Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuLotta Lahtinen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
T-76.115 Projektikatselmus Ampel 2. Toteutusvaihe 9.2.2004
2
2 T-76.115 Project Review Agenda Projektin edistyminen (10-15min) Tavoitteisiin pääsy Projektin metriikkaa Muutokset suunnitelmiin Käytäntöjen & työkalujen käytöstä (5 min) Tuotosten esittely (15-20min) Tekninen määrittely Liikennepelin demo Seuraavan vaiheen suunnitelma (5 min) Toteutus III -vaihe
3
3 T-76.115 Project Review Suunniteltujen tavoitteiden tilanne Heurekalle liikennepelin lopullinen versio Peliympäristön ja grafiikan sekä UI:n lukkoonlyönti (vaiheen aluksi) [OK] Peligrafiikan ja laitteiden tilaus Heurekalta (vaiheen aluksi) [toimitukset kesken] Käytetyn simulaattorimallin (Mannerheimintien) lopullinen ulkomuoto (vaiheen aluksi) [OK] HUTSIM:in muutosten toteuttaminen (RESET-komennot, vaiheenvaihdot yms)[OK] Ampel API:n ja Core:n seuraava versio [OK] Liikennepelin asennus- ja huolto-ohje [EI ALOITETTU, siirretty vaiheeseen III] Ampel API:n ja Core:n käyttöohje [OK, Katselmoitavana Karilla] Aloitetaan 3d-visualisoinnin määrittelyä ja suunnittelua (ViaSys) [EI ALOITETTU, aloitetaan vaiheessa III] Seuraava versio HUTSIM-rajapinnasta[Määritelty, toteutus vaatii resursseja liikennelabralta, siirretään kevääseen] Suunnitellaan vertaistestaus [OK]
4
4 T-76.115 Project Review Tuotoksien tilanne Projektisuunnitelmaa päivitetty ViaSysin tuotteen toteuttamiseen ei ole resursseja, teemme suunnittelua ja määrittelyjä sekä teknistä dokumentaatiota. Toteutetaan liikennelabran puolesta myöhemmin keväällä. Tekninen dokumentaatio edistyy Ampel APIn dokumentaatio, Luokkakaavioita ja sekvenssikaavioita Liikennepeli 10+2 ominaisuudesta toteutettu 11 Vaiheenvaihtojen visualisointi lisäominaisuus (Heureka ei kyennyt rautatoteutukseen) Peliin ei enää tarvita lisäominaisuuksia HUTSIM-rajapinta ja HUTSIM-muutokset Liikennepeliin vaadittu toiminnallisuus mukana Paljon työtä ”yksinkertaisten” muutoksien tekemiseen Paljon bugikorjauksia Testausraportti Järjestelmätestejä, koodin katselmointia
5
5 T-76.115 Project Review Tehtävien toteutuminen I2:ssa Huomautettavaa Ylitykset: Liikennepeli +64h (188% suunnitellusta) 3d-visualisoinnin suunnittelua ei aloitettu lainkaan Raportoinnista saatiin tunteja pois lukuisten demojen vuoksi Projektin seuranta ja hallinta: viikkopalaverien lyhentäminen ei onnistunut
6
6 T-76.115 Project Review Tehtävien toteutuminen tyypeittäin I2/I1
7
7 T-76.115 Project Review Henkilötuntien käyttö Viimeisin ajankäyttösuunnitelma tehty I2- vaiheen aluksi 128% vaiheen tunneista käytetty (393h) 81% projektin tunneista käytetty (1163h) Ylityksiä Petri: 51%(14h), Juha 50%(15h)
8
8 T-76.115 Project Review Henkilötuntien käyttö – kaikki iteraatiot Tuntien käyttö per henkilö koko projektin ajalta Seuraava vaihe 230h Toimitusiteraatio 82h
9
9 T-76.115 Project Review Testien kattavuus Bugimetriikat Järjestelmätestit mittaavat kaikkien oleellisimpien vaatimusmäärittelyssä dokumentoitujen asioiden toteutumisastetta. Arvio kattavuudesta: hyvä. Koodikatselmuksissa katselmoitiin järjestelmällisesti uudet luokat. Vanhat luokat on katselmoitu aiemmin. Vanhoihin luokkiin tehtyjä muutoksia katselmoitiin jossain määrin osana koodausprosessia. Arvio kattavuudesta: hyvä. Yksikkötestaus. Yksikkötestiluokkia yhteensä 12, joista iteraatio 2:n aikana lisätty 2. Arvio kattavuudesta: huono Järjestelmätestien ajamisen jälkeen virheitä korjattiin. Tällä hetkellä järjestelmätestien tulos olisi huomattavasti parempi. Koodikatselmuksissa minor-kategorian virheistä suuri osa liittyy javadoc:iin ja kommentointiin. Laatumetriikat
10
10 T-76.115 Project Review Laatuarvio Huomioita Laatuvaatimuksena voidaan pitää sitä, että kaikki järjestelmätestitapaukset läpäistään Vaiheen lopussa tehtyjen korjauksien jälkeen ei ole tehty systemaattista järjestelmätestausta. Näppituntuman mukaan suurin osa bugeista on korjattu. Iteraation 3 aluksi tehdään systemaattista testaa->korjaa- >testaa->korjaa –sykliä. Tarkoitus on, että järjestelmä voidaan toimittaa asiakkaan hyväksyntätestaukseen iteraation alkupuolella. Iteraatiossa 3 on testaukselle varattu huomattavasti enemmän tunteja kuin iteraatioissa 1 ja 2. Toimii, mutta pieniä puutteita on 2Liikennepeli kokonaisuutena CommentsQualityCoverageFunctional area Legend Coverage: 0 = nothing 1 = we looked at it 2 = we checked all functions 3 = it’s tested Quality: = quality is good = not sure = quality is bad
11
11 T-76.115 Project Review Ohjelmiston kokometriikkaa
12
12 T-76.115 Project Review Riskit Tärkeimmät riskit on koostettu poimimalla riskianalyysiin käytetystä ns. pareto-taulukosta riskit, jotka ovat lähimpänä vasempaa yläkulmaa (suurin todennäköisyys*toteutuneen riskin vaikutus). Toteutuneita riskejä
13
13 T-76.115 Project Review Käytännöt ja Työkalut Testaus Testitapauksia & Koodin katselmointia Projektin seuranta ja hallinta SCRUM-henkinen tehtävälista toimii! Riskien hallinta
14
14 T-76.115 Project Review Vaiheen tuotokset Vaatimusmäärittelyn tila Tekninen dokumentaatio Demo Liikennepeli
15
15 T-76.115 Project Review Vaatimusten toteutuminen Toiminnalliset vaatimukset (Heureka) Toiminnalliset vaatimukset (Viasys) Ei-toiminnalliset vaatimukset
16
16 T-76.115 Project Review Tekninen dokumentaatio
17
17 T-76.115 Project Review Demo
18
18 T-76.115 Project Review Toteutusvaihe 3: Tavoitteet Tavoitteet Suoritetaan Liikennepeli-näyttelykohteen testaus Kirjoitetaan Liikennepelin huolto-ohje Kirjoitetaan Liikennepelin asennusohje Hiotaan Liikennepelihn graafinen ulkoasu lopulliseen muotoonsa Tehdään Liikennepelin vertaistestaus Raportoidaan Liikennepelin vertaistestauksen sujuminen ja löydetyt virheet Pidetään loput henk. koht. käytäntöjen esitelmät Laaditaan suunnitelmat Ampel 3d-visualisointipaketin toteuttamiselle Laaditaan alustava 3d-visualisointipaketin arkkitehtuuridesign Päivitetään HUTSIM-rajapintamäärittelyt 3d- visualisointipaketin vaatimusten mukaisiksi
19
19 T-76.115 Project Review Toteutusvaihe 3: Tuotokset
20
20 T-76.115 Project Review Toteutusvaihe 3: Tuntien jakautuminen
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.