Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Opettajilta, opettajille – yhdessä!

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Opettajilta, opettajille – yhdessä!"— Esityksen transkriptio:

1 Opettajilta, opettajille – yhdessä!
- mitä norssit voisivat tarjota juuri sinulle? 1 MIKKO HORILA, ARI MYLLYVIITA, JANI KIVIHARJU, SAMPO FORSSTRÖM, MIKA MONONEN, KATRIINA VARTIAINEN, SANNA VIERIMAA JA TIMO KAINULAINEN ITK 2012 1

2 Näinkö? 2 "Eilispäivän kouluissa toissapäivän opettajat valmistavat keskiaikaisin menetelmin oppilaita ylihuomisen ongelmiin." - tuntematon -

3

4 Harjoittelukoulut Helsingin normaalilyseo
4 Helsingin normaalilyseo Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu Hämeenlinnan normaalikoulu Joensuun normaalikoulu Jyväskylän normaalikoulu Kajaanin normaalikoulu Lapin yliopiston harjoittelukoulu Oulun normaalikoulu Rauman normaalikoulu Savonlinnan normaalikoulu Tampereen normaalikoulu Turun normaalikoulu Vasa övningsskola

5 Harjoittelukoulut - eNorssi
5 Normaalikoulut eli Norssit ovat yliopistojen harjoittelukouluja. Yliopistolain perusteella erityistehtäväksi kuuluu opettajankoulutuksen kehittäminen ml. opetusharjoittelun järjestäminen. Harjoittelukoulut ovat jo vuosia toimineet eNorssi-verkostona oppimisen ja opettamisen edelläkävijänä. Yksi verkoston merkittävimmistä kulmakivistä on aina ollut tieto- ja viestintätekniikan kehittämis-, tutkimus,- ja koulutustoiminta. Harjoittelukoulujen tehtäväkenttään kuuluu merkittävänä osana alueellinen täydennyskoulutus ja toimiminen resurssikeskuksena.

6 eNorssi – mistä on kyse? 6 Tässä teemaseminaarissa luodataan verkostona toimimisen voimaa ja mahdollisuuksia, näkökulman ollessa vahvasti pedagoginen. Tarkoituksena on tarjota käytännön välineitä opettajalta, opettajalle. Harjoittelukouluverkostolla on käynnissä useita tieto- ja viestintätekniikka -orientoituneita hankkeita, joissa tavoitteena on mm.: laajentaa opettajien tietoteknistä ja pedagogista osaamista, kokeilla ja kehittää käytettäviä sovellutuksia ajanmukaisilla laitteilla, varmistaa opettajankoulutuslaitoksista valmistuvien opettajien hyvät TVT-taidot, jakaa hyviä käytänteitä yhteisöllisen median hyödynnettävyydestä opetustoiminnassa, sekä tutkia ja visioida tulevaisuuden muuttuvaa oppimaisemaa. Hankkeisiin liittyy vahvana ulottuvuutena dokumentointi ja reflektointi niin prosessin kuin tulostenkin osalta sekä kokemusten jakaminen koko opetuksen kentälle.

7 Verkostona hankemaailmaan?
7 ”Jotka osaa, tekee mitä vaan. Jotka ei osaa, ryhtyy opettamaan" - Juice Leskinen – 7

8 Verkostona hankemaailmaan – kuinka se onnistuu?
8 Uusi tilanne. Yliopistojen juridisen aseman muutoksen myötä harjoittelukouluverkostosta tuli ”hakukelpoinen” OPH:n ja AVIen rahoitusmekanismeille. eNorssin osalta edellinen tarkoitti rakenteen ja toimintamallin luomista yhteisille hakemuksille. Ensimmäisen kahden vuoden kokemukset ovat rohkaisevia – läpimenneitä ja jo loppuunkin vietyjä hankkeita on useita.

9 Verkostona hankemaailmaan – kuinka se onnistuu?
9 Käytännön tasolla toimintamalli on toteutunut seuraavasti: Ideointi johtoryhmässä ja ”tunnettujen” TVT-kehittäjien kesken Ajatusten sparraaminen verkoston sisällä sähköisesti Hankkeesta vastaavan yksikön etsiminen/valitseminen Hankekoordinaattorin etsiminen/valitseminen Ensimmäisen vaiheen tekstien kirjoittaminen muutaman hengen ”iskujoukolla” Tekstien siirto kaikille harjoittelukouluille avattavaan wikiin Kommentointivaihe, kaikki yksiköt mukana työstämisessä Valmis wiki = valmis hakemus Kaikki yksiköt mukana erisuuruisesta alkupanoksesta huolimatta.

10 Verkostona toimimisen haasteet?
10 13 yksikköä, 13 eri käytännettä Koulujen väliset etäisyydet suuria Mukana alakouluja, yläkouluja ja lukioita Yliopistojen välinen kilpailutilanne? Yhteinen hakuprosessi, yhteiset pelisäännöt ja yhteinen tuloksien ja tuotosten hyödyntäminen Toimimalla verkostona ja jakamalla kustannuksia ja töitä hyödyt ohittavat kilpailutilanteiden haitat

11

12 Norssiope.fi – tarpeista täydennyskoulutukseen
12 Osaava-ohjelman opettajien tieto- ja viestintätekniikan taitojen täydennyskoulutuksen hankekokonaisuus Taitojen kehittäminen opettajan ja työyhteisön tarpeista käsin Perustaidot kuntoon kaikille henkilökunnan jäsenille Sovellutustaidot haltuun kattavasti kunkin koulun sisällä Erityisosaamisen lisääminen ja näkyväksi tuominen työyhteisössä

13 Norssiope.fi – täydennyskoulutuksen aikajana
Yhteinen koulutustarve- ja osaamiskartoitus Tulosten analysointi ja yksityiskohtainen koulutussuunnitelma koulukohtaisesti Työvälineohjelmat ja muut perustaitojen koulutukset Yhteisöllisen median opetuskäytön koulutukset Yhteisiä verkkoluentoja ja yhteistyöverkostojen rakentamista Verkko-opetuksen kehittäminen koko verkostossa

14 Ubiikkiopetusharjoittelu ja mentorointi
Opettajien yhteisö = uudet ja kokeneet kohtaavat, jakaminen ja yhdessä tuottaminen, jaettu asiantuntijuus Kokeilut, kehittäminen = verkostoituminen, yhteistyönkuviot, uusien toimintatapojen löytäminen Mentorien / vertaistuen alue = ”yhteiset kysymykset” ja tiedon jako Oma alue = henkilökohtainen ohjauksen / dialogin / mentoroinnin paikka Wikit, blogit Facebook-yhteisö 14 Toimintaympäristöt Facebook-ryhmät Keskustelufoorumi Facebook, www Sähköposti, chatit Santa Cruzin e-mentorointimallin suomalainen sovellutus

15 Kohti uutta tekniikkaa ja käytänteitä - verkostona

16 Koulu 3.0 ja Koulu 3.1 - luokkahuonekokeilut näkyviksi!
Kaikkea ei tarvitse keksiä uudelleen, enemmän kyse on olemassaolevan näkyväksi tekemisestä. eNorssin Sosiaalisen median työtapapankki v 1.0 on julkaistu keväällä Portaali sisältää osahankkeiden case-kuvauksia ja aiheeseen liittyviä tutkimuksia 

17 Koulu 3.0 ja 3.1 -osahankkeet alakouluhankkeet
17 alakouluhankkeet Mainostoimisto, viidennen luokan video/podcast –projekti / Hämeenlinnan normaalikoulu, Horila Luokan oma wikisivusto / Rauman normaalikoulu, Ståhlberg Fantasiakirjallisuus ja blogit / Kajaanin normaalikoulu, Mankinen Ohjevideoiden teko ja julkaisu YouTubessa / Hämeenlinnan normaalikoulu, Tammi Wikit reaaliaineiden opetuksessa / Hämeenlinnan normaalikoulu, Tammi Blogit käsityön opetuksessa - käsityön ja äidinkielen integroiminen / Hämeenlinnan normaalikoulu, Tammi Musiikkiklinikka / Lapin yliopiston harjoittelukoulu, Mulari Sosiaalisen median käyttö musiikin opetuksen työvälineenä / Hämeenlinnan normaalikoulu, Raivio ja Tuomi Kässääksä? Blogi kirjoittamisen reflektion apuvälineenä / Hämeenlinnan normaalikoulu, Tuomi Blogi kodin ja koulunvälisessä yhteistyössä / Viikin normaalikoulu, Peuhkuri

18 Koulu 3.0 ja 3.1 -osahankkeet alakouluhankkeet
18 alakouluhankkeet Vuorovaikutus haltuun verkossa eli erilaisten sosiaalisten medioiden luokkahuonekokeiluja Savonlinnan normaalikoulun viidennellä luokalla / Savonlinnan normaalikoulu, Niittymäki Verkkolehti ja blogi kielenopetuksessa / Jyväskylän normaalikoulu, Laukkarinen Yhteista oppimisen portfoliota etsimässä / Oulun normaalikoulu, Kangas Luokkablogi / Savonlinnan normaalikoulu, Nyyssönen iOps - iPhone ja iPad ilmaisohjelmat työvälineenä opetussuunnitelman toteuttamisessa / Kajaanin normaalikoulu, Mankinen Mobiilipalvelut opetuksen, ohjauksen sekä kodin ja koulun välisen yhteistyön tukena / Hämeenlinnan normaalikoulu, Horila ja Tammi Muuttuva kaupunkimaisena, Savonlinnan normaalikoulu, alakoulu, Nyyssönen Oppilaan äänestysjärjestelmän käyttö Promethean-kosketustaululle / Hgin yliopiston Viikin normaalikoulu, Mery Rauman normaalikoulun esittelyvideo / Rauman normaalikoulu, Ståhlberg Padit/Tablet PC:t koulutyön ja opetusharjoittelun tukena, sekä rikastuttamassa luokan olemassa olevaa teknologiaa / Horila & Tammi

19 Koulu 3.0 ja 3.1 -osahankkeet 19 yläkouluhankkeet Verkko-opetusympäristö tietotekniikan ja kuvataiteen opetuksen apuvälineenä / Helsingin normaalilyseo, Kiviharju ja Parviala Yhteista oppimisen portfoliota etsimässä / Oulun normaalikoulu, Kangas Blogit ja wikit peruskoulun kirjallisuuden käsittely välineinä / Tampereen normaalikoulu, Mustonen ja Eriksson Airplayn käyttö kuvataiteen opetuksessa / Oulun normaalikoulu, Lampinen ja Lang Digimemo –teknologia opetuksessa / Oulun normaalikoulu, Leinonen iPad yläkoulun matematiikan opetuksen innostajana / Oulun normaalikoulu, Kangas Kotitalousopetuksen hanke, Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu, Haveri ja Hinkkanen Kuvataideblogit - Neljän blogityömenetelmän pedagoginen kokeilu / Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu, Laitinen ja Meder-Liikanen Verkkolehden toimittajan digitaalisen kuvan käyttötaidot / Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu, Arvilommi, Meder-Liikanen Oppilaan äänestysjärjestelmän käyttö Promethean-kosketustaululle / Hgin yliopiston Viikin normaalikoulu, Mery

20 Koulu 3.0 ja 3.1 -osahankkeet 20 lukiohankkeet Wiki-ympäristön käyttö lukiofysiikan työselostuksissa / Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu, Makkonen Lukion sähköinen kurssikoe / Joensuun normaalikoulu, Väisänen Norssi IB Times / Turun normaalikoulu, Kaustio Lukion kemian kertauskurssi yhteisöllistä mediaa hyödyntäen / Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu, Myllyviita Blogin käyttö lukion filosofisen etiikan (FI2) kurssilla / Tampereen normaalikoulu, Pääkkönen Edmodo-ympäristö lukion pitkän matematiikan ja fysiikan kurssialustana / Turun normaalikoulu, Hanski ja Heino Verkkolehden toimittajan digitaalisen kuvan käyttötaidot / Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu, Arvilommi, Meder-Liikanen Kuvataideblogit - Neljän blogityömenetelmän pedagoginen kokeilu / Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu, Laitinen ja Meder-Liikanen Digimemo –teknologia opetuksessa / Oulun normaalikoulu, Leinonen Airplayn käyttö kuvataiteen opetuksessa / Oulun normaalikoulu, Lampinen ja Lang

21 Koulu 3.0 ja 3.1 -osahankkeet 21 lukiohankkeet Ilmaisten verkkosovellusten pedagoginen käyttö vieraiden kielten opetuksessa / Turun normaalikoulu, Vartiainen Lukion pitkän matematiikan tukiryhmä Facebookissa / Jyväskylän normaalikoulu, Hakanen Sports Trackerilla uutta virtaa liikuntaan / Jyväskylän normaalikoulu, Kääpä Wiki ja video fysiikan opetuksen työvälineenä / Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu, Makkonen

22 Koulu 3.0 ja 3.1 -osahankkeet 22 opetusharjoitteluhankkeet Opetusharjoittelun ohjaus edu2.0-oppimisympäristössä / Määttä Mediakasvatusta käytännössä - Toimintatutkimus luokanopettaja- koulutuksen päättöharjoittelussa / Pro Gradu, Lokinperä Wiki-sivusto ja Google Docs opetusharjoittelun ohjauksen välineenä, Tampereen normaalikoulu, Opetusharjoittelijat, Äijälä

23 Jokaiselle jotakin Koulu 3.0 ja 3.1 –hankkeissa on tähän mennessä ( ) toteutettu/meneillään 45 osahanketta! Hankkeissa on edustettuna kaikki kouluasteet Tekniikoina mm. wikit, blogit, videot, iPadit, mobiililaitteet Mukana n. 100 opettajaa ja arviolta yli 1000 oppilasta lähes kaikista harjoittelukouluista Mukaan ovat päässeet kaikki kokeilutoiminnasta kiinnostuneet harjoittelukoulujen opettajat Kaikki tuotokset julkaistaan verkossa ja ne ovat kaikkien halukkaiden hyödynnettävissä ja parannettavissa.

24 Mika Mononen, Sampo Forström, Joensuun normaalikoulu
”Tapaus Joensuu” 24 Mika Mononen, Sampo Forström, Joensuun normaalikoulu

25

26

27 Katriina Vartiainen ja Sanna Vierimaa, Turun normaalikoulu
”Tapaus Turku” 27 Katriina Vartiainen ja Sanna Vierimaa, Turun normaalikoulu

28 Kielten opettajat toimintakulttuurin muuttajina: henkilökohtaiset kannettavat osana lukio-opetusta
Hyödyt Haasteet Arviointi Työkalut, ilmaisohjelmien elinkaari Valinnanvaikeus - opiskelija/opettaja Autenttinen materiaali ja aloitteleva kielenopiskelija Aikataulujen hallinta Palautukset, töiden korjaaminen Autenttinen materiaali Opiskelijalähtöisyys Tiedon yhteinen tuottaminen, muokkaaminen ja jakaminen: nettietiketti Vuorovaikutus Tukee kaikkien kielen osa-alueiden oppimista Verkostoituminen Opettajilta, opettajille – yhdessä! eNorssi koulujen tukena ITK’12

29 Esimerkkejä Wikispaces-alustan hyödyntämisestä
Tiedon yhteinen tuottaminen ja jakaminen Suullisen kielitaidon harjoittaminen (video, kuva) Autenttinen materiaali (mainokset, uutiset) Kirjoittamisen harjoittelu (läksyt, sanelu) Testattuja ilmaisohjelmia vieraiden kielten opetukseen: Turun norssin Kielipää pilvissä –hankkeen sivusto

30 Toisiaan tukevia verkostoja – ei kilpailevia verkostoja
"Mitä, puhuiko hän viittä kieltä! Entä oliko hänellä asiaa?" - Lauri Viita –

31 Ari Myllyviita, Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu
Tapaus ”Viikki” 31 Ari Myllyviita, Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu

32 Sormet ja Molla - kokemuksia Win7/8Tablet-tietokoneiden ja iPadien käytöstä opetuksessa
32

33 Timo Kainulainen, Saimaan mediakeskus
ITK 2012 Timo Kainulainen, Saimaan mediakeskus

34 Opetuksen väline ( tablet ) Opetusväline ( tablet + käyttötaito )
TABLET -LAITE OPETUKSESSA; POLKU OPETUKSEN VÄLINEESTÄ KOHTI UUTTA OPPIMISEN JA OPETTAMISEN KULTTUURIA 34 Opetuksen väline ( tablet ) Opetusväline ( tablet + käyttötaito ) Opetuksen menetelmä ( vain tabletilla onnistuva case ) Opetusmenetelmä ( vrt. tietokoneavusteinen opetus ) Uusi opettamisen ja oppimisen kulttuuri ?

35 SORMET -hanke 35 Lappeenrannan kaupungin Saimaan mediakeskuksen, Helsingin kaupungin mediakeskusen sekä Helsingin Yliopiston Viikin Normaalikoulun yhteishanke opetushallituksen rahoitus kestää vuoden 2013 loppuun

36 SORMET -hanke Lappeenrannassa
36 1:1 ajattelu oppilas käyttää laitettaan sekä kotona että koulussa paperittomat jaksot sekä Kuusimäen koulun 4A että Lyseon lukion AI opetus opetuslähtöisyys laitteen hyödyntämisessä

37 SORMET -hanke Lappeenrannassa
37 Miten tablet -laitteet sopivat oppimiseen ? Mitä niillä voi koulussa tehdä? Mitä lisäarvoa ne tuovat oppimiseen ja opetukseen? Uutta ja vanhaa?

38 Miten tablet -laitteet soveltuvat oppimiseen?
38 ”mukana kulkeva, puolen kilon maailma omalla pulpetilla” (Lyseon lukion oppilas) laitteen henkilökohtaisuus on sen kruunu sekä kirous ainejakoisuus yläkoulun haasteena

39 Mitä tablet -laitteella voi koulussa tehdä ?
39 ”monimediaista, tässä ja nyt tapahtuvaa, hektistä, tietotulvassa soutamista ja huopaamista” kaikkea aina tuntien suunnittelusta kuvaamataidon luonnoskirjan ja sähköisen kasvikansion kautta monivalinta- tai esseekokeisiin

40 Mitä lisäarvoa opetukseen ja oppimiseen tablet -laite voi tuoda ?
40 henkilökohtaisuutta tekemiseen ja oppimiseen sekä opettamiseen

41 NYT... oppimisen arviointi (sähköiset kokeet)
41 oppimisen arviointi (sähköiset kokeet) välineestä menetelmäksi -muutoksen tukeminen sisällöntuotanto osaksi opetusta informaalin oppimisen arviointimentelmät (Viikki) wikiserver tiedotuskanavana

42 ... JA TULEVAISUUDESSA sisäverkon palvelut
42 sisäverkon palvelut oppimisprosessien arviointi (jäljet) mahdollisuudet erityisen tuen oppilaiden apuna ilmiöpohjainen oppiminen, eheyttävä opetus automaattinen verkkoon tunnistautuminen ja tiedostojako

43 LISÄÄ VASTAUKSIA... www.sormet.fi
43 Timo Kainulainen, Saimaan mediakeskus; Jukka Kilpiä, Saimaan mediakeskus,

44 Norssit koulujen tukena
44 ”Opettajat auttavat ratkomaan ongelmia, joita meillä ei olisi ilman heitä." - tuntematon - 44

45 Mitä eNorssi tarjoaa juuri sinulle?
45 Alueellista täydennyskoulutusta Mahdollisen yhteistyökumppanin Ajantasaista tietoa opetuksen ja oppimisen uusista mahdollisuuksista Mitä muuta – sano sinä! Olemme valmiina ottamaan haasteita vastaan.

46 Mitä eNorssi tarjoaa juuri sinulle?
46 ajankohtaista tietoa harjoittelukoulujen yhteisistä hankkeista kuvagallerian opetuskäyttöön, eNorssin kuvakirjasto ohjaajan työvälineitä, ohjaajakoulutuspalvelut asiantuntijapalveluita, eNorssin asiantuntijarekisteri TVT-strategiaprosessi OPS-tietoutta, harjoittelukoulujen opetussuunnitelmat verkossa tietoa harjoittelukoulujen julkaisuista, eNorssin julkaisupankki ajankohtaista tietoa harjoittelu- kouluista, eNorssi-uutiset (RSS) opetusmateriaaleja yhteystietoja, eNorssi-verkosto

47 Harjoittelukoulujen yhteinen TVT-strategia
”eNorssi koordinoi harjoittelukoulujen yhteisen TVT-strategiapohjan laadintaa. Prosessi toteutetaan Wiki-pohjaisena aiempien hyvin kokemusten innoittamana. Prosessi etenee pääosin verkossa tapahtuvana yhteistyöskentelynä” Seuraa prosessin etenemistä:

48 KIITOKSET MIELENKIINNOSTA!
"Jotkut ihmiset puhuvat nukkuessaan. Opettajat puhuvat, kun muut nukkuvat." - tuntematon –


Lataa ppt "Opettajilta, opettajille – yhdessä!"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google