Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tieteellisen ajattelun ja tutkimustaitojen oppiminen ja opettaminen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tieteellisen ajattelun ja tutkimustaitojen oppiminen ja opettaminen"— Esityksen transkriptio:

1 Tieteellisen ajattelun ja tutkimustaitojen oppiminen ja opettaminen
Teemaryhmä Kasvatustieteen päivät, Oulu Mari Murtonen & Mirjamaija Mikkilä-Erdmann, Turun yliopisto

2 Kasvatustieteen tila ja tutkimuskäytännöt
Teemoja tänään: Kasvatustieteen päivät 2006: Kasvatustieteen tila ja tutkimuskäytännöt Paradigmat katosivat – mitä jäljellä? Tutkimustaitojen oppiminen tämän päivän tiedeyhteisössä? Työelämän vaatimukset: julkinen – yksityinen sektori Tutkimustaitojen opettamisen tavoitteet ja menetelmät Koulutuksen sisällöt ja tavoitteet kandi/maisteri/tohtori Tutkiva työtapa/työpajat/kirjoittaminen

3 Tutkimustyöpaja kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen lähestymistavan yhdistäjänä
Mari Murtonen, Mirjamaija Mikkilä-Erdmann & Tuike Iiskala Turun yliopisto, Kasvatustieteiden tdk

4 Opiskelijan ongelmat ja näkemykset
Opiskelijoilla (kt, psyk, sos, sos.pol.; SF/USA) ongelmia, noin 60% raportoi jonkinlaisia vaikeudenkokemuksia Osa opiskelijoista sitoutuu jo opintojensa alussa kvalitatiiviseen tai kvantitatiiviseen ”leiriin” Koetut vaikeudet ovat yhteydessä madaltuneeseen tehtäväorientaatioon aiheen oppimisessa ja epävarmuuteen tutkimustaitojen tarpeesta tulevassa työssä Murtonen, 2005

5 Tutkimustyöpajan tarve
Opiskelijoilla ongelmia nähdä yhteys tutkimustaitojen ja opettajan työn välillä, joten motivaatio opiskeluun tutkimuskursseilla ollut alhainen Tutkimusmenetelmiä ja tutkimusta yleensä pidetään vaikeina ja ei itseä koskevana asiana Kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen nähty erillisenä, tutkimusmenetelmät typistyvät tilasto-ohjelmiin Läpi koulutuksen kestävä pienryhmätyyppinen, menetelmiä käytännössä pohtiva työskentely katsottiin tavaksi vähentää ongelmia

6 Tutkimustyöpaja Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksella
Ongelmakeskeisyys Kognitiivinen oppipoikakoulutus Yhteisöllinen oppiminen ja jaettu asiantuntijuus Verkossa tapahtuva oppiminen Kirjoittamisen kautta oppiminen

7 Tutkimusongelmat Mitä opiskelijat ajattelevat tutkimuksen tekemisestä?
Miten menetelmällinen ”kahtiajako” kvantitatiiviset menetelmät vs. kvalitatiiviset menetelmät ilmenee opiskelijoiden puheessa?

8 Menetelmä Ryhmähaastattelu, vertailu tutkimustyöpajaan osallistuneiden opiskelijoiden (N= 12) ja perinteiseen opetukseen osallistuneiden (N=12) välillä

9 Suhde tutkimuksen tekemiseen – ”joku muu tekee” vai ”mun juttu”
Perinteisessä opetuksessa olleiden opiskelijoiden puheessa esiintyy ulkokohtainen suhde tutkimusmenetelmiin ”mua kiinnostaa kyl tutkimukset ja tutkimuksen tekeminen silloin, kun joku muu tekee sen tutkimuksen, mut ku mä joudun itte tekemään, niin ei kiinnosta.” ”...menetelmä-opinnot oli kauheen sellaist niin ku teoriatasolla... kun on vasta suunnitteluvaiheessa, et miten sitten se käytäntö, et must tuntuu et sit ne vasta niinku sisäistää ja oppii. Mul on aika sellainen ulkokohtainen käsitys niistä vielä tässä vaiheessa” ...et tosiaan vaan luki tenttiin tossa syksyllä menetelmäopintoja...pääasia et pääsi läpi. Mä en osannut oikein yhdistää niit tähän gradun tekoon.”

10 Tutkimustyöpajalaisten käsityksiä heijastaa puhe, jossa tutkimuksesta on tullut osa omaa toimintaa:
”se (tutkimus) voi olla jotain, mitä tekee itte.Ettei sen pidä olla välttämättä jonkun muun tekemä.” ”Mä ajattelin ennen, et siihen vaaditaan joku ehdoton auktoriteetti tekemään sitä. Sil tyypillä täytyy olla hirveät meriitit, kaikin puolin arvostettu, ylösnostettu- niin siin mieles nyt- nekin on vain tutkimuksen tekijöitä nyt”

11 SPSS vai mixed methods? Perinteisessä opetuksessa olleet typistävät jo haastattelun alussa tutkimusmenetelmät tilastomenetelmiksi (Spss) ”jos ajattelee tota menetelmä-juttuu, niin kyl ainakin ittellä on, ku tekee spss-ohjelmal....mul on semmonen olo, et niinku kaikki on käyty, mut ne tuntuu hirveen kaukasilta”

12 Tutkimustyöpajassa opiskelleilla ei ollut viittauksia spss-ohjelmaan eikä kvanti-kvali-dikotomiaan, vaan tutkimusmenetelmät nähdään laajasti tutkimuksellisena asenteena ”Jostain valmiista se on muuttunut tekemiseksi...ja kaikki se, mitä joutuu tekemään tutkimusta tehdessä... Aikaisemmin joku oli tutkinut sinua- tai oli se valmis paperi, mut se on nyt sitä, mitä tehdään.” ”me ollaan kai kasvatustieteestäkin jotain opittu ja ei pelkästään tutkimuksen teosta...” ”mä näen sen enemmän semmoisena yleisenä elämänasenteena tavallaan, et tulee sellainen tieteellinen ajattelutapa ja lähestyminen asioihin.”

13 Pohdintaa Tutkimusmenetelmien oppiminen vaatii aikaa ja mahdollisuutta tehdä empiiristä työtä eri menetelmillä Yliopiston opetusmuodot toisaalta tuottavat keinotekoista dikotomiaa menetelmäopinnoissa (kvali-kvanti) ja toisaalta ratkaisevat sen


Lataa ppt "Tieteellisen ajattelun ja tutkimustaitojen oppiminen ja opettaminen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google