Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Tähän syvätty kuva Ilona Tanskanen Suomen kielen ja viestinnän valtakunnalliset kompetenssi- ja osaamistasokuvaukset
2
Valtakunnallisen yhteistyön lähtökohtia
Ydinainesanalyysillä alkuun Lukuvuonna 2004 – 2005 ydinainesanalyysejä tehtiin eri oppiaineissa • suomen kielen ja viestinnän opettajien koulutuspäivä Hämeenlinnassa (HAMK:ssa) työsti osaamistarpeita ja ydinsisältöjä • seminaari Hämeenlinnassa jatkoi, tuloksena yhteinen tavoitekuvaus ja osa-aluekuvaukset oppilaitoskohtaisten opintojaksokuvausten laadintaan • valittiin ensimmäinen suvi-edustaja ARENE ry:n kielten opetuksen kehittämisryhmään
3
Valtakunnallinen ydin
Tavoite Opiskelija pystyy toimimaan tarkoituksenmukaisesti ja taitavasti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Hän osaa ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alan vaatimukset sekä viestiä jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti. Hän osaa ja haluaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan. Tähyvätty kuva
4
Suomen kielen ja viestinnän opintojen osa-alueet
Asiantuntijaviestintä • oman viestintäkompetenssin tavoitteellinen kehittäminen Työelämän ryhmäviestintä • tarkoituksenmukainen ja yhteistyökykyinen toiminta työelämän yhteisöllisissä viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa Tä kenttään voi sijoittaa kuvan tai kaavion
5
Kompetenssi- ja osaamistasokuvauksiin käsiksi
Suomen kielen ja viestinnän opettajien valtakunnallisessa työseminaarissa Oulussa päätettiin, että ns. Suvi Rukkanen eli suvi-työryhmä valmistelisi kompetenssikuvausluonnokset seuraavan valtakunnallisen työseminaarin hyväksyttäväksi. Suvi-työryhmä on koostunut eri ammattikorkeakoulujen eri koulutusaloja edustaviesta suvi-opettajista, jotka ovat ilmoittaneet halukkuutensa kehittämistyöhön. Puheenjohtajana on toiminut valtakunnallisen suvi-verkoston puheenjohtaja (2005 – 2008 Ilona Tanskanen (TuAMK), – Tarja Ahopelto (JAMK)).
6
Kompetenssi- ja osaamistasokuvausten kehys
Lainsäädäntö: Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista /352 & Valtioneuvoston asetus suomen ja ruotsin kielen taidon osoittamisesta valtionhallinnossa 481/2003 & Laki julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta /424 ARENE ry:n kieltenopetuksen käytäntösuositus 2006 Yleiset AMK-kompetenssit (ARENE ry:n) Valtakunnallinen ammattikorkeakoulujen suomen kielen ja viestinnän opetuksen tavoite ja osa-alueet Eurooppalainen viitekehys: Kielten oppimisen, opettamisen ja arvioinnin yhteinen eurooppalainen viitekehys 2003.
7
Kompetenssi- ja osaamistasokuvausten perusta
Toiminnallinen ja sosiaalinen näkemys kielestä ja viestinnästä: Mitä on opittava tekemään kielellä, että pystyisi käyttämään sitä viestintään? Mitä tietoja ja taitoja tarvitaan, jotta viestintä olisi tehokasta ammatillisissa yhteyksissä? Huomioon otetaan kognitiiviset, emotionaaliset ja tahtotoimintaan kuuluvat voimavarat – ihminen nähdään sosiaalisena toimijana. Kieli- ja viestintätaitoja lähestytään tilannelähtöisesti.
8
Kompetenssi- ja osaamistasokuvaustyön eteneminen
Valtakunnallisessa työseminaarissa suvi-osaamisalueita työstettiin työpajassa. Tuloksena saatiin suvi-osaamisalueet ja ensimmäinen luonnos kuvaukseksi, mitä opiskelijan tulee osata suomen kielen ja viestinnän alueella valmistuessaan ammattikorkeakoulusta. Valmisteleva suvi-työryhmä työskenteli vuoden aikana seuraavasti: Tampereella Helsingissä Virtuaalisesti Jokaiseen uuteen tekstiversioon pyydettiin s-postitse kommentteja valtakunnallisessa suvi-verkostossa.
9
Kompetenssi- ja osaamistasokuvausten käyttö ja kehittäminen
Kuvaukset julkistettiin valtakunnallisessa suvi-työseminaarissa Jyväskylässä Kuvakset ovat suvi-opettajilla käytössä. Työseminaarissa AfinLan päivillä 12. – pyritään käynnistämään kompetenssi- ja osaamistasokuvauksiin liittyvä arvioinnin kehittäminen. Vuoden 2010 työseminaarissa arvioidaan tehtyjä kuvauksia etenkin arvioinnin kehittämisen näkökulmasta sekä sovitaan jatkotoimista.
10
Suvi-työryhmä Tarja Ahopelto, Jyväskylän ammattikorkeakoulu, vetäjä Terhi Kemppainen, Oulun seudun ammattikorkeakoulu Mirja Kinnunen, Tampereen ammattikorkeakoulu Pasi Lankinen, Metropolia ammattikorkeakoulu Raija Lerssi, Pelastusopisto Johanna Marjomäki, Lahden ammattikorkeakoulu Kaarina Murtola-Jokiniemi, Laurea ammattikorkeakoulu Sami Norrbacka, Kymenlaakson ammattikorkeakoulu Ilona Tanskanen, Turun ammattikorkeakoulu Tuija Tolonen, Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu Pirjo Valokorpi, Hämeen ammattikorkeakoulu Aino Vuorijärvi, Metropolia ammattikorkeakoulu
11
Kirjallisuutta ARENE ry:n kehittämisprojektin tuottama kuvaus yleisistä AMK-kompetensseista luettavissa ARENE ry:n kielten opetuksen kehittämisryhmän antamat suositukset kielten opetuksen käytännöiksi ammattikorkeakouluissa ( ) luettavissa Suvi-työtila Moodlessa: Etsi kursseja: amk-suvi, Naama (Tämä kurssi sallii käyttäjät virailija-tunnuksella), Kirjaudu vieraana, tunnus amksuvi. Tanskanen, I Viittoja opetukseen ja osaamisen arviointiin. Virke 1/2008, 14 – 16. Tanskanen, I Ydinainesanalyysista arviointiin. Ammattikorkeakoulujen suomen kielen ja viestinnän opetuksen valtakunnallisen kehitystyön vaiheita, sisältöjä ja tuloksia. KeVer 2/2008, Vol 7.
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.