Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Uutis- ja ajankohtaisohjelmien retoriikka Relevanssi, luokittelu ja metaforiikka uutissa.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Uutis- ja ajankohtaisohjelmien retoriikka Relevanssi, luokittelu ja metaforiikka uutissa."— Esityksen transkriptio:

1 Uutis- ja ajankohtaisohjelmien retoriikka Relevanssi, luokittelu ja metaforiikka uutissa

2 Relevanssistruktuuri Mikä on kyllin relevanttia tullakseen uutisoiduksi tietyllä foorumilla ja tietyllä laajuudella? Relevanssin kriteerit? Relevanttia miltä kannalta? Missä määrin nuo kriteerit palvelevat jonkun tietyn yhteiskunnallisen ryhmän intressejä? … tai symbolista struktuuria, jota käytetään tiettyjen yhteiskunnallisten instituutioiden symbolisen vallan ylläpitämiseen? Millaiset seikat tai näkökulmat ovat relevantteja yksittäisen uutisen kannalta? Ketkä ovat relevantteja? Lisämateriaalien relevanssi

3 Sanan ja kuvan suhde Tukeeko kuva sanaa? Rikastaako se sitä? Myötäileekö se sitä epämääräisesti? Toimiiko se vertauskuvallisesti? Paneeko se vähän vastaan, kyseenalaistaen tai ironisoiden mitä sanotaan? Onko sillä jokin autonominen funktio? Milloin sana johdattaa tulkitsemaan kuvaa tietyllä tavalla?

4 Luokittelun problematiikkaa Onko Pluto planeetta? Tapahtuiko Bostonissa verilöyly? (pikemminkin kahakka) Tapahtuiko Armeniassa kansanmurha? Suomen 1918 tapahtumat: sisällissota/ kansalaissota/ veljessota/ vapaussota/ luokkasota/ punakapina? Mistä on kysymys on ydinjätelaitoksessa tapahtuu ”Teollinen onnettomuus”

5 Metaforassa nostetaan esiin jokin piirre kuvattavasta kohteesta kiinnittämällä huomio tuon piirteen ilmenemiseen jossakin toisessa esineessä tai asiassa kaksi eri asiaa yhdistyy ilmaisussa, jonka merkitys syntyy niihin liittyvien mielteiden vuorovaikutuksesta jokin asia johdatetaan näkemään jonakin muuna tai muunlaisena (”seeing as”) uudelleenkuvataan todellisuutta ja näin rikastetaan havaitsemista ja ymmärrystä

6 Primäärimetaforia (Lakoff & Johnson) Enemmän on ylöspäin (more is up) Tunne on lämpöä (affection is warmth) Tärkeä on suurta (important is big) Intimiteetti on läheisyyttä (intimacy is closeness) Samankaltaisuus on läheisyyttä (similarity is closeness)

7 Metaforien matkassa Elämä on matka metaforat: elämän alkumetreillä, tiellä, tienhaarassa, loppumetreillä Matka-metaforaa voidaan soveltaa mihin tahansa prosessiin jolla on alku, kulku jonkin ’väylän’ läpi ja loppu (perille pääseminen) Ollaan opintiellä ja tutkimus etenee

8 Politiikan uutisoinnin metaforiikkaa USA:ssa (Fiske) Eräässä amerikkalaisessa tutkimuksessa uutisissa käsiteltiin politiikkaa sotana 96 kertaa pelinä 48 kertaa draamana 21 kertaa Fisken mukaan kyse on myös siitä, että niin toimittajat kuin poliitikotkin ovat sisäistäneet näiden metaforien mukaiset toimintamallit

9 Neuvostoliitto länsimaisessa metaforiikassa (Hinkkanen) Baltian itsenäistyttyä I MS:n jälkeen NL:n tapahtumia kuvattiin luonnonmullistuksena: maanjäristys, tulva Baltian maista itsestään puhuttiin NL: uhan pysäyttäjänä: este, muuri, piikkilanka-aita 1990-luvulla uusia markkina-alueita tavoitellessa sovellettiin silta-metaforiikkaa, ”ovet Venäjän aare-eaittaan”

10 Miten metafora toimii uutisissa? Mitä piirteitä jostakin asiasta metafora nostaa esille muiden piirteiden kustannuksella? Millaista asenteellisuutta tämä ilmentää? Mitä muita metaforia aiheeseen on sovellettu tai olisi loogisesti ja tai konventionaalisesti sovellettavissa? Mitä metaforia eri tahoja edustavat käyttävät? Esitetäänkö vaihtoehtoisia tai suorastaan vastakkaisia metaforia?


Lataa ppt "Uutis- ja ajankohtaisohjelmien retoriikka Relevanssi, luokittelu ja metaforiikka uutissa."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google