Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAuvo Myllymäki Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Kuluttajille massaräätälöidyt tuotteet verkkokaupassa
S Tietoverkkotekniikan diplomityöseminaari Timo Pelkonen Valvoja ja ohjaaja Heikki Hämmäinen
2
Sisältö Tavoitteet Metodi Massaräätälöinti Kuluttaja ja verkkokauppa
Yrityksen toiminnan tehostaminen verkkokaupalla Massaräätälöinnin toimivuus Metodi Massaräätälöinti Konfiguraattori Kuluttaja ja verkkokauppa Käyttäytyminen, personointi, suosittelujärjestelmät Tuotteiden vaikutus Tilanne markkinoilla Päätelmät
3
Tavoitteet Lisätä ymmärrystä siitä, kuinka paljon kuluttaja voi osallistua massaräätälöitävän tuotteen konfigurointiin verkkokaupassa Palvelut ja teollisuus hyvin edustettuina Kuluttajat varsin vähän tutkittu alue
4
Metodi Konstruktiivinen lähestyminen Teoriapohja kirjallisuudesta
Mitä otettava huomioon Miten toteutettavissa Teoriapohja kirjallisuudesta Empiria verkkokaupoista Tuloksena mahdollisesti toteutuskelpoinen toimintamalli
5
Massaräätälöinti Alussa oli yksittäistuotanto
Kaikki tuotteet olivat yksilöitä Kallista Massatuotanto alensi kustannuksia Kaikki tuotteet olivat klooneja Massaräätälöinti pyrkii yhdistämään yksilöllisyyden edullisiin kustannuksiin
6
Massaräätälöinti Tuottaja Hinta Ostaja Yksittäistuotanto FC
Massaräätälöinti MC Massatuotanto MP Ominaisuudet Ostajan lisäarvo Enemmän ominaisuuksia kohtuullisella lisähinnalla Myyjän lisäarvo Enemmän katetta kohtuullisilla lisäominaisuuksilla
7
Massaräätälöinnin keinot
Modulaarisuus Valmiita komponentteja yhdistellään eri tavoin Auto Huonekalu Parametrit Ominaisuuksia muutetaan Silmälasit Konfiguraatio kertoo tuotannolle millainen tuote tehdään
8
Konfiguraattori Kaupallinen malli Tekninen malli
Tarpeet Ominaisuudet Tekninen malli Rakenne Resepti Parametrit Konfiguraattori eliminoi ristiriitaiset valinnat ja eksoottiset mallit
9
Massaräätälöinti teollisuudessa
Myyjä tuntee asiakkaan tarpeet Syvä ja pitkäaikainen yhteistyö Arvo- ja tuotantoketjujen integrointi Ketjun disaggregointi Lean ja JOT Hyödyt laskettavissa
10
Massaräätälöinti kuluttajille
Myyjä ei tunne yksittäistä asiakasta Kontakti pinnallinen, lyhyt, usein ainutkertainen Elämystalous Customer sacrifice Luottamus
11
Kuluttajan ominaisuudet
Kärsimätön Varautunut Tunnettuus luo luottamusta Markkinointi luo tunnettuutta Mutta markkinointi luo myös negatiivista kuvaa Liian suuri vaihtoehtojen määrä häiritsee 6 makua parempi kuin 26 Vapaa konfigurointi tuottaa mielikuvan vähistä vaihtoehdoista
12
Kuluttajan ominaisuudet
Raha ei usein ratkaise Kalleinta vältetään Macin kolme juomakokoa Riskit myyjälle Väärinkäyttö Kuluttajasuoja koti- puhelin- ja verkkomyynnissä
13
Verkkokauppa Edullinen asiakaskontakti
Integroituminen tuotannonohjausjärjestelmään Pinnallinen tuntuma tuotteeseen Pitkä häntä Luottamus
14
Personointi Näkymän mukauttaminen asiakkaalle Historiatiedot
Korrelaatio tuotteiden kesken
15
Suosittelujärjestelmät
Tuotteiden etsiminen tai mukauttaminen vaatimusten perusteella Kannettava alle 2 kg
16
Tuotteiden erot Fyysiset, palvelut, digituotteet Raaka-aine
Rajat usein epäselvät Raaka-aine Kuvat ovat raaka-ainetta Kuvakirjassa vain paperi tulee myyjältä Konfigurointi Tarvitaanko erikoisosaamista, esim. optikko Kenen haltuun konfiguraatio jää
17
Tilanne markkinoilla Verkkokauppoja paljon Räätälöintiä vähän
Bulkkitavaraa, kustannuslähtöinen markkinointi Räätälöintiä vähän Tuntematon myös verkkokauppatoimittajille Kuluttaja osallistuu Elämyksen osuus konfiguroinnissa Valkoinen alue kartalla Kysyntä ja tarjonta eivät vielä kohdanneet tai puuttuvat
18
Tulokset Verkkokauppa toimii Personoi Tuotteen esillepano
Integroi tuotantojärjestelmään Personoi Kuluttajien kyvyt, tarpeet ja vaatimukset vaihtelevat Suosittelujärjestelmä on eduksi Tuotteen esillepano Elämyksen osuus konfiguroinnissa Oikea tuntuma vähentää palautuksia
19
Päätelmät Verkkokaupat keskittyneet halpasektoriin tai tunnettuihin tuotteisiin Luksustuotteen ostaminen halutaan kokea: luo elämys Räätälöintiä vähän Verkkokauppatoimittajille mahdollisuus Uhkana kuluttajansuoja: varaudu riskiin Kuluttaja osallistuu Helppous, hallinta, valikoiman kohtuullisuus: personoi Valkoinen alue kartalla Kasvumahdollisuus ketterille toimijoille
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.