Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Johdatus viestintään, kuudes luento: organisaatioviestintä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Johdatus viestintään, kuudes luento: organisaatioviestintä"— Esityksen transkriptio:

1 Johdatus viestintään, kuudes luento: organisaatioviestintä
Leif Åberg syksy 2002

2 Luentojen jaksotus 1 peruskäsitteet 18. 09.
2 viestintä on prosessi 3 viestintä on merkityksen-antoa ja tulkintaa 4 viestintä on yhteisyyttä 5 keskinäisviestintä 6 organisaatioviestintä välitentti 7 joukkoviestintä 8 verkkoviestintä ei luentoa 9 viestinnän tulevaisuus 10 kooste lopputentti rästitentti

3 Välitentti 30.10. klo 12.00-14 sukunimen alku: tenttisalit:
A - N U40 sali 1 eli tämä luentosali O - Ö Vuorikatu 20, ls 1

4 Organisaatioviestintä
ominaista: organisoidut puitteet tavoitteellisuus teknisten viestinten käyttö

5 Organisointi tapahtuma, jossa ihmiset liittyvät yhteen saavuttaakseen sellaisia tavoitteita, joihin yksinään eivät yltäisi

6 Työyhteisö eli organisaatio
ihmisryhmittymä, joka pyrkii järjestelmällisesti tiettyihin päämääriin käytössään olevia voimavaroja - resursseja - säätelemällä

7 Työyhteisölle on siten ominaista
ihmisryhmittymä yhteinen tavoite voimavarat kuten koneet, laitteet, raaka-aineet, raha, työvoima, tieto ja viestintä työn ja vallan jako viestinnän rakentuneisuus mahdollisuus yksilön tavoitteiden ja tarpeiden tyydyttymiseen yhteisökulttuurin synty ja muuntuminen

8 Organisaatioviestintä
Organisaatioviestintä on prosessi, tapahtuma, jossa merkityksien antamisen kautta tulkitaan sellaisten asioiden tilaa, jotka koskevat työyhteisön toimintaa tai sen jäsenten yhteisöllistä toimintaa, ja jossa tämä tulkinta saatetaan muiden tietoisuuteen vuorovaikutteisen, sanomia välittävän verkoston kautta.

9 Työyhteisön viestintäjärjestelmä
kokonaisuus, joka muodostuu käyttöön otetuista viestintäkanavista viestinnän järjestelyistä ja viestinnän säännöistä

10 Yhteisöviestintä Yhteisöviestintä on työyhteisön viestintätoiminto eli funktio, jossa viestinnän keinoin tuetaan työyhteisön tavoitteiden saavuttamista pitkäjänteisen profiloinnin, tiedotus- ja yhteystoiminnan sekä luotauksen avulla.

11 Rowleyn ja Roevensin muutosviestinnän malli
Tasapaino- tila Vahvistaminen Kyseen- alaistaminen Muutos Hallinnan tila, ”kontrollissa” Kaaos- tila Yllytys Vakuuttu- neisuus Muuntumistila, transformaatio

12 Rowleyn ja Roevensin ehdotus muutosviestinnäksi
kyseenalaista luo vakuuttuneisuutta yllytä vahvista

13 Kyseenalaista: jotta työyhteisö ei jähmettyisi liikaa, se tulisi horjuttaa nykyi-seltä radaltaan ja saattaa epävarmuuden tilaan, ”kaaoksen reunalle” -> itseorganisoituminen alkaa Viestinnän keinoja: kyseenalaistus: ”why”, ”what if” ”mahdottomat” haasteet muutossignaalit vahvasti esiin vanhojen, turhien symbolien hylkäys

14 Luo vakuuttuneisuutta:
riittävän suuren joukon sitoutuminen muutokseen saattaa synnyttää uuden järjestyksen Viestinnän keinoja: synergisten ryhmien symbolien vahvistus ”kontrolliarvojen” korostus, jottei suistuta pahaan kaaokseen perustelut uudelle esiin luovat ongelman-ratkaisutekniikat

15 Yllytä: uusi järjestys tulee viedä lävitse työyhteisössä, niin että siitä tulisi uusi tapa toimia Viestinnän keinoja: uuden suunnan vahvistus sankaritarinat huippu-tiimeistä ja synergiasta uhoaminen huippusuoritusten palkinta vanhojen mallien hautaus arvokkaasti

16 Vahvista: löytynyttä uutta suuntaa vahvistetaan, jotta organisaatio ”sinkoutuu” uudelle, korkeammalle radalleen Viestinnän keinoja: vision esillepano: strategiset perusviestit muutosalueet esiin kokeiluihin kannustus asiakkuudesta, palvelusta ja kilpailusta viestiminen arvokeskustelu vapaan viestinnän ja rakentavan palautteen korostus

17 Integroitu kokonaisviestintä
tässä integroitua markkinointiviestintää laajemmassa mallissa otetaan huomioon yrityksen kaikki viestinnän muodot, ei vain suoranaisesti markkinointiin liittyvät esimerkki: Åbergin pizza

18 Yhteisöviestinnän funktiot
Miksi työpaikalla viestitään? -> funktiot: 1 perustoimintojen tuki 2 profilointi 3 informointi 4 kiinnittäminen 5 sosiaalinen kanssakäyminen

19 Funktiomallin ulottuvuudet:
1. sisältö: tuote, palvelu 2. suunta: ulkoinen sisäinen koko työyhteisö

20 Tulos- vies- tintä

21 Tulos- vies- tintä ulkoinen markkinointi muu ulkoinen operatiivi- nen vies- tintä sisäinen markki- noin- ti opera tiiviset työ- oh- jeet

22 tuote- tai palvelu- profilointi ja tuote- tai palvelu- kuvan tutkimus
Tulos- vies- tintä yritys- tai johtaja- profilointi ja yri- tys- tai johtaja- kuvan tut kimus

23 Tulos- vies- tintä ul- koinen tiedotus, yhteystoiminta ja luotaus
si- säinen tiedotus, yhteystoiminta ja luotaus

24 Tulos- vies- tintä työhön perehdyttäminen
työyhteisöön perehdyttä minen

25 Tulos- vies- tintä Henkilö- lähi- verkot Puska- radio sis. mark- ki-
noin- ti ulkoi- nen mark- kinointi työ- ohjeet tuote/ palvelu- profiili, ima- gotutkimus työhön pereh- dytys Tulos- vies- tintä yritys/johta- japrofiili, imagotut- kimus työyhtei- söön pereh- dytys ulk. tiedotus, yhteys- toiminta ja luo- taus sis. tiedotus, yhteys- toiminta ja luo- taus Henkilö- lähi- verkot Puska- radio

26 Markkinointiviestintä
Marketing mix: the four P:s: product, price, place and promotion Promotion: Advertising eli mainonta Personal Selling eli myyntityö Sales Promotion eli myynnin edistäntä Public Relations eli julkistaminen ja suhdetoiminta Direct Marketing eli suoramarkkinointi Kotler & Armstrong, Principles of Marketing. Prentice-Hall 2001

27 Integroitu markkinointiviestintä
integroidussa markkinointiviestinnässä yritys huolellisesti integroi ja koordinoi monet viestintäkanavansa, jotta saadaan aikaan selkeä, johdonmukainen ja kiehtova viesti yrityksestä ja sen tuotteista ja palveluista. Kotler & Armstrong 2001

28 Viestintä organisaation johtamisen näkökulmasta
Visio- johtaminen Arki- johtaminen Poikkeustilanteiden hallinta Kriisi- johtaminen Kriisi Visio Periaatteessa issue voidaan hoitaa kahdella tavalla. Hyvin hoidettuna se johtaa uuteen (dynaamiseen) tasapainoon. Huonosti hoidettuna se vie kriisiin. Käytännössä asia ei ole näin yksinkertainen. Syvimmästäkin kriisistä voi nousta feeeniks-linnun lailla. Toisaalta tasapainoon hakeutuminen voi jähmettää. Oheisella jatkumolla haluan kuitenkin viestiä, että kaikkia ylläkuvattuja management-fokuksia tarvitaan samanaikaisesti. Image management on pitkäjänteistä työtä, jolla varmistetaan, että työyhteisön visio on maalattu kirkkain värein ja leveällä pensselillä. Tarvitaan siis jaettu yhteinen käsitys palmusaaristosta ja siitä reitistä, jolla palmusaaristoa kohti suunnataan. Arkinen toiminnan johtaminen (operations management) on kaiken järjestyneen toiminnan edellytys. En nimittäin usko, että voidaan hylätä toiminnan ennustettavuuden premissi, siis se, että työyhteisön täytyy ottaa käyttöön mekanismeja, jotka lisäävät toiminnan ennustettavuutta. profilointi, maineviestintä johtamis- viestintä kriisi- viestintä luotaaminen strateginen viestintä viestintä poikkeus- tilanteissa esimies- viestintä

29 Sisäisen ja ulkoisen yhteisöviestinnän muotoja
Sisäinen intranet tietokannat tiedotteet verkossa henkilöstölehti verkossa tai paperilla tiedotustilaisuudet ilmoitustaulut tiedottava esimiesviestintä Ulkoinen internet, ekstranet asiakaslehti, -tiedote mediasuhteet PR, Public Relations, yhteystoiminta stakeholderviestintä, sidosryhmäviestintä IR, Investor Relations, sijoittajasuhteet lobbaus

30 Ulkoinen ja sisäinen viestintä
sidosryhmät, stakeholder-ryhmät suuri yleisö internet, ekstranet mediasuhteet päättäjät, vaikuttajat yhteystoiminta organisaatio sisäisen viestinnän eri muodot


Lataa ppt "Johdatus viestintään, kuudes luento: organisaatioviestintä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google