Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Mistä hyvä kotihoito syntyy?

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Mistä hyvä kotihoito syntyy?"— Esityksen transkriptio:

1 Mistä hyvä kotihoito syntyy?
Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Mistä hyvä kotihoito syntyy? Kirjaamisen kehittäminen kotihoidossa -hanke Henkilöstökoulutuksen aloitusseminaari Joensuu Kehittämispäällikkö Reija Heinola, Stakes Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut

2 Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Stakes
Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Stakes Stakes on lakiin ja asetukseen perustuva, pääosin budjettirahoitteinen sektoritutkimuslaitos Perustettu vuonna 1992 Ydintoiminnot: tutkimus, kehittäminen ja tietotuotanto (tilastot ja rekisterit, julkaisut) Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut

3 Stakesin perustehtävät
Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Stakesin perustehtävät Sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnan ja kehityksen arviointi Kotimaisen ja kansainvälisen osaamisen jalostaminen ja välittäminen Alan tutkimus- ja kehitystoiminta Alan tilasto- ja rekisteriviranomainen Sosiaali- ja terveyspolitiikkaan vaikuttaminen Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut

4 Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Terveyden ja hyvinvoinnin laitos Aloittaa toimintansa Toimii sosiaali- ja terveysministeriön tulosohjauksessa Kansallisesti ja kansainvälisesti vahva hyvinvoinnin ja terveyden tutkimus-, asiantuntija- ja kehittämislaitos Tehtävä on tukea kuntia kehittämään sosiaali- ja terveyspalveluja Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut

5 Palvelurakenteen muutos
Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Palvelurakenteen muutos haasteena Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut

6 Ikäihmisten palveluprofiilin kehitys 1995-2007
Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Ikäihmisten palveluprofiilin kehitys Asiakkaat % 75 vuotta täyttäneistä 1995 2001 2003 2005 2006 2007 Omaishoidon tuki 2,7 3,2 3,5 3,7 3,9 Säännöllinen kotihoito 13,8 12,1 11,4 11,5 11,3 Tehostettu palveluasuminen 2,2 2,8 3,4 Vanhainkodit 6,5 5,1 4,7 4,3 4,1 Terveyskeskusten pitkäaikaishoito 3,0 2,6 2,5 2,4 Lähteet: Sosiaali- ja terveydenhuollon hoitoilmoitusrekisterit, Stakes ja Kuntien toimintatilasto, Tilastokeskus. Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut

7 SOTKAnet-Indikaattoripankki www.sotkanet.fi
Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut SOTKAnet-Indikaattoripankki Seurantaindikaattorit (suhteutus 75 vuotta täyttäneisiin) Ikäihmisten palvelujen laatu-suosituksessa esitetyt valtakunnalliset tavoitetasot vuoteen 2012 (suhteutus 75 vuotta täyttäneisiin) Kotona asuvien osuus (pois lukien ympärivuorokautisen palvelun piirissä olevat) 91-92 prosenttia asuu kotona Säännöllistä kotihoitoa saavien osuus 13–14 prosenttia saa säännöllistä kotihoitoa Omaishoidon tukea saavien osuus 5-6 prosenttia saa omaishoidon tukea Tehostetussa palveluasumisessa asuvien osuus 5-6 prosenttia on tehostetussa palveluasumisessa Pitkäaikaisessa laitoshoidossa (vanhainkodit, terveyskeskussairaalat) olevien osuus 3 prosenttia on hoidossa vanhainkodeissa tai pitkäaikaisessa hoidossa terveyskeskusten vuodeosastoilla Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut

8 Asiakaslähtöinen laadukas
Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Asiakaslähtöinen laadukas kotihoito Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut

9 Kotihoidon laatuketju Rakenteelliset edellytykset
Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Kotihoidon laadun arvioinnin malli mukaellen Øvretveit (1998) Kotihoidon laatuketju Laadun arvioinnin näkökulmat Rakenteelliset edellytykset Prosessi Tulokset Laatu asiakkaan näkökulmasta Ammatillisen toiminnan laatu Johtamisen laatu Sosiaali- ja terveystoimen yhteistyön laatu Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut

10 Kotihoito on suunnitelmallista
Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Kotihoito on suunnitelmallista Vanhuspoliittinen strategia ohjaa Kattavuustavoite on asetettu Laadulliset tavoitteet asetettu Käytössä suunnittelun ja laadunhallinnan järjestelmä Suunnittelun ja toiminnan pohjana riittävä tietoperusta Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut

11 Laadukkaan kotihoidon sisältö
Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Laadukkaan kotihoidon sisältö ennakoiva toiminta, palveluneuvonta ja -ohjaus kodinhoidolliset tehtävät hoiva- ja hoitotyö, kuntoutus tarvittava lääketieteellinen hoito akuuttitilanteiden sairaanhoito ja saattohoito saatavuus tarvittaessa 24 h /vrk Palvelujen eheyttäminen eri toimijoiden kesken: asiakas, omaiset, kunnallinen kotihoito, laitoshoito, yritykset, 3. sektori, srk, kunnan muut toimialat Lähde: Tepponen M. (2007) Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut

12 Kotihoidon prosessien
Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Kotihoidon prosessien johtaminen Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut

13 Kotihoidon prosessien johtaminen
Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Kotihoidon prosessien johtaminen Ydinprosessien tunnistaminen ja nimeäminen Ydinprosessien kuvaaminen Toiminnan organisointi kuvausten mukaisesti Prosessien arviointi ja kehittäminen Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut

14 Miksi prosessien kuvaamista?
Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Miksi prosessien kuvaamista? Edellytys kotihoitotoiminnan arvioinnille Auttaa tekemään oikeita asioita asiakkaan hyväksi Auttaa tunnistamaan toimivat ja epätarkoituksenmukaiset käytännöt Auttaa selkiyttämään ammatillisen työn tavoitteita Tehtävät tulevat näkyviksi Auttaa perustelemaan resurssivaateita Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut

15 Ydinprosessien tunnistaminen
Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Ydinprosessien tunnistaminen Mitä tarkoitusta varten kotihoitoyksikkö on olemassa? Mikä on toiminnan tavoite? Prosessilla on aina asiakas Prosessi alkaa asiakkaan tarpeesta ja päättyy tarpeen tyydyttämiseen Tunnista keskeiset asiakkaat Kaikki, joita prosessi koskettaa, osallistuvat tähän työhön Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut

16 Ydinprosessien kuvaaminen
Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Ydinprosessien kuvaaminen Prosessin nimi Vastuussa oleva henkilö Ydinasiakkaat Prosessin tavoitteet/tulokset/hyödyt Resurssit ja yhteistyötahot Syntyvät asiakirjat Laadun kannalta kriittiset kohdat Prosessin onnistumisen arviointi Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut

17 kotihoidon prosesseissa
Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Kirjaaminen kotihoidon prosesseissa Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut

18 Kirjaaminen asiakasprosessissa
Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Kirjaaminen asiakasprosessissa Kotihoidon perusteena olevat päätökset Asiakkaan avuntarpeiden määrittäminen Palvelun ja hoidon suunnittelu Palvelun ja hoidon toteutus Palvelun laadun ja asiakkaaseen kohdistuvien vaikutusten arviointi Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut

19 Kirjaaminen avuntarpeen arvioinnissa
Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Kirjaaminen avuntarpeen arvioinnissa Ikäihmisen itsensä esittämä avun/palveluntarve Ammattilaisen toteuttama toimintakyky- ja voimavara-arvio (fyysiset, psyykkiset, kognitiiviset, sosiaaliset, taloudelliset, ympäristötekijät) Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut

20 Kirjaaminen hoito- ja palvelusuunnitelmaan
Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Kirjaaminen hoito- ja palvelusuunnitelmaan Konkreettiset yksilölliset tavoitteet sairauksien hoidolle ja toimintakyvylle/ elämänlaadulle Keinot tavoitteiden saavuttamiseksi Suunnitelma tavoitteiden saavuttamisen arvioimiseksi Suunnitelman seurannan ja arvioinnin vastuuhenkilöt Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut

21 Kotihoidon toteutuksen kirjaaminen
Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Kotihoidon toteutuksen kirjaaminen Kirjaaminen vastaa asiakkaan saamia palveluja ja hoitoa Aikaperusteinen Välittömän asiakastyön osuus kokonaistyöajasta Palveluhakemukset, hylätyt palvelupyynnöt kirjataan Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut

22 Kotihoitotoiminnan vaikutukset kirjataan
Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Kotihoitotoiminnan vaikutukset kirjataan Asiakastasolla Organisaatiotasolla Henkilöstötasolla Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut

23 Arvioidaan onko asetetut tavoitteet saavutettu
Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Arvioidaan onko asetetut tavoitteet saavutettu Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut

24 Vaikutukset asiakastasolla
Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Vaikutukset asiakastasolla Esimerkiksi: Asunnonmuutostyöt tehty, apuvälineet niitä tarvitsevilla Turvallisuudentunne Kotona asuminen mahdollistuu Toimintakyky paranee tai säilyy ennallaan Kotihoidon hyvän laadun toteutuminen jne. Asiakkaan itsensä ja ammattilaisen arvioimana Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut

25 Asiakaspalautekanavia
Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Asiakaspalautekanavia Suullinen palaute päivittäisen työn ohessa Puhelimitse Asiakkaiden, omaisten ja työntekijöiden keskustelufoorumi Asiakaskysely tai -haastattelu Valituskanavat Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut

26 Ammattilaisen arvio kotihoidon vaikutuksista asiakkaaseen
Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Ammattilaisen arvio kotihoidon vaikutuksista asiakkaaseen Muutokset toimintakyvyssä fyysinen kognitiivinen psyykkinen sosiaalinen Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut

27 Vaikutukset organisaatiotasolla
Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Vaikutukset organisaatiotasolla Kotihoidon kattavuustavoite saavutettu Laadulliset tavoitteet saavutettu Asiakkaat tyytyväisiä yleisesti palveluun palvelutarjontaan ja palvelujen saatavuuteen tiedonsaantiin Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut

28 Vaikutukset henkilöstötasolla
Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Vaikutukset henkilöstötasolla Työtyytyväisyys on korkea Sairauspoissaoloja on vähän Työkyvyttömyyseläkkeitä on vähän Vaihtuvuus on vähäinen Ammatillinen osaaminen on hyvä Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut

29 Kotihoidon laatuketju Rakenteelliset edellytykset
Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Kotihoidon laadun arvioinnin malli mukaellen Øvretveit (1998) Kotihoidon laatuketju Laadun arvioinnin näkökulmat Rakenteelliset edellytykset Prosessi Tulokset Laatu asiakkaan näkökulmasta Ammatillisen toiminnan laatu Johtamisen laatu Sosiaali- ja terveystoimen yhteistyön laatu Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut

30 Kotihoidon laadun arvioinnin kriteerit
Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Kotihoidon laadun arvioinnin kriteerit Toimivat kotihoitoyksikön itsearvioinnin välineenä Reija Heinola (toim.) Asiakaslähtöinen kotihoito Opas ikääntyneiden kotihoidon laatuun. Oppaita 70. Stakes. Helsinki 2007. Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut

31 Kiitokset! 10.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut
Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut


Lataa ppt "Mistä hyvä kotihoito syntyy?"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google