Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kuluttajille massaräätälöidyt tuotteet verkkokaupassa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kuluttajille massaräätälöidyt tuotteet verkkokaupassa"— Esityksen transkriptio:

1 Kuluttajille massaräätälöidyt tuotteet verkkokaupassa
S Tietoverkkotekniikan diplomityöseminaari Timo Pelkonen Valvoja ja ohjaaja Heikki Hämmäinen

2 Sisältö Tavoitteet Metodi Massaräätälöinti Kuluttaja ja verkkokauppa
Yrityksen toiminnan tehostaminen verkkokaupalla Massaräätälöinnin toimivuus Metodi Massaräätälöinti Konfiguraattori Kuluttaja ja verkkokauppa Käyttäytyminen, personointi, suosittelujärjestelmät Tuotteiden vaikutus Tilanne markkinoilla Päätelmät

3 Tavoitteet Lisätä ymmärrystä siitä, kuinka paljon kuluttaja voi osallistua massaräätälöitävän tuotteen konfigurointiin verkkokaupassa Palvelut ja teollisuus hyvin edustettuina Kuluttajat varsin vähän tutkittu alue

4 Metodi Konstruktiivinen lähestyminen Teoriapohja kirjallisuudesta
Mitä otettava huomioon Miten toteutettavissa Teoriapohja kirjallisuudesta Empiria verkkokaupoista Tuloksena mahdollisesti toteutuskelpoinen toimintamalli

5 Massaräätälöinti Alussa oli yksittäistuotanto
Kaikki tuotteet olivat yksilöitä Kallista Massatuotanto alensi kustannuksia Kaikki tuotteet olivat klooneja Massaräätälöinti pyrkii yhdistämään yksilöllisyyden edullisiin kustannuksiin

6 Massaräätälöinti Tuottaja Hinta Ostaja Yksittäistuotanto FC
Massaräätälöinti MC Massatuotanto MP Ominaisuudet Ostajan lisäarvo Enemmän ominaisuuksia kohtuullisella lisähinnalla Myyjän lisäarvo Enemmän katetta kohtuullisilla lisäominaisuuksilla

7 Massaräätälöinnin keinot
Modulaarisuus Valmiita komponentteja yhdistellään eri tavoin Auto Huonekalu Parametrit Ominaisuuksia muutetaan Silmälasit Konfiguraatio kertoo tuotannolle millainen tuote tehdään

8 Konfiguraattori Kaupallinen malli Tekninen malli
Tarpeet Ominaisuudet Tekninen malli Rakenne Resepti Parametrit Konfiguraattori eliminoi ristiriitaiset valinnat ja eksoottiset mallit

9 Massaräätälöinti teollisuudessa
Myyjä tuntee asiakkaan tarpeet Syvä ja pitkäaikainen yhteistyö Arvo- ja tuotantoketjujen integrointi Ketjun disaggregointi Lean ja JOT Hyödyt laskettavissa

10 Massaräätälöinti kuluttajille
Myyjä ei tunne yksittäistä asiakasta Kontakti pinnallinen, lyhyt, usein ainutkertainen Elämystalous Customer sacrifice Luottamus

11 Kuluttajan ominaisuudet
Kärsimätön Varautunut Tunnettuus luo luottamusta Markkinointi luo tunnettuutta Mutta markkinointi luo myös negatiivista kuvaa Liian suuri vaihtoehtojen määrä häiritsee 6 makua parempi kuin 26 Vapaa konfigurointi tuottaa mielikuvan vähistä vaihtoehdoista

12 Kuluttajan ominaisuudet
Raha ei usein ratkaise Kalleinta vältetään Macin kolme juomakokoa Riskit myyjälle Väärinkäyttö Kuluttajasuoja koti- puhelin- ja verkkomyynnissä

13 Verkkokauppa Edullinen asiakaskontakti
Integroituminen tuotannonohjausjärjestelmään Pinnallinen tuntuma tuotteeseen Pitkä häntä Luottamus

14 Personointi Näkymän mukauttaminen asiakkaalle Historiatiedot
Korrelaatio tuotteiden kesken

15 Suosittelujärjestelmät
Tuotteiden etsiminen tai mukauttaminen vaatimusten perusteella Kannettava alle 2 kg

16 Tuotteiden erot Fyysiset, palvelut, digituotteet Raaka-aine
Rajat usein epäselvät Raaka-aine Kuvat ovat raaka-ainetta Kuvakirjassa vain paperi tulee myyjältä Konfigurointi Tarvitaanko erikoisosaamista, esim. optikko Kenen haltuun konfiguraatio jää

17 Tilanne markkinoilla Verkkokauppoja paljon Räätälöintiä vähän
Bulkkitavaraa, kustannuslähtöinen markkinointi Räätälöintiä vähän Tuntematon myös verkkokauppatoimittajille Kuluttaja osallistuu Elämyksen osuus konfiguroinnissa Valkoinen alue kartalla Kysyntä ja tarjonta eivät vielä kohdanneet tai puuttuvat

18 Tulokset Verkkokauppa toimii Personoi Tuotteen esillepano
Integroi tuotantojärjestelmään Personoi Kuluttajien kyvyt, tarpeet ja vaatimukset vaihtelevat Suosittelujärjestelmä on eduksi Tuotteen esillepano Elämyksen osuus konfiguroinnissa Oikea tuntuma vähentää palautuksia

19 Päätelmät Verkkokaupat keskittyneet halpasektoriin tai tunnettuihin tuotteisiin Luksustuotteen ostaminen halutaan kokea: luo elämys Räätälöintiä vähän Verkkokauppatoimittajille mahdollisuus Uhkana kuluttajansuoja: varaudu riskiin Kuluttaja osallistuu Helppous, hallinta, valikoiman kohtuullisuus: personoi Valkoinen alue kartalla Kasvumahdollisuus ketterille toimijoille


Lataa ppt "Kuluttajille massaräätälöidyt tuotteet verkkokaupassa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google