunnissa erikseen sovitulle ohjaustaholle (esim. Turussa Ohjaamo) Opiskelupaikka Nuori ei ota palvelua vastaan Ohjaustoimenpiteet -jälkihaku -täydennyshaku -työharjoittelu Palveluohjaus
18
Tiedot oppilaitoksesta alueen Etsivään nuorisotyöhön
Toisen asteen opiskelijat Hallittu keskeytys Salamakeskeytys Hallitsematon keskeytys Vastaanottaa paikan, mutta ei tule opintojen alkaessa Oppilaitoksen ohjaushenkilöstö Tiedot oppilaitoksesta alueen Etsivään nuorisotyöhön Palveluohjaus Palveluohjaus
19
Innovatiivisuus ”MAST-hanke on organisoitu uudella, aikaisemmista hankkeista poikkeavalla tavalla, ja tämä vaati aluksi oman ajattelun muutosta, mutta ratkaisu on osoittautunut erittäin toimivaksi. Teemakohtaisella jaottelulla on pystytty pureu-tumaan erityisesti maakunnallisiin kysymyksiin ja hanke on nähty kokonaisuutena, ei vain erillisten organisaatioiden osahankkeiden kokonaisuutena.” Ote erään toteuttajaorganisaation väliraportista 2009
20
Ohjausmallin sisältö Arvot: ohjaavat mallin toteuttamista ja toteumista Sitoumukset: organisaatiokohtainen sitoutuminen Toimintamalli: kuvaukset hyvistä käytännöistä ja toimintamalleista Materiaalit: työkirjat, ohjeistukset, lomakkeet, prosessimallit jne.
21
Ohjausmallin arvot: tasa-arvoisuus oikeudenmukaisuus
yksilöllisyyden ja erilaisuuden kunnioittaminen Vastuullisuus kehitysmyönteisyys
22
Esimerkki MAST-logiikasta
Arvo: Yksilöllisyyden ja erilaisuuden kunnioittaminen Sitoumus: Sitoudumme tarjoamaan opiskelijoillemme erilaisia oppimisympäristöjä heidän erilaisista tarpeistaan lähtien Toimintamalli: Ammatillisen perustutkinnon osien suorittaminen nuorten työpajalla Materiaalit: pajaopintojen toteutusmalli ja siihen liittyvät erilaiset materiaalit
23
MAST
24
Vaikuttavuuden mittareita:
hyvien käytäntöjen juurtuminen ja leviäminen toiminnan tehostuminen laadun parantuminen kustannustehokkuus
25
CASE: oppilaitosten ja pajojen yhteistyö:
opiskelijoita pajalla suorittamassa ammatillisia perustutkinto-opintoja: 55 tutkinnon suoritti valmiiksi seitsemän 34 jatkoi opiskelua oppilaitoksissa yksi nuori sai peruskoulun päätökseen työpajalla neljä pajajaksoa edelleen käynnissä keskeyttäneitä yhdeksän
26
Kustannukset: keskimääräinen pajajakso maksanut oppilaitokselle euroa / opiskelija Hyödyt: oppilaitos: nuori ei keskeytä opintojaan (valtionosuus) ja/tai valmistuu (valtionosuus, tuloksellisuusrahoitus) yhteiskunta: syrjäytymiskierre katkeaa (rahallinen säästö – euroa) nuori: mittaamaton
27
…ja työ jatkuu
28
Hyvät uutiset 1. Koulutustakuu toteutuu
2. Turun seutu toimii esimerkkinä Matalan kynnyksen ohjauspisteet Toisen asteen läpäisy Nuorten tuettu oppisopimus liikkeelle Työnhaku- ja passikoulutuksia lukiolaisille
29
Hyvät uutiset 3. Ketään ei jätetä
Yli 750 ilman tutkintoa olevaa nuorta mukaan Nuorten aikuisten osaamisohjelmaan Työpajoilla ennätysmäärä nuoria Pestaa Nuori -kampanjan alkamisen jälkeen pestattu 1732 nuorta
30
Hyvät (ja huonot) uutiset
4. Nuorisotakuuseen on sitouduttu ja keskeiset haasteet on selvitetty Erityisryhmien (esimerkiksi maahanmuuttaja- ja erityistukea tarvitsevat nuoret) nuoriso- ja koulutustakuun heikompi toteutuminen Koulutuksen keskeyttämiset Pitkään työelämän ulkopuolella olleiden nuorten aktivointi ja kuntouttaminen
31
Nuorisotakuun toteutuminen Turun seutukunnassa, yleisarvio
yleisarvioiden keskiarvo (1= huono, 5= hyvä) 3.22 50.6% antaa arvosanan ”kohtalainen”, 34.9% arvosanan ”melko hyvä” Lähde: Nuorisotakuu NYT -hankkeen tekemä kartoitus
32
Nuorisotakuun toteutuminen Turun seutukunnassa, toimenpiteet
hyvin toteutuvia: ohjauspalvelut (etenkin perusopetuksen päättövaiheessa ja koulun keskeytyessä) yhteistyö (etenkin vanhempien kanssa tehtävä ja moniammatillinen), paitsi kuntarajat ylittävä huonosti toteutuvia erityistä tukea tarvitsevien ja maahanmuuttajataustaisten työllistyminen
33
Nuorisotakuun toteutuminen Turun seutukunnassa, kommentit
tavallisin ongelma työllistymisen haasteet ”Mikäli elinkeinoelämän ja julkisen sektorin puolelta ei löydy töitä nuorille koulutusponnistelut eivät heitä paljon auta.” muita huolenaiheita: keskeytysvaarassa olevien ja koulunsa keskeyttäneiden kohtalo erityisopiskelijoiden koulutuspaikkojen riittävyys
34
Nuorisotakuuta tukevien toimenpiteiden tärkeys ja toteutuvuus
35
Nuorisotakuun toteutumista koskevien väittämien arviointi: hyvät arviot
hanketoiminta (keskiarvo 3,92 – 3,90 muilla kuin projekti- ja kehittämistehtävissä työskentelevillä) kommentit: ongelma hankkeiden tilapäisyys palvelurakenteet haaste toiminnan hajanaisuus, päällekkäisyydet yleinen asenneilmapiiri
36
Nuorisotakuun toteutumista koskevien väittämien arviointi: heikot arviot
taloudellisten ym. resurssien riittävyys tyytymättömiä/osin tyytymättömiä yli 60% haasteina säästötoimenpiteet, vähäiset henkilöresurssit yritysten ja työmarkkinajärjestöjen osallisuus työmarkkinajärjestöille kritiikkiä juuttumisesta vanhoihin toimintatapoihin liian harva yritys halukas palkkaamaan nuoria
37
Nuorisotakuun toteutumista vaikeuttavat seikat (vapaat kommentit)
yleisin heikko taloustilanne TE-palvelujen heikkeneminen ja TE-toimistojen palvelu-uudistus erityiskritiikin kohteena toimijoiden hajanaisuus, vastuunjaon epämääräisyys, säännösten jäykkyys myös yleinen asenneilmapiiri sai kritiikkiä erityisongelma työnantajien asenteet erityistä tukea tarvitsevia ja maahanmuuttajataustaisia nuoria kohtaan
38
Nuorisotakuun toteutumista edistävät seikat (vapaat kommentit)
yhteistyötavat ja yhteistyöverkostot yhteinen tahtotila, henkilöstön sitoutuneisuus esiin nostetut toimenpiteet: nuorten aikuisten osaamisohjelma etsivä nuorisotyö, Ohjaamo pajatoiminta, työelämäkuntoutus startti- ja lisäluokkapaikat sanssi-kortti
39
Mitä olemme oppineet nuorisotakuusta kymmenessä vuodessa?
40
…hyväksy tosiasiat ”Meidän tehtävämme on opettaa juuri niitä lapsia, joita meillä on. Ei niitä lapsia, joita meillä joskus oli, ei niitä lapsia, joita toivoisimme koulussamme olevan eikä niitä lapsia, jotka ovat olemassa vain kuvitelmissa. Se tarkoittaa, että meidän on tarjottava oppimisympäristö, joka on yhtä monipuolinen kuin ihmisyys itse.” Chris Pense, Toronton koululaitoksen johtaja
41
…jaa, kuuntele, opi
42
…tee yhteistyötä
43
…älä ole tyhmä
44
…ole rohkea
45
…ole hyvien puolella
46
…ole tarkka
47
”We don’t do It because it’s easy but because it’s hard”
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.