Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuPauliina Kivelä Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Osaamisen ja sivistyksen asialla Ohjaus koulutusta ja tutkimusta koskevassa kehittämissuunnitelmassa vuosina 2003 – 2008 Jyväskylä 11.11.2004 www.oph.fi
2
2 Osaamisen ja sivistyksen asialla Ohjaus kansallisessa viitekehyksessä u Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma vuosille 2003 – 2008 u Opetushallituksen opetussuunnitelman perusteet u Ohjausyhteistyöryhmän muistio
3
3 Osaamisen ja sivistyksen asialla Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma opetus- ja oppimisympäristön kehittäminen siten, että koulussa luodaan perusta elinikäiselle oppimiselle ja persoonallisuuden kasvulle oppilaitoksissa on tuki- ja ohjauspalveluja oltava riittävästi ohjaustoiminta muodostaa toimivan palvelujärjestelmän ohjauspalveluiden laatutaso turvataan kaikilla kouluasteilla
4
4 Osaamisen ja sivistyksen asialla Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma syrjäytymisen ehkäisy varhainen puuttuminen koulutukselliset perusoikeudet ja tasavertaiset koulutusmahdollisuudet perusopetuksen ja ammatillisten oppilaitosten välinen yhteistyö tavoite, että vuonna 2015 toisen asteen tutkinto on 25 – 29-vuotiaista 90 prosentilla -> perusopetuksesta toiselle asteelle siirtymisen ohjaus
5
5 Osaamisen ja sivistyksen asialla Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma Koulutustakuu opiskelijaksi ottaminen perusopetuksen lisäopetus yhteistyö työvoimaviranomaisten kanssa koulutuksen keskeyttämisen väheneminen opintotuen kehittäminen
6
6 Osaamisen ja sivistyksen asialla OHJAUSTOIMINNAN KEHITTÄMINEN u Nuorten osallisuushanke u Aikuisten ohjausta ja työllistymistä tukevat kehittämishankkeet (AIHE, NOSTE) u Korkea-asteen ohjauksen kehittäminen u Oppilaan- ja opinto-ohjauksen kehittämishanke u OPH:n koordinoima EQUAL-hanke u Ohjaajien perustutkinnon kehittäminen u Ohjaushenkilöstön täydennyskoulutuksen kehittäminen
7
OHJAUSPALVELUIDEN SAATAVUUS JA RIITTÄVYYS OPPILAAN- JA OPINTO- OHJAUKSEN KEHITTÄMISHANKE - ohjausjärjestelmien kehittäminen oppilaitoksissa -opetussuunnitelman perusteiden tavoitteiden toteutuminen -oppilaan- ja opinto-ohjaajien ammattitaidon kehittäminen -opettajien ohjauksellisen osaamisen kehittäminen Erityistä tukea tarvitsevien nuorten ohjaus Varhainen tunnistaminen ja puuttuminen Koulutuksen ulkopuolella oleva nuori Moni- kulttuurinen ohjaus Sukupuoli- sensitiivinen ohjaus MONIAMMATILLINEN YHTEISTYÖ VERKOSTOTVERKOSTOT VERKOSTOTVERKOSTOT = Equal-hanke = Ohjauksen kehittämishanke
8
8 Osaamisen ja sivistyksen asialla OHJAUSYHTEISTYÖRYHMÄN TEHTÄVÄ kehittää nuorten koulutukseen ja työelämään ohjaamiseen liittyvää yhteistyötä (opinto-ohjaus, ammatinvalinnanohjaus, koulutus- ja ammattitietopalvelu sekä nuorten työnvälitys) tehdä ehdotuksia koulutus- ja työvoimapoliittisten sekä ohjauksellisten toimenpiteitten tehostamiseksi tavoitteena kaikkien nuorten sujuva siirtyminen koulutuksesta työelämään tai jatko-opintoihin kartoittaa hyviä ohjauskäytäntöjä ja edistää niiden levittämistä opinto-ohjausta suorittaville edistää nuorten syrjäytymistä ehkäisevien toimintatapojen levittämistä opetus- ja työhallinnon aloilla.
9
9 Osaamisen ja sivistyksen asialla OHJAUSYHTEISTYÖRYHMÄN EHDOTUKSIA Perustetaan ohjauksen kehittämisestä ja toiminnan suunnittelusta vastaavia alueellisia yhteistyöryhmiä, joissa olisi eri hallinnonalojen asiantuntijoiden ja muiden ohjaustyötä tekevien ammattilaisten edustajia. Ohjauspalveluiden saatavuus ja saavutettavuus tulisi taata. Jokaisella koulutuksen ulkopuolella olevalla nuorella tulisi olla saatavilla sellaisia ohjaus- ja tukipalveluja, jotka vastaavat hänen tarpeitaan ja jotka on sijoitettu sellaisiin tiloihin, joihin nuoren on helppo tulla. Tulisi kehittää verkon ja puhelimen kautta saavutettava kansallinen ohjaus- ja neuvontapalvelu.
10
10 Osaamisen ja sivistyksen asialla EHDOTUKSIA 2 Ammatillisesta peruskoulutuksesta valmistuneiden työttömyysluvut ovat korkeita, tämän vuoksi tulee edelleen vahvistaa oppilaitosten ura- ja rekrytointipalveluja sekä työvoimatoimistojen panostusta palveluyhteistyöhön valmistuvien työllistymisen nopeuttamiseksi. Alueen ammatillisten oppilaitosten ja työvoimatoimistojen tulisi laatia ura- ja rekrytointipalveluyhteistyön toimintasuunnitelma, johon sisältyvät palveluyhteistyön periaatteet, palvelut ja toimenpiteet.
11
11 Osaamisen ja sivistyksen asialla EHDOTUKSIA 3 Paikallisella tasolla tulisi tehdä sopimus siitä, mihin asti lähettävän oppilaitoksen vastuu jatkuu ja milloin ohjausvastuu siirtyy vastaanottavalle oppilaitokselle. Työryhmä kannattaa perusopetuksen lisäopetuksen järjestämisen laajentamista siten, että järjestäjinä voivat toimia myös ammatillisen koulutuksen järjestäjät.
12
12 Osaamisen ja sivistyksen asialla EHDOTUKSIA 4 Työryhmä ehdottaa, että koulutuksen ulkopuolella olevilla, vailla toisen asteen tutkintoa oleville 17 – 18-vuotiaille nuorille järjestettäisiin sosiaali- ja terveystoimen yhteistyönä ikätarkastus, jonka yhteydessä annettaisiin myös opiskeluun ja työnhakuun liittyvää ohjausta ja neuvontaa. Opiskelijaksi ottamisessa tulee huomioida laajemmin hakijaan liittyvät tekijät ja soveltaa mm. joustavaa valintaa. Opintotukea tulisi kehittää siten, että opiskelu olisi mahdollista ilman työssä käyntiä.
13
13 Osaamisen ja sivistyksen asialla EHDOTUKSIA 5 Perusopetuksen, toisen asteen koulutuksen ja työvoimatoimistojen yhteistyötä tulee kehittää alueellisesti opintojensa keskeyttäneiden ja koulutuksen ulkopuolella olevien ohjauksen tehostamiseksi. Oppilaan- ja opinto-ohjaus tulisi nykyistä selkeämmin määritellä paikallisissa opetussuunnitelmissa siten, että niissä kuvataan opetus- ja ohjaushenkilöstön työnjako ja vastuut sekä henkilökohtaiseen ohjaukseen suunnattu resurssi.
14
14 Osaamisen ja sivistyksen asialla EHDOTUKSIA 6 Opetus- ja ohjaushenkilöstön täydennys- ja peruskoulutukseen tulee sisällyttää varhaista tunnistamista ja puuttumista edellyttävien tietojen ja taitojen hallintaa. Varhainen tunnistaminen – varhainen puuttuminen. Edellyttää valmiiksi luotuja toimintamalleja.
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.