Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tutkimus- ja innovaatiopalvelut 2014

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tutkimus- ja innovaatiopalvelut 2014"— Esityksen transkriptio:

1 Tutkimus- ja innovaatiopalvelut 2014
Tutkimuksesta uutta tietoa ja liiketoimintaa – Tekesin TUTL-haku 2/2014 Tutkimus- ja innovaatiopalvelut 2014

2 TUTL-rahoitus Tekesin rahoitusmuoto vuodesta 2012 alkaen TUTL-hankkeet
edistävät idean kehittymistä ja samanaikaisesti valmistelevat idean kaupallistamista uudeksi liiketoiminnaksi (uusi yritys tai uutta liiketoimintaa olemassa olevaan yritykseen) ”Tutkimukseen sijoitetut panostukset tuottamaan lisää uusia yrityksiä” - Timo Taskinen, Tekes Rahoitushakuja järjestetään kaksi vuodessa, toinen keväällä toinen syksyllä (helmikuu, syyskuu). Rahoitusta n. 25 milj.€ / vuosi Tekesin rahoitusosuus on 70 %, yliopistopalvelujen osuus rahoituksesta on 7,5 % ja laitoksen omarahoitusosuudeksi jää 22,5 %. Yritysrahoitusta ei tarvita.

3 Edellytyksiä TUTL-hankkeelle
Tutkimusideoista uutta tietoa ja liiketoimintaa -projekteissa projektiryhmä valmistelee tutkimusidean kaupallistamista. Projektin aikana selvitetään mahdolliset hyödyntämispolut sekä lupaavin etenemisreitti ja -tapa. Lisäksi selvitetään idean hyödyntämistä perustettavien yritysten liiketoiminnassa tai sen kehittämistä uudeksi liiketoiminnaksi jo olemassa olevassa yrityksessä. Projekti tuottaa tutkimusidean hyödyntämisen kannalta merkityksellistä tietoa ja osaamista. Projektin tutkimusosuus kohdistuu idean kaupallistamisen kannalta keskeisiin asioihin

4 TUTL-rahoituksen erityispiirteitä
Projekteissa kaupallistamisen valmistelun osuus on huomattava: kaikissa jaksoissa vähintään 30 prosenttia projektin kustannuksista. Kaupallistamisen valmistelun osaaminen voidaan ostaa myös ulkopuolisena palveluna. Hakijalla on oltava riittävät hyödyntämisoikeudet tausta-aineistoon ja syntyviin tutkimustuloksiin tiedon ja osaamisen kaupallistamiseksi. Tutkimusorganisaatiolla tulee olla mahdollisuus luovuttaa tuloksiin liittyvät oikeudet projektin jälkeen ideaa kaupallistavalla taholle.

5 TUTL-rahoitusmuoto Projektissa kaupallistamisen valmistelulla tavoiteltavan uuden liiketoiminnan on oltava laajuudeltaan merkittävä.  Hakemuksessa tulee olla arvio tavoiteltavan liiketoiminnan laajuudesta. Projektissa on tarkasteltava useita eri vaihtoehtoisia kaupallistamismahdollisuuksia. Projektin tavoitteena ei voi olla suoraan yhden yrityksen, joko uuden yrityksen tai olemassa olevan yrityksen, uuden liiketoiminnan valmistelu. Projektissa on oltava riittävät resurssit idean kaupallistamisen valmisteluun. Hakemuksessa on kuvattava kaupallistamisesta vastaavien henkilöiden osaaminen ja aiemmat referenssit.

6 Shortly in English Tekes expects
Funded projects fulfill important customer and market needs Projects must have international business potential Simultaneous development of a research idea and preparation of its commercialization as a new business operation Strong multidisciplinary project team Applicant to own rights for Intellectual Properties Previous research results and actions around commercialization

7 Syksyn haku 1.8.2014 – 30.9.2014 Hakusivut:
Hakemus hyvissä ajoin Tekesin verkkoasiointiin: Hissipuhetilaisuus rahoittajan edustajalle. Hankeilmoitus ja muu ohjeistus:

8 TUTL-SPARRAUS hakijoille 5.8-16.9.2014
Elevator pitch Representa-tive of Tekes and JYU Administra-tion Tekes, JYU at 13-16 Starting your business Practising elevator pitch New Business Center Clinic 6 at 9-11 (12) Internatiolisa-tion in TUTL-project Jykes Clinic 5 at 9-11 IPR Riikka Reitzer, Research and Innovation Services Clinic 4 Succesfull TUTL-projects Planning your TUTL-project Preparation of elevator pitch Research and Innovation Services Clinic 3 Commer-cilization in your TUTL-project Joel Takala, Clinic 2 What is TUTL-funding? What is 6 week sparring process? Tips and instructions for application of your TUTL-project Clinic 1

9 Huomioitavaa Tavoiteltava kansainvälinen liiketoiminta merkittävää
hyvä tiimi viemään ideaa eteenpäin TUTLi-hankeissa ei voi tehdä: valmiita tuotteita suoranaista tuotekehitystä tai valmista liiketoimintasuunnitelmaa ___ sen sijaan voi tehdä soveltavaa tutkimusta kohdennetulta aihealueelta samoin kuin laajoja selvityksiä kaupallistamisen valmistelun näkökulmasta. Huomioitavaa

10 Taustalla yhteiskunnan muutos
Kansantalouden uudistamistarve! Nykyvauhti ei riitä, tarvitaan muutosta Parempi tuotto yhteiskuntaan julk. tutkimusinvestoinneista (2 mrd / v) Malli osaamisen ja osaajien siirtämiseksi perustutkimuksesta soveltavaan ja siitä yritystoimintaan Uusien tutkimustaustaisten liiketoiminta-alueiden synnyn mahdollistaminen (radikaali-innovaatiot) Erityisapu kaikkein haastavimpaan ja riskialttiimpaan tapaan luoda uusia yrityksiä Kaupallistamis- ja kasvuyrittäjyysosaamisen kasvattaminen korkeakouluissa Yrittäjähenkisyyden merkittävä kasvattaminen, yrittäjäpolut =>Tavoitteena osaamispohjaisten kasvuyritysten määrän moninker- taistaminen, valmiimpi markkinoille tulo ja sujuvampi käynnistyminen

11 TUTL ja JY: 2012 jätettiin 19 hakemusta (3 hakukierrosta)
 5 sai rahoituksen, Tekesiltä yht. n. 4,5 milj.€ 2013 jätettiin 20 hakemusta (2 hakukierrosta)  6 sai rahoituksen, Tekesiltä yht. n. 2,2 milj.€ 2014 keväällä jätettiin yhdeksän hakemusta  3 sai rahoituksen, Tekesiltä yht. n €

12 Odotukset TUTL-hankkeille - Yliopistot keskeisinä innovaatiotoimijoina verkostossa - Kaupallistamisosaaminen kuntoon: ideoiden kaivuu, ipr- pelisäännöt, yrittäjäaihiot, riskirahoitus lähelle - Muut innovaatiotoimijat verkostoksi ympärille - Huolehtiminen ja vastuu innovaation alkutaipaleesta

13 TUTL-HANKKEET JYVÄSKYLÄN YLIOPISTOSSA
VAST. JOHTAJA 3D-liikeanalyysi asiakaskäyttöön Sami Äyrämö ReMaster - Prosessien mallinnus- ja simulointi organisaation johdolle Toni Ruohonen Hyperspektriratkaisuja rikostutkinnan käyttöön Jaana Kuula Aito suojaus: alusta tekijänoikeuksien suojaamiseksi käyttäen saatavilla olevia komponentteja Pekka Neittaanmäki CO-SKY - Kustannustehokkaat optimointiratkaisut kuljetusten suunnitteluun pk-sektorille Flexible state-of-the-art optimization solutions and services that are based on the latest research in decision making, FINNOPT Jussi Hakanen Gigbuds Geoff Luck Grapho Learning International Development and Exports Heikki Lyytinen Gym Coach Heikki Peltonen Liikenneturvallisuutta parantava kuljettajan monitorointijärjestelmä Tuomo Kujala RECENART - Research Center for Art Hanna Pirinen Uusi systeemi kriittisen infrastruktuurin suojaamiseksi LBD Pertti Saariluoma SmartHand - Wearable touch based interfaces for ubiquitous music technology Jukka Louhivuori

14 Tekesin terveisiä

15 Työkaluja TUTL-hankesuunnitelman ja -hakemuksen tekemiseen
Sparrausprosessi NABC Business Model Canvas Value Creation Forum Elevator Pitch Vertaistuki JYU:n TUTL-sparrauksen aikana Hakemusten kommentointi / TIP

16 Visualize and share your idea using NABC and Business Model Canvas!
Hankevalmistelu iterate Visualize and share your idea using NABC and Business Model Canvas!

17 NABC Project Worksheet Present your project idea using the NABC -A format shown below. Be ready to present it - it should last no more than three minutes! PROJECT IDEA <IDEA NAME> What is the important, large, UNMET customer and market NEED AND WANT that you have discovered? Quantify the problem. N What is the specific APPROACH you have developed to satisfy that unmet need? How will it fulfill the need AND delight the customers? A What are the BENEFITS per cost of your approach? Client perspective B Who is your COMPETITION, what are the alternatives . Why are your benefits superior? C What do you want from yyy? Include a specific call to ACTION. Est. investment in xxx Euros, revenue estimate for JY in yyy Euros in 5 years.

18 Business Model Canvas Key Partners
<Who are your partners and supplier (research, material, subcontracting, marketing, commercialization, <What resources you are acquiring from them?> <Are there any strategic alliances?> <Why would somebody partner with you?> . Key Activities <The most important things to be done to make business work?> <Describe work packages in high level> Value Propositions <Satisfied or solved customer problem or need?> <Usually different customer segments have different needs  different value propositions> <How it differs from your competitors?> <Is problem and market big enough?> Customer Relationships <How do you get, keep and grow customers?> Customer Segments <Who are your customers?> <Why would they buy? What they try to get it done?> <Different segments: Geographical, social, gender, education …> <Why are current solutions underperforming? How they will measure success?> <What risks do they fear?> Key Resources <The most important ASSETS required?> <Perfect project team> <Protected IPR e.g. patents> <Manufacturing, laboratory ..> <Commercialization e.g. customer connections> Channels <How does your product get to Customers?> <Delivery and distribution means?> Cost Structure <What are the costs to operate business?> <Commercialization costs, fixed and variable costs> <Everything has a cost. Cost of activities, resources, partners, channels and customer relationships> Revenue Streams <How does the company make money from each customer segment?> <Revenue models (i.e. direct sales) are the strategy> <Pricing is the tactic> Instruction available at

19 KYSYMYKSIÄ?


Lataa ppt "Tutkimus- ja innovaatiopalvelut 2014"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google