Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Alma Media - tieto elämään

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Alma Media - tieto elämään"— Esityksen transkriptio:

1 Alma Media - tieto elämään
Alma Media Oyj Kai Telanne, toimitusjohtaja

2 Esityksen sisältö Alma Media lyhyesti Median markkinat ja trendit
Alma Median strategia Median murros – esimerkkejä Almasta I: Kasvua digitaalisesta mediasta II: Sanomalehden kestävä kehittäminen Taloudellinen katsaus

3 Alma Media lyhyesti

4 Alma Media – tieto elämään
Alma Media on digitaalisiin palveluihin ja julkaisutoimintaan keskittyvä mediakonserni, joka tarjoaa ihmisille uutissisältöjen lisäksi hyötytietoa elämäntyylin, työuran sekä liiketoiminnan kehittämiseen. Alma Media on laajentanut digitaalisia palveluitaan Suomesta Pohjoismaihin, Baltiaan sekä Keski-Euroopan markkinoille.

5 Alma Media lyhyesti Digitaaliset kuluttaja-palvelut
Liikevaihto 316,2 MEUR (2011) EBIT 13,6 % liikevaihdosta Henkilöstö noin ilman lehdenjakajia Markkinaosuudet Suomessa: 1/5 sanomalehti-, 1/3 verkkomainonnasta Digitaalinen liikevaihto 23,4 % liikevaihdosta Digitaaliset kuluttaja-palvelut Ura, Asuminen ja muut kuluttajapalvelut Kauppalehti-ryhmä Talousmediaa ja tietopalveluja yrityksille Sanomalehdet Iltapäivälehti Viisi maakuntalehteä 28 paikallis- ja kaupunkilehteä Muut toiminnot Paino ja jakelu Raportointisegmentit 42 MEUR 57 MEUR 218 MEUR 14,9 % 13,0 % 14,1 % Liikevaihto 2011 EBIT-% 6 MEUR

6 Alma Median tuotteet ja palvelut
UUTISET ELÄMÄNTYYLI LIIKETOIMINTA TYÖURA Alman tunnetuimpia tuotteita ovat Aamulehti, Iltalehti, Kauppalehti ja Etuovi.com.

7 Omistus ja osakkeen perustietoja
Nasdaq OMX Helsinki (Nordic Mid-Cap); ALN1V Osakkeiden lkm: Osakepääoma EUR ,80 Omistuksen jakauma: Yritykset 55,1 % Julkisyhteisöt 11,0 % Rahoitus- ja vakuutuslaitokset 8,5 % Kotitaloudet 15,6 % Muut 10 % Suomen ulkopuolella alle 5 % osakkeista Suurimmat omistajat % 1. Ilkka-Yhtymä Oyj 29,79 2. Mariatorp Oy 10,07 3. Kaleva Kustannus Oy 7,95 4. Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma 7,06 5. Kunnallisneuvos C. V. Åkerlundin säätiö 4,53 6. Mandatum Henkivakuutusosakeyhtiö 3,60 7. Keskinäinen Vakuutusyhtiö Kaleva 3,01 8. Oy Herttaässä Ab 2,87 9. Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Tapiola 2,45 10. Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen 1,46

8 Median markkinat ja trendit

9 Toimintaympäristössä kuhisee
Hitaan kasvun ja epävakaan talouden jakso MEDIAN MURROS Kilpailukentän pirstaloituminen ja laajeneminen Elämän digitalisoitu-minen Teknologian kiihtyvä kehitys Taloudellinen ilmapiiri pysynee vaisuna: talousennusteet ennustavat Suomen BKT:n kasvavan vain hitaasti lähivuosina Perinteisten medioiden kannattavuus paineen alla, kehitystarpeet lisääntyvät, kasvu vaatii uutta liiketoimintaa Kilpailu lukijan ajasta ja rahoista kiristyy edelleen Yritykset hakevat suoraa, kustannustehokasta ja mitattavaa yhteyttä asiakkaisiin Markkinoille uusia ’medioita’ Internetistä uusi sosiaalinen ja kaupallinen infrastruktuuri; sosiaalisen median merkitys ja hyödyntäminen kasvavat Verkko- ja mobiiliteknologiat, päätelaitteet Vaatimustason nousu

10 Verkosta tuli massamedia viidessä vuodessa
Alman suurimpien sanomalehtien verkkokävijät 2007 2011 Muutos % + 143 % % Kaikkien sanomalehtien verkkokävijämäärien kehitys 2007 2011 Muutos % + 128 % % Päivittäin internetiä käyttävien osuus Suomessa Ohjeita Alma Median esityksen rakentamiseen löytyy sijainnista: Tukipalvelut à (Alma median yhteiset ohjeet..) Viestintä à Esitysmateriaalit Alma Median verkkopalveluista mukana Aamulehti.fi, Iltalehti.fi ja Kauppalehti.fi. Kaikissa lehdissä mukana ovat myös Helsingin Sanomat, Etelä-Suomen Sanomat, Ilta-Sanomat, Taloussanomat ja Turun Sanomat Lähde TNS Atlas. Lähde: Tilastokeskus 2011

11 Mainostajat menevät kuluttajien perässä
Vähittäiskaupan mainonta Sanomalehdet Verkko Muutos +4 % +177 % Mainosväline Markkinaosuus2007, % Markkinaosuus 2011, % Sanomalehdet 52.5 41.5 Televisio 19.9 20.3 Verkkomedia 4.7 15.8 Aikakauslehdet 16.0 11.2 Radio 3.6 4.1 Muut 3.3 7.1 Yhteensä 100 Asuntoilmoittelu Sanomalehdet Verkko Muutos -46 % +90 % Työpaikkailmoittelu Sanomalehdet Verkko Muutos -33 % +34 % Lähde: TNS Media Intelligence

12 Mainonnan määrä reagoi kansantalouden kehitykseen
Lähteet: Tilastokeskus, Mainonnan Neuvottelukunta

13 Mediamainonnassa heikko alkuvuosi
Kuukausittain kumulatiivisesti (muutos-% edellisen vuoden vastaavaan aikajaksoon) Lähde: TNS Media Intelligence

14 Eniten mainostaneet toimialat Q2/2012

15 Eniten mainostaneet toimialat Q2/2012

16 Alma Median strategia

17 Alma Median visio Alma Media on kiinnostavin tiedon, hyödyn ja elämysten tuottaja sekä median tulevaisuuden suunnannäyttäjä. Vision 1.osa viittaa perustehtäväämme mediatalona ja 2. osa kuvastaa tahtotilaamme toimialalla. Visio kattaa kaiken sen, mitä teemme tänään ja antaa tilaa huomisen uusille liiketoimintamahdollisuuksille. Mutta: Visio = tulevaisuuden tahtotila. Vision ei siis tarvitse tai pidäkään kuvastaa asioiden nykyistä tilaa, vaan tarjota sopivan korkealla oleva tavoite tulevaisuudesta.

18 Strategia: kasvua digitaalisista palveluista
Digitaaliset kuluttajapalvelut Julkaisutoiminta Digitaaliset yrityspalvelut

19 Strategiaa toteuttava organisaatio
Alma Diverso (digitaalinen tuki ja tuotekehitys) Konsernitoiminnot Alma Manu Alma Aluemedia Kauppalehti-ryhmä Iltalehti Markkinapaikat Alma Diverso

20 Strategian toteuttamisen elementit
Vakaa kassavirta sanomalehti- liiketoiminnasta. Digitaalisen liikevaihdon kasvu monimediaisista uutiskanavista Kasvua ja kehitystä digitaalisista palveluista sekä kuluttajille että yrityksille. Yhteiset prosessit, kehittäminen ja tukitoiminnot Vahva alueellinen media Suomessa (Alma Aluemedia) Digitaalisten yrityspalveluiden kehittäminen (Kauppalehti-ryhmä) Vahva digitaalinen uutiskanava Suomessa (Iltalehti) Digitaalisten kuluttajapalveluiden kehittäminen (Markkinapaikat & Alma Diverso) Seuraavaksi katsaukset kaikkiin neljään alueeseen.

21 Liiketoiminnan murros, osa I
Kasvua digitaalisista palveluista

22 Digitaalinen Alma Media tänään
24 % Digitaalisen liiketoiminnan osuus Alma Median liikevaihdosta. 75 % Alma Median osuus Tsekin rekrytointi-ilmoittelun markkinasta. 1/3 Alma Median osuus verkkomainonnan markkinasta Suomessa (display ja luokitellut). 1. Alma Medialla on verkkosivustojen kävijämäärältään suurin verkosto Suomessa. 2,8 miljoonaa viikkokävijää Iltalehti.fi:ssä. Nyt olette toivon mukaan pystyneet laittamaan nämä makupalat paremmin osaksi yhtiön kokonaisuutta.

23 Digitaalinen liiketoiminta kasvaa nopeasti

24 Digitaalisen liiketoiminnan osuus eri segmenttien liikevaihdosta

25 Case: Markkinapaikat Asuminen Työpaikat Autot & Koneet Strategia:
Lisäpalveluita nykyisten markkinapaikkojen asiakkaille Nykyisiin kauppapaikkoihin mahdollisuus myös kuluttajien ilmoitteluun Kasvun kiihdytys yrityskaupoin Alman markkinapaikkojen vertikaalialueet

26 Case: Markkinapaikat Työpaikat Autot & Koneet Asuminen
Alma Media Markkinapaikat-yksikön liikevaihdon jakauma Q1 2012 Autot & Koneet Työpaikat Asuminen

27 Case: Digitaaliset yrityspalvelut
Kauppalehti-ryhmä Liikevaihto 56,7 M€ Sisältöön keskittyvä markkinointiviestinnän toimisto Erikoistunut asiakas- ja yritysviestintään eri kanaviin Digitaalinen liiketoiminta kasvaa Baltic News Service Liikevaihto 4.6 M€ Toimintaa Virossa, Latviassa ja Liettuassa Täyden palvelun uutistoimisto Mediaseurantapalvelut Vahva markkina-asema Talousmedia ja yritystietopalvelut Liikevaihto 41,4 M€ Alma 360 asiakasmedia Liikevaihto 11,4 M€

28 PÄÄSY ERI TIETOVARANTOIHIN
Case: Digitaaliset yrityspalvelut/Kauppalehti ePortti Hakupalvelu vain yritys- ja yhteisöasiakkaille Yli asiakasta, lähes (tunnistettua) käyttäjää Yli 10 miljoonaa tuotelatausta PÄÄSY ERI TIETOVARANTOIHIN

29 Case: digitaaliset yrityspalvelut
Osuus liikevaihdosta (2011) Tulovirran lähteet Yritystietopalvelut ePortti Balance Consulting Yrityshaku Uudet palvelut 19 % ePortti, lisenssit ja yritystiedon myynti 15 % % 2009 Mahdollistaa 15 % Verkkomedia Kauppalehti.fi Mainosmyynti Sisältömyynti 14 % % 2009 Mahdollistaa 66 % Painettu lehti Kauppalehti Kauppalehti Optio Vahva brändi Mainosmyynti Levikkimyynti 71 % % 2009

30 Case: verkosta massamedia
Kävijätiedot eri selaimia, kunkin vuoden viikolta 19.

31 Case: verkosta massamedia
Vahva tavoittavuus mahdollistaa paitsi hyvän mainosmyynnin myös: Sisältömyynnin tulot Komissiot verkkokaupasta Maksulliset verkkopalvelut Dia 2: Graafi IL:n levikinkehityksestä, verkkomainonnan ja ebitin kehityksestä Lukujen ei tarvitse olla absoluuttisia eikä numeroita tarvitse näyttää. Olennaista on tässäkin kokonaiskuva. Circ.revenue Online revenue EBIT

32 Case: Alma Diverso Alman verkkokauppakonseptien ja digitaalisten kuluttajapalveluiden koti Uusien digitaalisten palveluiden ja konseptien kehitysyksikkö Alman verkkomainontayksikön koti Alman verkostotuotteet (kohdennettu ja verkostomainonta), verkkopalveluiden mainonnanhallinta, verkkomainonnan järjestelmät Alman verkkopalveluita palvelevien, keskitettyjen toimintojen koti Teknologia-alustat ja työkalut, joita hyödyntävät useat Alman verkkopalvelut Verkkopalveluiden erityisosaajat, jotka palvelevat useita Alman verkkopalveluita Alman verkkopalveluiden välisen kävijäliikenteen ohjauskeskus

33 Liiketoiminnan murros, osa II
Sanomalehden kestävä kehittäminen

34 Muuttoliike vie kaupunkeihin ja länteen
++ + - - -

35 Sanomelehtien levikit ovat olleet lievässä laskussa, lukeminen pysyy hyvällä tasolla
Alma Median 7-päiv. sanomalehtien levikit 2007 2011 Muutos - 9 % CAGR - 2.2 % Alma Median aluelehtien lukijamäärät 2007 2011 Muutos - 5.8 % CAGR - 1.5 % 7-päiv- sanomalehtien levikit Suomessa 2007 2011 Muutos - 9 % CAGR - 2.4 % Kärkimedian aluelehtien lukijamäärät 2007 2011 Muutos - 7.4 % CAGR - 1.9 % Lähde: Levikintarkastus, KMT

36 Sanomalehti monimuotoistuu vauhdilla
Tabloidi Lapin Kansa, Pohjolan Sanomat, Kainuun Sanomat ja Satakunnan Kansa siirtyneet tabloidiin. Aamulehti harkitsee asiaa muun uudistamisen ohella syksyllä. Lukijat ja ilmoittajat ovat ottaneet tabloidikokoiset lehdet pääosin myönteisesti vastaan. Tabletti Kaikki Alma Median lehdet luettavissa näköislehtinä. Iltalehti ostettavissa irtonumerona. Telkkari IL-tv kerää keskimäärin katsojaa (eri selaimilla mitattuna) viikossa. Helsingin Sanomat aikoo pienentää lehden tabloidikokoon vuodenvaihteessa. Toisaalta tarjoamme sisältöjämme useissa kanavissa. Kaikki Alma Median lehdet ovat esimerkiksi luettavissa myös tablettitietokoneilla näköislehtinä. Suurimmilla lehdillämme on myös kattavat älypuhelimilla käytettävät mobiilipalvelut. IL-tv:n kävijämäärät: IL-TV:ssä on käyty keskimäärin 710 000 eri selaimelta per viikko vuonna 2012. Viime viikko oli tähän mennessä korkein, selaimia oli 845 893! Eri kävijöiden määrä oli viime viikolla 657 682. Lähde:TNS Metrix

37 Verkko lisää sanomalehden tavoittavuutta
Peitto lähes 80% Aamulehti=yksi julkaisukerta, Aamulehti.fi=viikko, tuhatta lukijaa/kävijää Huom! Verkon kävijöiden laskutapa on muuttunut Aikaisemmin käytetyt eri selaimet korjataan nyt ns. korjauskertoimella eri kävijöiksi. Myös käytetty tutkimus on vaihtunut. Notkahdus vuoden 2010 kohdalla johtuu juuri tuosta verkkokävijöiden laskutavan muuttumisesta. KMT Lukija , TNS Gallup Oy TNS Atlas , TNS Gallup Oy KMT Kuluttaja , TNS Gallup Oy

38 Alma Aluemedia yhdistää paikallisesti vahvat
Alma Aluemedia –liiketoimintayksikkö perustettiin ja se yhdistää neljän yhtiön toiminnot: Kustannus Oy Aamulehti Satakunnan Kirjateollisuus Oy Pohjois-Suomen Media Oy Suomen Paikallissanomat Oy Julkaisut (painettuna ja sähköisesti): 5 alueellista sanomalehteä 18 tilattavaa paikallislehteä 11 ilmaisjakelulehteä (kaupunkilehdet) Liikevaihto ~ 160 MEUR (2011) Henkilöstö ~ 700

39 Rakenteilla uusi malli lehtien toimittamiseen
Yhteis- toimitukset Lapin Kansa KainuunSanomat Aamulehti Satakunnan Kansa PohjolanSanomat = Paikallislehdet YHTEINEN SISÄLTÖ, OSASTOT JA JOURNALISTISET TUKITOIMINNOT VAHVA PAIKALLISSISÄLTÖ

40 Painoinvestointi auttaa sanomalehteä uudistumaan
Investointi painolaitokseen Tampereella on käynnissä. Uusi paino otetaan käyttöön alkuvuodesta 2013. Investoinnin kokonaisarvo on 50 milj. euroa. Uusi tehokas painolaitos mahdollistaa muun muassa alueelliset painokset, erilaiset liitteet, uudet kansimateriaalit…

41 Taloudellinen kehitys

42 Liikevaihto ja liikevoitto 2011

43 Mainonnan väheneminen rasitti liikevoittoa
Liikevaihto, MEUR IFRS Liikevoitto, MEUR IFRS

44 Levikkimyynnin kehitys odotetun mukainen
IFRS Levikkimyynti, muutos MEUR & % Ilmoitusmyynti, muutos MEUR & %

45 Velat, netto IFRS

46 Hyvä osinkohistoria yli suhdannekierron
Osingot ja osinkotuotto * Osinko ja pääomanpalautus 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 Osinko/osake, euroa 0,65* 0,65 0,90 0,30 0,40 0,70 Osinko, milj. euroa 48,5 67,2 22,4 29,8 52,5 30,2 Efektiivinen osinkotuotto 8,5 % 7,0 % 7,7 % 6,1 % 5,3 % 6,5 %

47 Näkymät vuodelle Makrotalouden epävarmuus konsernin päämarkkinoilla vaikeuttaa poikkeuksellisen paljon ilmoitus- ja levikkiliikevaihtojen kehityksen ennustamista. Digitaalisten palveluiden odotetaan edelleen kasvattavan osuuttaan mediamarkkinasta. Alma Media ennakoi, että vuoden 2012 alusta voimaan tullut arvonlisäveron muutos voi pienentää konsernin julkaisemien sanomalehtien levikkejä. Alma Media toistaa osavuosikatsauksessaan antamansa arvion, jonka mukaan yhtiö arvioi koko vuoden liikevaihdon kasvavan ensisijaisesti toteutuneiden yrityskauppojen johdosta vuoden 2011 tasosta. Liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä odotetaan alittavan vuoden 2011 tason. Vuoden 2011 liikevaihto oli 316,2 milj. euroa, liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 42,9 milj. euroa ja liikevoitto 42,0 milj. euroa.

48 Kiitos! Kysymyksiä? www.almamedia.fi/sijoittajille


Lataa ppt "Alma Media - tieto elämään"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google