Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Elämykselliset iltapäivät kunnallisissa vanhainkodeissa vuonna 2002

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Elämykselliset iltapäivät kunnallisissa vanhainkodeissa vuonna 2002"— Esityksen transkriptio:

1 Elämykselliset iltapäivät kunnallisissa vanhainkodeissa vuonna 2002
SYDÄNTEN KOSKETUS Elämykselliset iltapäivät kunnallisissa vanhainkodeissa vuonna 2002 Virpi Keränen 2003

2 ELÄMYKSELLISYYS VOIMAVARANA
ELÄMYS Omakohtainen kokemus Elämystuote innostus, kiihtymys, harmonia voimakas, mieleenpainuva, merkityksellinen teemat, viitteet, muistot, aistit

3 ELÄMYKSELLISYYS VOIMAVARANA
ELÄMYKSEN LÄHTEITÄ Musiikki Huumori kuunteleminen, laulaminen terapeuttisuus positiiviset tunne-elämykset samaistuminen, kokemuksellisuus, aikamatkat muistot, itsenäisyys, sosiaalisuus, masentuneisuus, elämänlaatu, tunteet stressi, fyysinen hyvinvointi, rentoutuminen, ihmissuhteet toivovirit- tyneisyys, elämänmyön- teisyys

4 ELÄMYKSELLISYYS VOIMAVARANA
KOKEMUKSELLISUUS VANHUSTYÖSSÄ Kiinnostava tekeminen Huumori selviytymiskeinona Ulkoiset/sisäiset voimavarat Uudet kokemukset

5 SYDÄNTEN KOSKETUS -KAMPANJA
Yhteistyössä Suomen Sydänliitto, Voimaa ilosta ry, Sirkus Finlandia Elämykselliset iltapäivät, tarinapäivä Mukana 224 kunnallista vanhainkotia (86 vuonna 2002) Esiintyjänä Pekka Kärkkäinen alias Professori Bluffo

6 SYDÄNTEN KOSKETUS -KAMPANJA
Tarkoituksena lisätä kunnallisissa vanhainkodeissa olevien vanhusten arvostusta ja heistä välittämistä sekä parantaa sydänterveyttä, johon vaikutetaan myös tunteilla Elämyksellisten iltapäivien tavoitteena tuoda hyvää mieltä ja iloa vanhainkotien arkeen

7 PALAUTE ELÄMYKSELLISISTÄ ILTAPÄIVISTÄ
Palautelomakkeet sekä henkilökunnalle että asiakkaille Ohjelmakokonaisuuden onnistuminen, vastaanotto sekä kehittämistarpeet Vastausprosentti 83,7% Tutkimukseen mukaan otettuja palautelomakkeita 64 kpl sekä henkilökunnan että asiakkaiden vastaamina

8 PALAUTE ELÄMYKSELLISISTÄ ILTAPÄIVISTÄ
Henkilökunta erilaisia ohjaajia, perus- ja sairaanhoidollista työtä tekeviä sekä muissa tehtävissä toimivia Asiakkaista 70,3% naisia, suurin osa vastaajista v. Esityspaikkana ruokasali ja juhlasali suosituimmat Esityksissä läsnä oli keskimäärin asiakasta ja alle 10 henkilökunnan edustajaa Kuva 1. Palautelomakkeeseen vastanneet vanhainkodit kunnittain.

9 PALAUTE ELÄMYKSELLISISTÄ ILTAPÄIVISTÄ
Elämykselliset iltapäivät toteutuivat Sirkus Finlandian kiertueen yhteydessä Esityksistä sovittiin etukäteen vanhainkotien henkilökunnan kanssa Lähes puolet esiintymisistä sovittiin alkavaksi klo (45,8%) ja osa klo (15,3%) Esiintymiset olivat kestoltaan keskimäärin min Sekä henkilökunta että asiakkaat olivat tyytyväisiä niin esiintymisajankohtaan kuin esityksen kestoonkin Ohjelma koostui musiikista (esitetty, yhteislaulu), taikatempuista, huumorista ja jutustelusta

10 PALAUTE ELÄMYKSELLISISTÄ ILTAPÄIVISTÄ
Henkilökunnan kokemukset ohjelmasta: Ohjelmakokonaisuus oli vaihteleva ja monipuolinen (samaa mieltä 73,4 %, jokseenkin samaa mieltä 26,6 %) Esiintyjällä oli toimiva vuorovaikutus yleisönsä kanssa (samaa mieltä 70,3 %) Esitys ei aliarvioinut asiakkaita (samaa mieltä 87,5 %) Esitys oli selkä ja esiintyjällä oli kuuluva ääni (samaa mieltä 87,5 %) Esitys oli mukaansa tempaava (samaa mieltä 81,3 %) Asiakkaat jaksoivat seurata esitystä innostuneina (samaa mieltä 64,1 %) Esityksen vitsit olivat hauskoja (samaa mieltä 54,7 %, jokseenkin samaa mieltä 40,6 %) Asiakkailla oli hauskaa esityksessä (samaa mieltä 68,3 %) Henkilökunnalla oli esityksen jälkeen hyvä (samaa mieltä 78,1 %) ja piristynyt (samaa mieltä 76,6 %) mieli Esitys virkisti asiakkaita (samaa mieltä 85,9 %) Esitys jätti asiakkaille hyvän mielen (samaa mieltä 78,1 %) Esityksestä puhuttiin vielä seuraavanakin päivänä (samaa mieltä 62,5 %) Esiintyjän seuraavaa vierailua jäätiin odottamaan innolla (samaa mieltä 65,6 %)

11 PALAUTE ELÄMYKSELLISISTÄ ILTAPÄIVISTÄ
Asiakkaiden kokemukset ohjelmasta: Ohjelmakokonaisuus oli mukaansa tempaava (samaa mieltä 84,4 %) Esiintyjällä oli toimiva vuorovaikutus yleisöönsä (samaa mieltä 76,6 %) Esiintyjä otti asiakkaat tasavertaisina ihmisinä (samaa mieltä 81,3 %) Esiintyjällä oli kuuluva ääni (samaa mieltä 93,8 %) Musiikkia ei kaivattu lisää (jokseenkin eri mieltä 20,3 % ja eri mieltä 39,1 %) Esitystä jaksettiin seurata innostuneina (samaa mieltä 89,1 %) Esityksen vitsit olivat hauskoja (samaa mieltä 70,3 %) Asiakkailla oli hauskaa (samaa mieltä 82,8 %) Esitys oli virkistävä (samaa mieltä 92,2 %) Esityksestä jäi hyvä mieli (samaa mieltä 89,1 %) Esitys toi piristystä arkeen (samaa mieltä 90,6 %) Esityksestä puhuttiin seuraavanakin päivänä (samaa mieltä 62,5 %) Esiintyjän seuraavaa vierailua jäätiin odottamaan innolla (samaa mieltä 81,3 %) Vastaavaa ohjelmaa tarvitaan ainakin kerran viikossa (samaa mieltä 43,8 % ja jokseenkin samaa mieltä 26,6 %)

12 PALAUTE ELÄMYKSELLISISTÄ ILTAPÄIVISTÄ
Toiveita ja kehittämisideoita Esitysten etukäteen sopiminen tärkeää Sopiva esitysaika yleensä iltapäivällä, kesto noin 45 min Vastaavia esityksiä toivottiin lisää jatkossakin Varsinaisia kehitystarpeita ei tullut

13 YHTEENVETO Onnistunut kampanja Vastausprosentti
Tyytyväisyys ohjelmaan ajallisesti ja sisältönsä puolesta Tiedotusvälineiden mielenkiinto Esitysten tarpeellisuus Voimaa ilosta ry:n toiminta Kehittämistarpeita Palautelomake Esiintyjäpankin kehittäminen ja markkinoiminen Jatkotutkimusaiheena vanhainkotien osallistumatta jättämisen syyt © Virpi Keränen 2003


Lataa ppt "Elämykselliset iltapäivät kunnallisissa vanhainkodeissa vuonna 2002"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google