Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen mari.hamalainen@cc.tut.fi
TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Tampere, Finland KANSALLISEN MULTIMEDIAOHJELMAN SEMINAARI,
2
Venäjää verkossa -pilottiprojektin yhteistyötahot
Mari Hämäläinen Venäjää verkossa -pilottiprojektin yhteistyötahot Tampereen kaupunki, Tampereen Teknologiakeskus Oy, Sonera, TTKK/Hypermedialaboratorio Venäjän opettajat ja muut asiantuntijat Tampereen normaalikoulun, Tampereen yhteiskoulun lukion ja Ylöjarven lukion opettajakunta, mikrotukihenkilöt ja venäjää lukevat oppilaat
3
Mikä ihmeen Venäjää verkossa -oppimisympäristö?
Mari Hämäläinen Mikä ihmeen Venäjää verkossa -oppimisympäristö? valmista venäjän alkeisoppimateriaalia työkaluja oppilaiden, opettajien ja asiantuntijoiden väliseen kommunikointiin ja materiaalin tekemiseen kohderyhmä: yläaste- ja lukioikäiset, osittain aikuiset
4
Venäjää verkossa -ympäristön etusivu
Mari Hämäläinen
5
Esimerkki Studion työkaluista: Sarjakuva
6
Venäjää verkossa -ympäristön tilat
Mari Hämäläinen Venäjää verkossa -ympäristön tilat TREENIKÄMPPÄ valmista materiaalia teemoittain STUDIO oppilaiden työtila: sarjakuva, pulinat, keskustelu, www-editori OPETTAJAINHUONE opettajien ja asiantuntijoiden työtila: pulinat, keskustelu, www-editori, tehtävien palautus, arkisto
7
Venäjää verkossa -ympäristön tilat
Mari Hämäläinen Venäjää verkossa -ympäristön tilat GALLERIA oppilaiden tuottamaa materiaalia TAKAHUONE opettajien ja asiantuntijoiden tuottamaa materiaalia LINKIT Venäjään ja venäjän kieleen ja kulttuuriin liittyviä linkkejä maailmalle
8
Pedagogiset ja ainedidaktiset lähtökohdat
Mari Hämäläinen Pedagogiset ja ainedidaktiset lähtökohdat oppijakeskeskeisen oppimisen ominaisuudet: konstruktiivisuus, aktiivisuus, yhteistoiminnallisuus, kontekstuaalisuus, intentionaalisuus, siirrettävyys, reflektiivisyys autenttisuus, kokonaisuudet, oppijan oivallus, elaborointi, kulttuuri, oppiaineiden integrointi
9
Mari Hämäläinen OPETUSKOKEILUT Tampereen normaalikoulu, Ylöjärven lukio, Tampereen yhteiskoulun lukio 36 oppilasta ja viisi opettajaa havainnointi ja kyselylomakkeet ympäristön parissa keskimäärin 2h viidestä viikkotunnista käyttivät 8h ennen arviointia
10
OPPILAIDEN MIELIPITEITÄ
Mari Hämäläinen OPPILAIDEN MIELIPITEITÄ PARHAIMMAT OMINAISUUDET audio-ja video materiaali (13 mainintaa) mielenkiintoiset ja kehittävät tehtävät (8) monipuolisuus (8) omassa tahdissa etenemisen mahdollisuus (7) kirjoitustehtävät (3) kuvitus (3) käytännöllinen sanasto (3) vaihtelua normaaliin opetukseen (3) selkeä ohjeistus (2) sarjakuva (2)
11
OPPILAIDEN MIELIPITEITÄ
Mari Hämäläinen OPPILAIDEN MIELIPITEITÄ HUONOIMMAT OMINAISUUDET liian täydellinen/nopea venäjän lausuminen (9 mainintaa) selaimen kaatuminen (7) tehtävien helppous/vaikeus (5) käyttöliittymän/ohjeiden puutteellisuus (4) tehtävien vähyys (3) opettajien tekninen/pedagoginen epävarmuus (2)
12
1=pitää erittäin hyvin paikkansa, 2=pitää hyvin paikkansa,
Mari Hämäläinen 1=pitää erittäin hyvin paikkansa, 2=pitää hyvin paikkansa, 3=pitää jossakin määrin paikkansa, 4=ei juurikaan pidä paikkaansa, 5=ei lainkaan pidä paikkaansa
13
1=pitää erittäin hyvin paikkansa, 2=pitää hyvin paikkansa,
Mari Hämäläinen 1=pitää erittäin hyvin paikkansa, 2=pitää hyvin paikkansa, 3=pitää jossakin määrin paikkansa, 4=ei juurikaan pidä paikkaansa, 5=ei lainkaan pidä paikkaansa
14
1=pitää erittäin hyvin paikkansa, 2=pitää hyvin paikkansa,
Mari Hämäläinen 1=pitää erittäin hyvin paikkansa, 2=pitää hyvin paikkansa, 3=pitää jossakin määrin paikkansa, 4=ei juurikaan pidä paikkaansa, 5=ei lainkaan pidä paikkaansa
15
1=pitää erittäin hyvin paikkansa, 2=pitää hyvin paikkansa,
Mari Hämäläinen 1=pitää erittäin hyvin paikkansa, 2=pitää hyvin paikkansa, 3=pitää jossakin määrin paikkansa, 4=ei juurikaan pidä paikkaansa, 5=ei lainkaan pidä paikkaansa
16
1=pitää erittäin hyvin paikkansa, 2=pitää hyvin paikkansa,
Mari Hämäläinen 1=pitää erittäin hyvin paikkansa, 2=pitää hyvin paikkansa, 3=pitää jossakin määrin paikkansa, 4=ei juurikaan pidä paikkaansa, 5=ei lainkaan pidä paikkaansa
17
1=pitää erittäin hyvin paikkansa, 2=pitää hyvin paikkansa,
Mari Hämäläinen 1=pitää erittäin hyvin paikkansa, 2=pitää hyvin paikkansa, 3=pitää jossakin määrin paikkansa, 4=ei juurikaan pidä paikkaansa, 5=ei lainkaan pidä paikkaansa
18
OPETTAJIEN MIELIPITEITÄ
Mari Hämäläinen OPETTAJIEN MIELIPITEITÄ PARHAIMMAT OMINAISUUDET mahdollisuus olla yhteydessä muihin oppijoihin ja käyttää hyödyksi toisten osaamista itsenäisen etenemisen mahdollisuus monipuolisuus vaihtelua ”tavalliseen” opiskeluun sarjakuva, käytännöllinen sanasto, kuvitus
19
OPETTAJIEN MIELIPITEITÄ
Mari Hämäläinen OPETTAJIEN MIELIPITEITÄ HUONOIMMAT OMINAISUUDET ”sisällön” ja käyttömahdollisuuksien tarkemman selvityksen puute tekniset vaikeudet kirjoitustehtävissä kone tulkitsee vastauksen vääräksi, jos pistekin puuttuu
20
OPETUSKOKEILUIDEN TULOKSIA
Mari Hämäläinen OPETUSKOKEILUIDEN TULOKSIA vaihtelua ja mielenkiintoa opiskeluun tukee oppijakeskeistä oppimista - toki kehitettävääkin on koulujen teknisen tuen tarve opettajien pedagogisen ja teknisen koulutuksen ja tuen tarve
21
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen mari.hamalainen@cc.tut.fi
TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Tampere, Finland KANSALLISEN MULTIMEDIAOHJELMAN SEMINAARI,
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.