Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Sosiaalisen median perusteet Rauma 27.3.2012 Ilkka Kauppinen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Sosiaalisen median perusteet Rauma 27.3.2012 Ilkka Kauppinen."— Esityksen transkriptio:

1 Sosiaalisen median perusteet Rauma 27.3.2012 Ilkka Kauppinen

2 Päivän ohjelma 9.00-10.00 Mitä sosiaalinen media on ja parhaita esimerkkejä? 10:00-10:15 Tauko 10:15-11.30 Tärkeimpien työkalujen esittely 11.30-12.15 Lounas 12.15-14.00 Tee edes nämä 5 osio 14.00-14.30 Iltapäiväkahvit 14.30-16.00 Tee edes nämä 5 jatkuu

3 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Keitä me olemme?

4 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Mitä sosiaalinen media tarkoittaa? Sosiaalisella medialla viitataan nettipalveluihin, joihin ympäri maailmaa useat (usein miljoonat) henkilöt pääsevät tuottamaan sisältöä Rakkaalla lapsella on monta nimeä ja joskus puhutaan esimerkiksi yhteisöllisestä mediasta, SoMesta tai yhteisöllisistä verkkopalveluista

5 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Miksi puhumme sosiaalisesta mediasta? SIVU 6 Internet aiemmin: - nettisivuja pääsivät muokkaamaan vain sivujen ylläpitäjät - sisältö päivittyi harvoin Internet nykyään: - sivuja pääsevät muokkamaan useammat ihmiset - sisältöä sivuille tuotetaan yhdessä - positiivista: nettisivujen sisällöt päivittyvät yhä useammin

6 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Asiakkaamme ovat siis sosiaalisessa mediassa ja sosiaalisen median avulla voi jopa tienatakin. Mitä siellä sitten voi tehdä?

7 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Mitä sosiaalinen media on yritysten? Asiakaspalvelukanava Markkinointikanava Tuotekehityskanava Tiedotuskanava Sisäinen viestintäkanava Maineen hallintaa Myyntikanava Sosiaalinen media taipuu moneksi! –Pitää vain osata valita oikea työväline

8 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Huomio, huomio Kun yritykset lähtevät hyödyntämään sosiaalista mediaa, kannattaa luoda sosiaalisen median suunnitelma Kohderyhmä Tavoitteet Resurssit Työkalut Pelisäännöt Seuranta Ei vaadi suuria suunnitelmia, mutta tavoite on aina hyvä olla

9 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Mitä sosiaalinen media käytännössä vaatii? Aikaa –Valitusta palvelusta tai niiden määrästä riippuu, kuinka paljon aikaa tulee kulumaan esim. viikossa Pitkäjänteisyyttä –Tuloksia saavutetaan harvoin yhdessä yössä ”Innostuneisuutta” –Jos viestintä tuntuu vain pakkopullalta, harvoin saavutetaan hyviä tuloksia Oikeat käyttötavat, jotka on opeteltavissa

10 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Miten sosiaalisessa mediassa viestitään? Muistakaa, että sosiaalisessa mediassa on idea olla vuorovaikutuksessa Tämä tarkoittaa sitä, että tyyli, jolla asioista yleensä tiedotetaan esimerkiksi kotisivuilla, ei toimi SOMEssa Sosiaalisessa mediassa saa olla persoonallinen ja rennompi kuin yleensä Nämä asiat pitää kuitenkin sopia työyhteisössä yhteisesti Kenenä esiinnyt SIVU 12

11 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Miten sosiaalisessa mediassa viestitään? Jokaisessa sosiaalisen median palvelussa kirjoitetaan hieman eri tavalla –Esim. Twitterin rajoittavat 140 merkkiä verrattuna blogien (lähes) rajattomaan kirjoitustilaan Sosiaaliseen mediaan kirjoittaessa pitää ottaa huomioon myös palvelun luonne –Facebookia luetaan usein vauhdista kiireen kanssa, joten huomio on kiinnitettävä nopeasti ja näyttävästi –Blogikirjoituksia usein taas istahdetaan rauhassa lukemaan SIVU 13

12 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Miten yrityksetseuraavat, mitä heistä puhutaan? Tiedätkö, mitä sinusta puhutaan? www.google.com/alerts www.socialmention.com

13 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Työkaluja

14 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Facebook

15 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Markkinointia Facebookissa BaseCamp Oulanka Facebookissa http://www.facebook.com/ basecampoulanka http://www.facebook.com/ basecampoulanka

16 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Yritykset voivat markkinoida myös itse – varsinkin kuvilla Facebookissa! Harriniva Hotels & Safaris Facebookissa http://on.fb.me/p0NnjH http://on.fb.me/p0NnjH

17 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Myynnin edistäminen Facebookissa SIVU 19 http://www.facebook.com/pages/Colore/11115272224028 6

18 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Asiakaspalvelu Facebookissa SIVU 20

19 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Tiedonvälityksen erikoistilanteissa

20 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Sosiaalinen media mahdollistaa myymisen! http://www.facebook.com/#!/Kokemuskauppa

21 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Hieman erilainen esimerkki SIVU 25 Saa viestiä persoonallisesti! http://on.fb.me/varusteleka Kaikkia ei tarvitse miellyttää

22 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Blogit

23 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Esimerkkejä erilaisista blogeista SIVU 27 http://lapcream.blogspot.com –Mahtava esimerkki! http://bit.ly/isannanblogi –Matkailuyrittäjä pyörittää blogia www.liiketoiminta.info –Blogi kotisivuna http://blomsterverkstad.blogspot.com/ –Blogista ja kukista piristystä päivään ja voimaa arkeen http://mustikkamaki.blogspot.com/ –Kuvat innostavat! Ketkä kaikki kirjoittaa blogia?

24 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Tehtävä SIVU 27 www.blogilista.fi Etsi mielenkiintoinen blogi Lue Kommentoi

25 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Twitter

26 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Twitter SIVU 29 140 merkkiä Mikroblogipalvelu Harvoja onnistuneita suomalaisia esimerkkejä Yksi onnistujista on www.twitter.com/helsinkiairportwww.twitter.com/helsinkiairport Keillä on Twitter- tili?

27 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Matkailun suurin palvelu

28 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Matkailualalla on lisäksi palveluja, jotka on tarkoitettu yritysten suositteluun Matkailija voi antaa palautetta, mutta myös muut, tuntemattomat matkailijat hyötyvät arvioinneista Onko Tripadvisor kaikille tuttu palvelu? www.tripadvisor.comww.tripadvisor.com

29 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Toiminnan esitteleminen videoilla

30 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy YouTube - esimerkkejä SIVU 33 YouTube on maksuton videoiden jakamiseen ja katsomiseen tarkoitettu palvelu Asiakaspalvelua netissä – http://youtu.be/TyuOdm8MxGM http://youtu.be/TyuOdm8MxGM Videot Facebookiin –http://www.facebook.com/photo.php?v=249114 3076150http://www.facebook.com/photo.php?v=249114 3076150

31 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Oman videon tuottaminen Mistä saa laillista musiikkia ja kuvia ilman teostomaksuja? –http://search.creativecommons.org/http://search.creativecommons.org/ Windows Movie Maker (Windows Live Elokuvatyökalu) löytyy lähes joka koneesta Esimerkiksi www.animoto.comwww.animoto.com –http://video214.com/play/5p84boikiAwPl8gEud ot5A/s/darkhttp://video214.com/play/5p84boikiAwPl8gEud ot5A/s/dark

32 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Sisäinen viestintä

33 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Esimerkki Hyvä esimerkki ”sateenvarjosivust a” Facebookissa Kaikki ovat tervetulleita viestimään http://www.facebook.com/pages/Maa seutu-Tilaa- el%C3%A4m%C3%A4lle/196442727 049296

34 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Esimerkki Muistiot onkin jaettu Facebookissa Helppo ja nopea lukea! http://www.facebook.com/#!/pages/M AATILOJEN-UUSI- YHTEISTY%C3%96- ModerniKolhoosi- hanke/119747551439162

35 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Verrataan Personoitu tervetuloa-sivu on siis yksi keino koukuttaa jo kiinnostunut tykkääjäksi Toki muutkin asiat vaikuttavat http://www.facebook.com/lead erkainuussa

36 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Blogi Helppo tapa levittää tietoa siitä mitä hankkeessa tapahtuu Yksinkertaisin ja ilmainen työkalu www.blogger.co m www.blogger.co m http://elvablogi.blogspot.comhttp://elvablogi.blogspot.com/

37 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Havainnollistamista kuvilla? Flickr on yksi vaihtoehto www.flickr.com www.flickr.com

38 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Tiedekeskus Pilkkeen kuvia Flickrissä SIVU 47 http://www.flickr.com/photos/pilke/

39 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Tee edes nämä 5 asiaa SIVU 51

40 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy 1. Sosiaalisen median seuranta Tehty jo!

41 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy 2. Jakonappulat omille kotisivuille Mahdollistaa Facebookin, Google+ ja Twitterin hyödyntämisen vaikket olisi mukana ko. palveluissa Mieti mille sivuille laitat napit www.addthis.comwww.addthis.com ja seuraa ohjeita

42 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy 3. Facebookin Sivujen tekeminen helppoa kuin heinänteko! Mielenkiintoisen sisällön keksiminen vaikeampaa Uudistumassa 1.4.2012 rajusti Aloittelijat - liity Facebookiin www.facebook.comwww.facebook.com Normi - tee yrityssivut www.facebook.com/pageswww.facebook.com/pages Gurut - tee aikajanan muutokset

43 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy 4. TripAdvisor Tutustu www.tripadvisor.comwww.tripadvisor.com Liity mukaan!

44 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy 5. Jotain muuta Vielä yksi harjoitus, riippuen osallistujien toiveista/tarpeista

45 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Linkkivinkkejä Apua sähköiseen liiketoimintaan, paljon vinkkejä askel kerrallaan www.liiketoiminta.infowww.liiketoiminta.info Apua internetmarkkinointiin http://matkailumarkkinointi.blogspot.com http://matkailumarkkinointi.blogspot.com Innostuneita kirjoituksia sosiaalisesta mediasta ja muista nettipalveluista www.innostunutsomesta.com www.innostunutsomesta.com

46 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Jatkokoulutuksia Internet-markkinointi www-sivut tehokkaiksi

47 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Kiitos! Palautattehan vielä ennen lähtöänne palautelomakkeet: www.liiketoiminta.info/palautteetwww.liiketoiminta.info/palautteet Ilkka Kauppinen Ilkka.kauppinen@liiketoiminta.info 050 562 0638


Lataa ppt "Sosiaalisen median perusteet Rauma 27.3.2012 Ilkka Kauppinen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google