Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kirjastot.fi:n kehittäminen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kirjastot.fi:n kehittäminen"— Esityksen transkriptio:

1 Kirjastot.fi:n kehittäminen
Matti Sarmela

2 Taloustutkimus: Kirjastotutkimus 2007
”Kirjastojen käyttötavat ovat edelleen hyvin perinteisiä, sillä niiden suosituimmat palvelumuodot liittyvät kirjojen lainaamiseen, tiedon etsimiseen ja lehtien lukemiseen. Internetiä kirjastossa kertoo käyttävänsä joka kymmenes suomalainen. Kirjaston palveluja internetin kautta sen sijaan kertoo käyttävänsä noin joka viides suomalaisista.” Taloustutkimus: Valtakunnallinen kirjastotutkimus 2007

3 Kirjasto 2.0 ”Uudenlainen verkkopalveluajattelu, joka painottaa etenkin tiedon löytämisen ja paikallistamisen vaivattomuutta, verkkosisällön yksilö- ja ryhmäkohtaista räätälöitävyyttä sekä käyttäjien osallistumista palvelun tuottamiseen.” - Kimmo Tuominen: Kirjasto 2.0 ja tulevaisuuden näyttöluettelot, Tietolinja 2/2006

4 Pidemmän aikavälin menestystekijät?
2007 2010 2015 Kehityksen seuranta: - Semantic Web Library Audio-video - SecondLife - Ubikirjasto ? Kehitettävät verkkopalvelut Mikä kiinnostaa käyttäjiä? Kirjaston tuoma lisäarvo? Kirjastotoiminnan ydin? Väylä kirjastopalveluihin Yhteisöllisyys ja vuorovaikutteisuus Kirjasto virtuaalimaailmassa

5 Kirjastot.fi-uudistuksen 2007 yleisiä tavoitteita
Huomattavasti parempi tunnettavuus ja enemmän käyttäjiä. Mielenkiintoisempi design ja parempi käytettävyys. Uusia palveluita ja sisältöjä, fiksumpaa tekniikkaa. Palvelukeskeisestä asiointikeskeiseen tarjontaan. Helpompi ja nopeampi asiointi. Käyttäjäyhteisöllisempi näkökulma sekä asiakkaille että kirjastoille: osallistumisen lisääminen.

6 Painopistealueita Kohti yhden luukun kirjastopalvelua.
Ammattipalvelut ja ammattiyhteisöllisyys. Kirjallisuus. Semanttinen web 2.0 – ”älykäs yhteisöllisyys”. Vuorovaikutteisuus, monikanavaisuus. AV-aineisto.

7 Verkkopalveluiden tilastot Kaunokirjallisuus Nuorten lukukokemuksia

8

9 Tiedonhakupalvelut Frank-monihaun kehittäminen. Semanttinen web 2.0.
Haun kehittäminen (Connexorin Machinese-teknologian pohjalta). THP-hakumoottorin hyödyntäminen. Kysy-mahdollisuuden markkinointi ja liittäminen muihin palveluihin.

10 KirjastoWiki Kirjastot.fi:n yhteisöllinen osio: Kirjastohistoria
Kirjastot.fi:n yhteisöllinen osio: Kirjastohistoria Kirjaston organisaatiot Kirjastokohtaiset artikkelit Kirjastoalan projektit (käynnissä olevat ja toteutuneet) Kirjastoalan sanasto ja käsitteet Kirjastoalan hyvä käytännöt (vrt. Library Success) Kirjastoalaa koskevat matkakertomukset Kirjailijatietokanta?

11 Kirjastojen yhteinen nuorten verkkopalvelu
Hankkeen suunnittelija Matti Lassila aloitti maaliskuussa Kirjastot.fi-toimituksessa. Hanke etenee esiselvityksen viitoittamaa tietä. Tavoitteena on saada tänä vuonna julkaistuksi pääosin lukukokemusten ympärille rakentuva yhteisöllinen ja vuorovaikutteinen nuorten verkkopalvelu. Palvelu toteutetaan Drupal –open source julkaisujärjestelmällä.

12 Kirjastojen yhteinen kirjallisuuden verkkopalvelu
Tavoitteena on rakentaa laaja ja monipuolinen kaunokirjallisuuden verkkopalvelu kirjastojen yhteisenä hankkeena. Palvelu korvaa Kirjastot.fi:n Kirjallisuus-kanavan. Hankkeen osa-alueita mm.: kaunokirjallisuuden tiedonhaku, kirjailijatieto, runotietokanta, kaunokirjallisuuden luettelointi, yhteistyökumppanit. Turun kaupunginkirjasto toteuttaa esiselvityksen. Hankkeen perustamiskokous pidettiin Turussa. Projektisivut:

13 Verkkopalveluiden tilastointi
Erittäin tärkeää tilastoida yhdenmukaisesti ja kattavasti kirjastojen verkkopalveluiden käyttö. Yleisille kirjastoille yhteinen ja yhdenmukainen verkkopalveluiden tilastointitapa. Yksi yhteinen tilastointisovellus (-palvelu). Selainpohjainen mittaus. Mittauspalvelu valitaan ja perustetaan lokakuussa. Mittaustagit kirjastojen sivuille marras-joulukuussa. Mittaus alkaa Verkkopalveluiden tilastot kirjastotilastoihin.

14 Verkkotietopalvelun kehittäminen

15 Esimerkki: verkkotietopalvelun kehittäminen
kysy-toiminto muihin palveluihin ja asiointiprosesseihin Osaaminen Vastaajayhteisö Kysyntä Muuttunut tiedontarve? Yhteisöllinen tiedontuottaminen Omatoiminen hakuprosessi Tiedonhakija tiedontuottajana Kanavat Kysy kirjastonhoitajalta iGS Chat Integrointi Kilpailukyky Profiili Brändi ja markkinointi? Mihin vastataan? Miten vastataan? Vaikuttavuus Aikaisemman vastaamisen hyödyntäminen Semanttinen opas Arkisto/tietämystietokanta Vastausten kommentointi Esimerkki: verkkotietopalvelun kehittäminen

16 Kysy–palvelun kehittäminen
Vastausliittymän toiminnallisuuden ja sen käytettävyyden kehittäminen Brändi ja markkinointi Kysyjälle heti vastaus arkistosta Henkilökohtaiset vastaajatunnukset Käyttäjäyhteisöllisyys:, mm. vastausten kommentointi, tagitys, keskustelu Chat Linkkikirjasto - linkkivarasto Tieto-lista YSO, Onki, semanttinen web - mm. aikaisemman vastaamisen parempi hyödyntäminen, vastaajan apurit, kehittyneempi haku

17 Chat

18 Chat tietopalvelussa Chat- ja mesetyyppiset palvelukanavat käytössä monissa maissa ja neuvontapalveluissa. Vuorovaikutteisuudelle on kysyntää ja kirjastojen chat on kilpailukykyinen. Erittäin myönteisiä kokemuksia HelMet-kirjastojen Kysy Online –palvelusta. Mahdollisuus mm. liittää voip-puhelinpalvelu.

19 Kysy kirjastonhoitajalta -chat
Kehitetty räätälöity sovellus, joka on integroitu Kirjastot.fi-ylläpitoon ja Kysy kirjastonhoitajalta –vastausliittymään. Testaus- ja pilottivaihe meneillään. Kirjastojen omat kanavat – erityisesti kirjastokohtainen palveluneuvonta. Yhteinen kanava – miten otettaisiin käyttöön, keskittyykö yleisempään tietopalveluun?

20 Chatin kehittäminen Vastaajan automaattinen uloskirjaaminen
Kysyjän chat-ikkunan avautuminen samaan selainikkunaan. Mahdollisuus antaa sähköpostiosoitteensa keskustelun päätyttyä. Käydyn keskustelun tulostuspainike Keskustelun siirtäminen toiselle vastaajalle? Kanavakohtainen palaute, tilastot, valmisvastaukset: riittääkö, että toimitus hoitaa nämä?

21 Bugien korjaamisen ja uusien ominaisuuksien asentamisen jälkeen chat voidaan ottaa tuotantokäyttöön.
Ruotsinkieliset käyttöliittymät. Chatin seuraavan version kehittäminen osana Kysy kirjastonhoitajalta –uudistusta (mm. vastausliittymän kehittäminen). Ip-puhelu-kanavien ja mese-palveluiden integrointi (Skype-paketti?).

22 - Kiitos


Lataa ppt "Kirjastot.fi:n kehittäminen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google