Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuEsa Lehtilä Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Kaupunkialan opettamisen ja kehittämisen työkalu Virpi Hirvensalo 14.9.2010
2
osallistava ja uudenlainen foorumi ympäristötietoisuuden edistämiselle ja kansalaiskeskusteluille. Suomen, Viron, Latvian ja Ruotsin välisessä yhteishankkeessa innostetaan ihmisiä Itämeren tilan säännölliseen havainnointiin ja aktiiviseen keskusteluun sekä välitetään tutkimustietoa Itämerestä uusilla tavoilla. http://www.balticseanow.info/
3
Internetin vuorovaikutteiset ryhmätyö- ja julkaisujärjestelmät. Osallistujat voivat tuottaa sisältöjä, muokata niitä, kommentoida, keskustella, jakaa aineistoja ja verkottua keskenään. Välineistöä esim. blogit, wikit, kuvan-, videon- ja äänenjakopalvelut, virtuaaliset kohtaamispaikat, sosiaaliset kirjanmerkit sekä yhteisölliset kalenterit Palveluiden peruskäyttö on ilmaista, eikä erillisiä koneelle ladattavia ohjelmia yleensä tarvita.
4
Tarvittavan tiedon nopea saavuttaminen ja jakaminen (esim. kaupunkikehityshankkeet, lajihavainnoinnit). Kokemusten vaihto maantieteellisesti laajoilla alueilla (saman ilmiön vertailu eri alueilla). Yhteiskehittely ja ongelmanratkaisu. Vertaisten tuki. Matkustamisen vähentyminen. Käyttö ajan ja paikan suhteen joustavaa. Sosiaalisen median hyödyntäminen ja soveltaminen eri tasoisessa opetuksessa ja kaupunkikehittämisessä alkuvaiheessa.
5
Kaupunkimaantieteen / -ympäristön opetuskokonaisuus - urbaanin retkeilyn oppimistyökalu Tutkimusaineiston keruu Tiedon- ja ajatustenvaihtofoorumi kaupunkikehittämiseen - osallistuvaa paikkatietoa
6
tarjoaa tietoa kaupunkimaantieteen ja kaupunkiekologian peruskäsitteistä sekä laajemminkin suomalaisista kaupunkikohteista. kannustaa tutustumaan uusiin kaupunkitiloihin ja ympäristöihin ennakkoluulottomasti. vahvistaa ympäristön havainnoinnin ja jäsentämisen, kartanluvun ja ympäristön kartoittamisen taitoa. mahdollistaa karttapohjaisesti mielipiteiden ja näkemysten jakamisen ja esittämisen sekä kaupunkiympäristöstä keskustelemisen. vahvistaa tunnetta kaupunkiin ja se ympäristöön kuulumisesta.
7
Pyrkimys joustavuuteen -> sovellettavissa helposti erilaisiin kurssi- ja kehittämiskokonaisuuksiin ja käytettävissä myös ilman kurssikehystä, esim. kaupunkilaiset (->sisältöjen ”kevyet” ja ”raskaat” alueet). Yhdistää konkreettisen ja virtuaalisen ympäristön oppimis- ja kehittämisympäristönä. Tarjoaa vahvaa asiantuntemusta kaupunkiympäristöstä. Osallistamisen opettaminen GoogleMapsin laaja karttamateriaali ja Googlen välineiden helppo käytettävyys.
9
Tavoitteena tuottaa sosiaalista mediaa hyödyntävä ja kaupunkiympäristöön keskittyvä pedagoginen verkkotyökalu. Eri osapuolia rikastuttavat oppimis- ympäristöt ja tietopankki Opettajaopiskelijat: kapunkiymäristön havainnoiminen, osallistaminen... Lukiolaiset: havainnoiminen, haastattelut, kasvinäytteiden kerääminen... Kansalaiset: ”kaupunkilaisen tietopankki” joka innostaa lähiympäristön tuntemuksen parantamiseen Kekeläiset: Esim. asukkaiden osallistaminen Avoimmuus ja eri toimijoiden välinen vuorovaikutus tärkeää kohderyhmiä pohdittaessa: Biologian ja maantieteen opettajaopiskelijat Kaupunkimaantieteen opiskelijat(?) Kestävän kehityksen opiskelijat Lukion maantieteen erikoiskurssilaiset (?) Kansalaiset (fokusointi?) Tulevaisuudessa mahdollisesti esim. Itämeren alueelle laajentuminen
10
Menetelmä-oppaat ja kenttäopastus -osallistaminen -havainnointi kasvinäytteiden keruu haastattelut retkeily... Kaupunkikohde-esittelyt "raskas" ja "kevyt" versio Keskustelufoorumit Opiskelijoiden omat ja kaikille avoimet. Voidaan toteuttaa myös kohteittain. Karttatyöskentely Lähellä kaupungissa -verkkosivusto Koostuu mm. seuraavista osioista: lähiö, joutomaa tori, kaupungin rajat, katu... Linkit Googlen omiin karttoihin ja keskustelufoorumeille. Virtuaalinen oppimisympäristö Konkreettinen oppimisympäristö
11
Teoriataustaa: kokemuksellisen oppimisen etenemistä kuvaava Kolbin sykli (Kolb 1984) sovellettuna urbaanin retkeilyn työkalun ideaan. 2 oppimisympäristöä: Konkreettinen kaupunkiympäristö ja sosiaalinen media
12
Asioihin tutustutaan ensin verkossa (kohde- esittelyt Lähellä kaupungissa -sivustolla). Retkeily kaupunkikohteessa avaa oman kokemuksen ja havainnoinnin kautta asiaa uudella tavalla. Verkkokeskustelut, yhteisten dokumenttien tuottaminen ja karttatyöskentely vahvistavat asian sisäistämistä ja käsitteiden omaksumista.
13
Tuoda vahvemmin esiin luonnon- ja kulttuuriympäristön vuorovaikutusta (hybridinen kaupunkiluonto esim. joutomaatutkimus, TURCLIM...). Erilaiset tehtävämoduulit, esim. opastusta kasvinäytteiden keräämiseen ja analysoimiseen, haastattelututkimuksen alkeisiin, ympäristön havainnoimisen metodeihin, osallistamisen menetelmiin... Huomiota kenttä- ja karttatyöskentelyn jälkeiseen reflektioon. Testikäytön kautta lisää toimivuutta.
14
Opetusministeriön valtakunnallinen ESR- kehittämisohjelma 2007-2013 Työmarkkinoiden toimintaa edistävien osaamis-, innovaatio- ja palvelujärjestelmien kehittäminen Kehittämisohjelman haku päättyy 29.10.2010
15
Elinikäisen oppimisen mahdollisuuksien ja tasa-arvon, sosiaalisen koheesion ja monipuolisempien koulutus- ja kulttuuripalveluiden lisääminen eri-ikäisille oppijoille. Tavoitteena ”luontevat vuorovaikutus- ja digitaaliset yhteydet/järjestelmät sekä verkostoja eri toimijoiden kesken niin, että olemassa olevat tilat ja palvelut edistävät elinikäisen oppimisen, tiedonhankinnan taitojen ja aktiivisen kansalaistoiminnan tarpeita”... Nostetaan eri toimijoiden asiantuntijuutta ja tietoperustaa.
16
Kouluttajien koulutus. Opettajien tiedonhallintataitojen kehittäminen. tai Eri koulutusasteiden opetussuunnitelmiin kiinnittyvien aihekokonaisuuksien kehittäminen koulun ulkopuolisten kulttuurilaitosten, yhteisöjen, julkisten organisaatioiden ja pk- yritysten kanssa toimiviksi pedagogisiksi kokonaisuuksiksi.”
17
”Oppimisympäristöjen toiminta nivoutuu toisaalta opetussuunnitelmiin ja toisaalta ei- muodollisen oppimisen tavoitteisiin” ”Tavoitteena hyödyntää erilaisia oppimisympäristöjä, jotka tukevat didaktisesti, pedagogisesti (esim. opetettavien sisältöjen konkretisointi ja havainnointi sekä eri oppiaineiden välisten kokonaisuuksien opettaminen). Ne mahdollistavat koulun fyysisen ympäristön, pihan ja ympäröivän lähiympäristön hyödyntämisen opetuksessa ja päinvastoin, muun toiminnan tukena.”
18
TY maantieteen laitos, kaupunkimaantiede ja opettajankoulutus Turun amk: kestävän kehityksen koulutusohjelma, BalticSeaNow.info-portaali Turun kaupungin Urban –yksikkö PaikkaOppi -hanke
19
Lähiluontotematiikka (JOY-kampanja) Sosiaalisen median välineiden kehittäminen laadukkaaseen ja erilaisiin oppimisympäristöihin soveltuvaan oppimiskäyttöön. (SOMETU)
20
Verkkopedagogiikan / sosiaalisen median mahdollisuudet kaupunkiympäristön teemojen opettamisessa Osallistamisen verkkopedagogiikka Erilaisten oppimisympäristöjen (virtuaalinen, konkreettinen) hyödyntäminen ja yhdistäminen ympäristöalan/maantieteen ja biologian verkko-opinnoissa
21
Jos osaksi PaikkaOppi –hanketta, niin miten aktiivisen kansalaisuuden edistämisen näkökulma toteutuu? Miten liittyy käytännössä PaikkaOppiin? Miten määritetään hakemuksessa muodollinen suhde: miten liittyy toisiin projekteihin? Mihin kansalaisryhmään fokusoidaan? Vai riittääkö että kohderyhmänä tulevat opettajat ja muut opiskelijat/oppilaat, jotka toimivat eri kansalaisryhmien kanssa valmistuttuaan?
22
Ota yhteys Jari Baltic-ryhmä Harri ja muut kaupunkimaantieteilijät Urban yksikön Ruoppila
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.