Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuRiikka Kyllönen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
16.11.2011 Kuukasjärvi Leena Nieminen Hanna-Mari Vänttilä Marika
2
Projekti: ”Joukko ihmisiä ja muita resursseja, jotka on tilapäisesti koottu suorittamaan tiettyä tehtävää.” (Ruuska, 2001) Projekti: ”Väliaikainen tavoite luoda ainutkertainen tuote tai palvelu.” (PMBOK, 2004)
3
Projektinhallinta: ”Projektinhallinnan avulla organisoidaan joukko henkilöitä toimimaan siten, että projektille asetetut tavoitteet saavutetaan ja työ saadaan päätökseen.” (Barnes, 1990) Projektinhallinta: ”Projektinhallinnan kaksi osaa: toteutusprosessi, joka tähtää lopputuloksen aikaansaamiseen ja ohjausprosessi pyrkii saavuttamaan laadullisesti tavoitteiden mukaisen lopputuloksen mahdollisimman tehokkaasti.” (Ruuska, 2001)
4
Project Management Body of Knowledge Project Management Instituten määrittelemä joukko yleisesti käytettyjä standardeja ja ohjeita suunnattu apuvälineeksi erityisesti projektijohtajille PMBOK jakaa projektinhallinnan kahteen alueeseen: viitekehykseen ja tietämyksen alueisiin viitekehys määrittelee projektin toimintaympäristön ja projektin prosessien vuorovaikutussuhteet
6
Capapility Maturity Model Integration Prosessien parantamiseen tarkoitettu kypsyysmalli tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen kypsyysmalli on arviointiväline, jolla tähdätään kypsempään järjestelmälliseen toimintaan lähtökohtana on käytössä olevien osaprosessien kypsyysasteen tunnistaminen
7
Aktiviteetteja tehdään ketterästi ei peräkkäin suoritettavia erillisiä toimintoja toiminnot kiinteästi toisiinsa nivoutuvia Ketterät menetelmät pyrkivät minimoimaan riskejä jakamalla ohjelmistokehityksen lyhyisiin iteraatioihin kestävät tyypillisesti yhdestä neljään viikkoa asiakaslähtöisyys suuressa roolissa
9
Ketterä menetelmä monimutkaisten projektien hallintaan Ominaispiirteitä: asiakaslähtöinen, erilaisiin tilanteisiin hyvin sopeutuva, nopea, itseorganisoituva ja liikkeessä pysyvä Ohjelmistokehitys rakentuu erimittaisten syklien ympärille tärkeimmät syklit ovat sprintti ja päivä
10
Sprintti: rajattu ajanjakso, yleensä 30 päivää, sprinteissä toteutetaan kaikki toiminnot Päivä: sisältää aina yhden palaverin (15 min), keskustellaan mitä on tehty, mitä tullaan tekemään ja onko ongelmia Tuotteen työlista lista tuotteen priorisoiduista vaatimuksista Sprintin työlista tuotteen työlistan osa tiimi valitsee itse sprintin työmäärän
11
Tuotteen omistaja henkilö, joka viime kädessä vastaa tuotteen ominaisuuksista ylläpitää työlistaa ja priorisoi vaatimuslistoja Tiimi henkilöt, jotka projektia ovat tekemässä tiimi yhdessä vastaa tuotteen kaikista puolista, ei koskaan yksittäinen henkilö Scrum-mestari tehtävänä on huolehtia siitä, että tiimi voi tehdä työtään optimaalisella tavalla mestarin tehtävänä on ratkoa tiimiläisten ongelmat
13
Linkki: http://www.oamk.fi/~vvaisan/Syksy%202 011/Ohjelmistotuotanto/Harjoitustyo/Joni %20Luomala.pdf
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.